Självjusterande ventiler???

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Fick en fråga nyss från en kollega om det är självjusterande ventiler på en motorcykel. Jag har INGEN aning!? Är det nån här som kan upplysa mig/oss om det är det på en Kawasaki 800 av 02 års modell...

800cc -02, är det en VN800 (Vulcan) så är det chims.

I normala fall är det inte det. Men det finns några som har det.
Ett grovt antagande ca 5% av alla hojar.

Mats

En H-D motor har kamaxlarna nere i blocket och stötstänger, när motorn blir varm blir sylindrarna längre och glapp uppstår, därför har man hydraliska lyftare som med hjälp av oljetrycket håller glappet borta så det alltid är 0 spel. en japs motor med överliggande kammar som ventilerna går på i stort sett direkt har inte dom problemen så det räcker att scimsa för rätt spel oavsett om motorn är kall eller varm.

Honda CBX 750F som kom i mitten av 80-talet är en av de första japsarna som kom med självjusterande ventiltryckare. Och hur det fungerade är jag osäker på, men motorfamiljen den representerar finns fortfarande kvar.
För att kolla om flera maskiner har självjustering är bara att leta i servicemanualer.

Självjusterande ventiler brukar väl inte klara med så värst höga varvtal/arga kamprofiler? (antar att de sviktar lite, alt kan få skumning i oljan?) Vet iaf att man brukar byta till mekaniska tryckare när man trimmar bilar.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti