Självjusterande Insprutning

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har varit väldigt sugen på en GSX1400 ett längre tag, så jag knallade ner till MC-handlaren och frågade efter en sådan.
Ska man, så ska man göra det rejält på en gång tänkte jag och frågade efter ett helsystem till en sådan också. Pga bra paketpris.

DÅ kom frågan upp med mappningen av den.
Handlaren sa att det behövs inte. På ungefär 300mil har insprutningen justerat in sig själv.
Hum... Visst har jag hört talas om den tekniken på bilar och eftermarknadsinsprut. Men att hojar har det var främmande för mig.

Det borde betyda att det sitter lambdasond i röret, annars fattar jag inte hur det skulle kunna fungera.

Är det så?

Låter som bullshit då mig veterligt är där ingen lambda och dessutom så är i princip alla motorcykelsprut hårdmappade vid stora trottelöppningar så även om en ev lambda får den att gå bra på lågfart så går det toksnålt när man gasar och det är ju där skaderisken är som störst.

Och skulle det ta 300 mil att ställa om den så skulle inte jag
vilja rycka batteriet på den cykeln... Iofs så är jag för djupt rotad i bilvärlden än men en bil ställer om tändning och insprut o.dyl på mindre en 15 min...
Och själva mappningen är som föregående talare sa, inget som ECM:n kan
ändra på... det är förbestämda kurvor beroende på luftmassa och throttleposition... och i vissa fall lufttemp och lufttryck...

Gsx 1400 går ganska fett så det är inga problem att sätta på ett helsystem utan att mappa om den. Däremot kan man få lite mer effekt om man gör det

Boris JR skrev:
2403455 Låter som bullshit då mig veterligt är där ingen lambda och dessutom så är i princip alla motorcykelsprut hårdmappade vid stora trottelöppningar så även om en ev lambda får den att gå bra på lågfart så går det toksnålt när man gasar och det är ju där skaderisken är som störst.

Man blir bara mer och mer skepptisk till Branchen. Jag kan inte begripa hur det skulle kunna fungera.

För den delen så har faktiskt GSXR1000 kardarndrift,
JO det är SANT!
Det står så i Suzukis reklamblad.

För att inte tala om alla faktafel som står i Bike-katalogen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg