Självdestruerande Abus-nyckel

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

Jag upptäckte häromdagen att en Abus-nyckel jag har till mitt cykellås hade gått av. Jag låser inte cykeln så ofta nuförtiden, jag är generellt sett försiktig med mina grejer och nyckeln hänger på en krok när jag inte har den i fickan. Delen var inte kvar i låset, och jag har inte hittat den någonstans heller, så jag har ingen aning om när det hände, plötsligt saknades större delen av den delen som påverkar skivorna i låset.

Har någon annan råkat ut för liknande problem med Abus-nycklar?

Nej, jag har en nyckel liggande i sadelväskan till låset som är fastlåst i cykelburen på anställningsplatsen och den har inte självdestruerat. Sen har jag en gammal modell utan plast och som är platt i metall som alltid är på nyckelknippan, men det är ju mer skottsäkert

Hej!

Jag upptäckte häromdagen att en Abus-nyckel jag har till mitt cykellås hade gått av. Jag låser inte cykeln så ofta nuförtiden, jag är generellt sett försiktig med mina grejer och nyckeln hänger på en krok när jag inte har den i fickan. Delen var inte kvar i låset, och jag har inte hittat den någonstans heller, så jag har ingen aning om när det hände, plötsligt saknades större delen av den delen som påverkar skivorna i låset.

Nej jag har klarat mig. Har sedan länge ett ramlås som låser bakhjulet men med ett antal stulna cyklar i Göteborg har jag normalt alltid cykeln inlåst i cykelkällaren när den är hemma och bara korta stunder utanför affärer står den låst.
Men när jag började på ett nytt gym ner på stan blev det en låslänk för låsa fast den utanför gymmet. För det har de flesta andra. Och jag har sett en avsågad låslänk vid cykelstället.
Usch
Min "nya låslänk" för låsa fast cykeln vid cykelstället. Hittils inga nyckelproblem. Men inte heller några nyckelproblem med ABUS Granit till hojen.

Last edited:
Har en arbetskamrat som också har råkat ut för detta när det gäller Abus-lås och vid två tillfällen. Vet inte om det beror på tillverkarfel, handhavandefel eller ren otur, men sedan ha köpte lås från annan tillverkare har det inte upprepats.

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back