Sitter däcket rätt?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Det är så att jag montera framhjulet idag och upptäckte en skum sak, det är så att jag tycker det verkar som om framdäckets mönster är tvärtemot bakdäckets mönster (känns som framdäcket är felvänt).

MEN

Pilarna som finns på bakdäcket respektive framdäcket pekar åt samma håll.

Är detta normalt?

En bild säger mer än tusen ord...

dsc00125qm5.jpg

Är bara pilarna rätt så spelar det ingen roll hur mönstret ser ut, däcktillverkaren har nog tänkt på det.

skit i mönstret!!!!
Gå efter rotationsriktningen på däcket!!

Mina dunlop är framdäcket (enlig mig) också felvänt om man tänker mönster riktningen men men så ska det vara och många andra däck har lika dant.

Bifogat

• SportmaxQualifier.jpg
    SportmaxQualifier.jpg
    16.3 KB · Visningar: 52
  • SportmaxQualifierF.jpg
    SportmaxQualifierF.jpg
    16 KB · Visningar: 51
Last edited:
de är pilen man skall gå efter men jag har också undrat varför framdäckets mönster är felvänt men ingen har kunnat svara på de..

Tänk dig att alla V-formade mönster ska sitta så att de går som en plog med spetsen före, dvs precis som man monterar klassiska traktordäck. Och eftersom framdäcket företrädesvis används vid bromsning och bakhjulet vid drivning så ser ditt däckfabrikats mönster och rotationspilar ut att följa samma princip som varit standard sedan snart 100 år. ;)

de är pilen man skall gå efter men jag har också undrat varför framdäckets mönster är felvänt men ingen har kunnat svara på de..

Däcken 'används' i olika riktningar på hojen.

Bakdäcket används för acceleration och framdäcket för retardation så ska det bli rätt ska mönstren vara vända mot eller från varandra.

VAd som gäller på 2hjulsdrivna hojar avvaktar jag med :tummenupp

Men ändå känns det som att v-mönstret ska vara rätt vänt på båda däcken om vi nu tänker och normal körning rakt fram utan bromsning i regn.

Då vill man ju att vattnet ska trängas undan så man inte får vattenplaning i 150km/h

Tänk dig att alla V-formade mönster ska sitta så att de går som en plog med spetsen före, dvs precis som man monterar klassiska traktordäck. Och eftersom framdäcket företrädesvis används vid bromsning och bakhjulet vid drivning så ser ditt däckfabrikats mönster och rotationspilar ut att följa samma princip som varit standard sedan snart 100 år. ;)

men så är de inte längre på bildäck, de påminner mer om regndäck med mönster för att få undan vattnet mellan vägbana å och däck.. borde inte den funktionen finnas på däcken till cyklarna också?

men så är de inte längre på bildäck, de påminner mer om regndäck med mönster för att få undan vattnet mellan vägbana å och däck.. borde inte den funktionen finnas på däcken till cyklarna också?

Det är det jag täntke på,

Tack för svaren:)

Men ändå känns det som att v-mönstret ska vara rätt vänt på båda däcken om vi nu tänker och normal körning rakt fram utan bromsning i regn.

Då vill man ju att vattnet ska trängas undan så man inte får vattenplaning i 150km/h

Det däcket som visas tidigare kör man inte 150km/h med om det är regn, inte för vattenplaning i sig utan för att det är ett 'torrdäck'

Däcken 'används' i olika riktningar på hojen.

Bakdäcket används för acceleration och framdäcket för retardation så ska det bli rätt ska mönstren vara vända mot eller från varandra.

VAd som gäller på 2hjulsdrivna hojar avvaktar jag med :tummenupp

ok nu är jag me men vad händer när de regnar??
Framdäcket kommer att ta in vatten istället för att få bort de om du förstår vad jag menar...

Ja, men på traktor vänds framdäcken oftast "rätt" också, då deras främsta uppgift också är att driva. Förutsatt att traktorn är fyrhjulsdriven, förstås. Men är den inte det brukar man ju använda billigare "streckmönstrade" däck.

Jävla stockholmare!

ok nu är jag me men vad händer när de regnar??
Framdäcket kommer att ta in vatten istället för att få bort de om du förstår vad jag menar...

Man kör inte med det däcket/mönstret när det regnar mycket! Spelar ingen roll vilket håll du vänder det åt det är fortfarande inte regnmönster på däcket.

Ja, men på traktor vänds framdäcken oftast "rätt" också, då deras främsta uppgift också är att driva. Förutsatt att traktorn är fyrhjulsdriven, förstås. Men är den inte det brukar man ju använda billigare "streckmönstrade" däck.

Jävla stockholmare!

Precis! Jag pratade ju inte om traktorns framhjul, jag exemplifierade med dess bakhjul. ;)

Djefla farmare!

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...