Sista turen för i år

Måste vi lägga upp en ljudfil/film för att ni ska höra/se RC30?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
SuperSport skrev:
RC45 = RVF750R
Titanstakar och ovala kolvar om jag inte mins helt fel :tummenupp

Du förväxlar nog det med NR 750, som hade ovala kolvar
8 ventiler per cylinder :D

Bifogat

• nr750-2.jpg
    nr750-2.jpg
    39.5 KB · Visningar: 80
  • motor.jpg
    motor.jpg
    76.7 KB · Visningar: 116
Last edited:
Senaste turen i år..

..inte sista... :tummenupp ,62 mil idag, upplands roliga vägar kors å tvärs, tror att jag passerade uppsala 5 ggr.

Bifogat

• Mc bilder , egna mc 002.jpg
    Mc bilder , egna mc 002.jpg
    118.5 KB · Visningar: 100
wonderwizard skrev:
Du förväxlar nog det med NR 750, som hade ovala kolvar
8 ventiler per cylinder :D

Holy fakk vad sjuk den bilden ser ut med motorn! :yoparty

Var den något o hänga i julgranen då?
Varför besväret med 8 strutar/cylle?

Zee skrev:
Varför besväret med 8 strutar/cylle?
Det är just det som är finessen med ovala kolvar, man kan klämma in mer ventilyta.

wonderwizard skrev:
jodå.. den blev förbjuden på banorna :hihi

effekt troligtvis
Fel NR750. Hojen i denna tråd var en ren gathoj för att visa upp att man bemästrade tekniken. Den ovalkolvade NR750 som tävlade i endurance kom 1987.

nr750-08.jpg

Men det är också mycket svårt att täta något som inte är fullständigt symmetriskt, tänker på de ovala kolvringarna. Tror att den förbjöds mer p g a kostnadsskäl än prestandaskäl.

Teddy skrev:
Nå, hur gick det och framförallt, hur lät den?
Den gick skitbra! :tummenupp Men wol får nog dreva om den lite tycker jag. Den har ju 120.7 hästar på bakhjulet så med den här drevningen varvade den 12500 på 6:an lite väl lätt... O vilket LJUD det blir med Moriwaki helsystem. Örongodis! Fan att man inte hade videokamera på tanken. Men man skulle nog inte höra ett piss av avgasljudet för denna har ju förstås ett duct-kit installerat. Insugsljudet är ett fasansfullt BRÖÖÖÖL

Men... :( Årets sista runda krävde ett dödsfall :död :död

Låg på tanken så gott det gick, gasade precis om ett par bilar, o med den här hojen drar man lite extra för att det låter underbart... När en kråka eller vad det nu var, flög upp ur diket och... SMACK Rakt i hjälmen! Är jag sadist om jag erkänner att jag började garva? :3freak Helv* som hjälmen såg ut! Blod, fjädrar och inälvor. Knäppte kort med mobilen, men den är ju inte superbra...

Hursomhelst, en skön avslutning på säsongen! Tack så mycket wol! :pannkyss

Förresten, framgafflen måste fixas, den är lite väl mjuk. Reser sig när man kör över gupp med nedlägg, och känns allmänt skum fram. Annars så :tummenupp

Torvi blev sne för ingen tittade på hans blänkande Speed III, men många kom fram o pratade om RC:n. Ett par småungar väntade utanför fiket i Unnaryd i en halvtimme på att jag skulle åka iväg med hojen. Fan vad kul, dom gick runt den så många gånger när den stod parkerad att dom måste blivit snurriga! :3freak

Så när vi skulle iväg så cyklade dom iväg en bit för att se ordentligt! Vilka miner...

Samma sak överallt, t.o.m gamla gubbar fick något vilt i blicken när dom kom o tittade på hojen. (Mycket äldre än oss, wol)

Ni vet ju hur svårt det är nuförtiden att få, speciellt unga (NEEEJ inga småbrudar :fatta! ), tjejer vända sig om och titta? Köp en RC30. Jag lovar, dom vänder om när man har 100 meter kvar, och går baklänges! :yoparty :yoparty

Bifogat

• Kråka.JPG
    Kråka.JPG
    130.8 KB · Visningar: 58
RedBaron skrev:
Det är just det som är finessen med ovala kolvar, man kan klämma in mer ventilyta.

Fel NR750. Hojen i denna tråd var en ren gathoj för att visa upp att man bemästrade tekniken. Den ovalkolvade NR750 som tävlade i endurance kom 1987.

nr750-08.jpg
Honda ställde upp med den här hojen i 1987 års Bol d'Or, på Le Mans. Dom var inte ute efter att vinna, med DEN cyklen, därför kördes den av journalister, Mal Campbell, Gilbert Roy och Ken Nemoto. Dom kvalade in som 2:a, efter fabriks RVF:n Men den rasade efter 3 timmar efter ett monteringsfel... :( Men den var grym. Användbart effektregister på 7000 varv, 157 hästar på 158 fulltankade kilon! :yoparty

Men den här hojen VANN en deltävling i den Australiensiska SWANN-serien eller vad den nu hette. Och kom då trea i cupen, dom körde 3 race. Enda gången Honda NR 750 vunnit något. Det var sista gången Honda tävlade med en NR

Neutral skrev:
Men det är också mycket svårt att täta något som inte är fullständigt symmetriskt, tänker på de ovala kolvringarna. Tror att den förbjöds mer p g a kostnadsskäl än prestandaskäl.
Nä den förbjöds för att en del sa att den borde räknas som en V8. Max 4 cylindrar på 750 kubik i Superbike VM, och det reglementet tillämpades även i Endurance VM fortsättningsvis. Ingen idé att bygga NR, bara för att tävla i några enstaka piss-cuper. :rolleyes:

Honda höll samtidigt även på att utveckla en dubbelturbo NR250 för att köra GP500 med, men den blev otymplig och tung. (Därför byggde dom NR 750 till Le Mans, bara för att visa att dom kunde)

Så kostnadsreglerat har racing på den nivån aldrig varit. :tummenupp

delarossa skrev:
Jag hade aldrig tagit sista turen på en så fin hoj.. :7peta
:confused: Varför inte det? :va

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026