Sista nyckeln sönder efter krasch

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Vad säger FB? Sista nyckeln sönder efter krasch

Råkade lägga hojen igår och de blev en del skador på min R1. Bland annat så gick nyckeln gick sönder och det var den ända nyckeln jag hade. Jag har inte den röda nyckeln och jag har heller inte någon kod kvar. Vad säger försäkringsbolaget om det?

De kommer troligtvis få byta hela immobilizern om de ska få igång hojen. Kan dom säga att jag får betala det själv pga jag har slarvat bort koden och den röda nyckeln? Jag har helförsäkring.

Enligt Yamaha center så kostar det 20-25.000kr att byta immobilizern.

Last edited:
Enklast blir det väl att ringa ditt försäkringsbolag, här på SH blir det bara en massa gissningar.

Självklart är de så. Men det är stängt nu + jag tror att de kommer att dröja innan jag får svar från de pga att de ska kolla upp massa saker hos Yamaha först. Om de räknar med att byta immobilizern så kommer hojen bli inlöst. Och blir hojen inlöst så kommer jag köpa en ny hoj så fort som. Fan säsongen får inte vara över nu!!!

Har du helförsäkring och nyckeln har gått sönder i samband med att du lade hojen, så HELT klart skall detta gå på din försäkring(även om du borde ha fixat med en till nyckel innan detta inträffade, men det är lätt vara efterklok..)det är ju en vagnskaderelaterad sak som gått sönder. Det noteras ner som skada självklart när en skadebesiktning görs, betala självrisken och få hojen lagad eller ersatt.

Last edited:
Har du kvar båda delarna av nyckeln så kan du alltid göra en kopia Kontakta någon av de större låssmederna där du bor och kolla om de har maskin till det (vet att bla Silca RW4-maskinen klarar det). Jag gjorde en extra-nyckel till min gamla R6a (årsm 2003=chip i nyckeln) för ett litet tag sen utan problem. Nyckelämne med chip köper du billigast via ebay, eller så har du stor plånbok och köper ämnet av låssmeden. (Betalade 950 för ämne och allt hos låssmeden.)

Last edited:
Är du säker på att den verkligen är så trasig att det inte går att kopiera av koden?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026