Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

Det gäller såklart att ha en avställningsbar försäkring. Oftast sköts det automatiskt efter du ställt av hojen. Samma när du ställer på. Man kan oftast ställa av och på när som. Ingen tid som behöver gå.

Vilket bolag har du?
Ok, tack för svar.

Jag har just nu IF hel/helår så jag får såklart teckna ny vid nästa förfallodag till en som är avställningsbar. Det vet jag dom har. Jag var mest nyfiken hur bra det funkar att ställa på/av.
Gör man det ofta under en säsong kanske blir struligt med massa inbetalning/återbetalning
eller hur det nu funkar.

Någon som har erfarenhet av att ställa av/på flera gånger under en säsong?
Hur smidigt är det?
Får man återbetalt från Försäkringsbolaget vid avställning?
Är det någon minsta tid vid påställning för försäkringen, typ minst 1 mån?
Jag gör det med en bil pga hög skatt och liten användning. Det är bara att ställa på/av i appen hur ofta som helst. Allt går automatiskt och minsta försäkringstid är ett dygn.
Det är dock upp till varje enskilt bolag hur smidigt de vill göra det och på MC är de ofta inte lika generösa som på bilsidan så man måste kolla villkoren ordentligt.

Tänkte köpa en yzf thundercat nyligen men enligt mina 2 försäkrinsbolag går det ej. Bilsport o mc vill ej försäkra och svedea 32000 enbart trafikföräkring per år. Så blir inget köp. Enligt båda är den rödklassad såkallad RR hoj... Så blir väl enbart offroad hojar för mig framöver då.

Tänkte köpa en yzf thundercat nyligen men enligt mina 2 försäkrinsbolag går det ej. Bilsport o mc vill ej försäkra och svedea 32000 enbart trafikföräkring per år. Så blir inget köp. Enligt båda är den rödklassad såkallad RR hoj... Så blir väl enbart offroad hojar för mig framöver då.
Trygghansa och Länsförsäkringar tar Tunderacen till vettiga pengar för mig, så Caten borde vara ok där med inbillar jag mig.

Kolla med IF

Vill också tillägga att man inte ska ha ”sitt försäkringsbolag” eller ”sina försäkringsbolag”. Banker, försäkringsbolag och elleverantörer är horungar. De ska utmanas och jämföras varje år då hela deras affärsidé är att ta för mycket betalt för en tjänst.

Avslutade försäkringen och ett par veckor senare fick jag erbjudande om halva priset av vad jag betalade tidigare. 285 spänn i månaden (storstad, halv) för en femton år gammal sporthoj är överkomligt. (If)

Avslutade försäkringen och ett par veckor senare fick jag erbjudande om halva priset av vad jag betalade tidigare. 285 spänn i månaden (storstad, halv) för en femton år gammal sporthoj är överkomligt. (If)
Av samma försäkringsbolag?

Jag sa upp mitt sattelit tv abb för att jag tyckte det var för dyrt för hur lite jag utnyttjde det, 2mån senare ringer dom upp och säger "Vi ser att du har varit kund..." och erbjuder mig ett billigare avtal om jag blir kund igen.

Jag påpekade att det var lite sent att mjölka kon när båset redan var tomt, hade dom sänkt priset till det nya/lägre medans jag fortfarande var kund hade jag kanske inte sagt upp det, men jag börjar inte om igen med ett bolag som tar mer betalt av gamla trogna kunder...

1 januari 2022 höjdes min premie till 140 kr/mån, en ökning med hela 3 kr.

trollyou-troll-dancegte9c.gif

Fick en höjning på TryggHansa på 14000/år halvförsäkring Rsv4-2014 på/avställningsbar till 31000/år Bytte till Folksam fick samma pris som jag hade innan ca...ingen förvarning om höjning ingen speciell anledning när jag ringde och ifrågasatte priset....alrdig utnyttjat försäkringen hos dom heller....Sjukt sätt att ta hand om sina kunder tycker jag.

Fick en höjning på TryggHansa på 14000/år halvförsäkring Rsv4-2014 på/avställningsbar till 31000/år Bytte till Folksam fick samma pris som jag hade innan ca...ingen förvarning om höjning ingen speciell anledning när jag ringde och ifrågasatte priset....alrdig utnyttjat försäkringen hos dom heller....Sjukt sätt att ta hand om sina kunder tycker jag.
Och Folkskam gillar inte motorcyklister så från att vara en nöjd helkund är jag numera bara kund.
Ring runt och kolla med alla möjliga bolag, de slår med tärningar när de sätter premier...

Inte så snällt att kalla Folksam för Folkskam.
Fast ibland kan det vara sant, enda gången jag varit i kontakt med ett försäkringsbolag (folks... ja de där) fick jag en rätt obehaglig skadereglerare så nej, det lär dröja någon eon eller två innan jag anlitar dem igen...

Fast ibland kan det vara sant, enda gången jag varit i kontakt med ett försäkringsbolag (folks... ja de där) fick jag en rätt obehaglig skadereglerare så nej, det lär dröja någon eon eller två innan jag anlitar dem igen...
Det kan man tycka. Jag också. Men från en som skapar trådar om att denne själv alltid är så snäll för att sedan i alla andra trådar pissa på folk så är det hyckleri.

Jag sa upp mitt sattelit tv abb för att jag tyckte det var för dyrt för hur lite jag utnyttjde det, 2mån senare ringer dom upp och säger "Vi ser att du har varit kund..." och erbjuder mig ett billigare avtal om jag blir kund igen.

Jag påpekade att det var lite sent att mjölka kon när båset redan var tomt, hade dom sänkt priset till det nya/lägre medans jag fortfarande var kund hade jag kanske inte sagt upp det, men jag börjar inte om igen med ett bolag som tar mer betalt av gamla trogna kunder...
Det där visar vilka marginaler bolagen har. Jag fick en sjuk premiehöjning hos mitt bolag, jag ringde runt och hittade ett som hade nästan hälften så hög premie. När jag ringde för att säga upp den befintliga fick jag ett erbjudande om att få behålla den till samma pris som jag erbjudits av det nya bolaget! Så varför hade jag då betalat den högre premien i alla år..?

Svedea har sänkt priset på min helförsäkring i år, det ska betalas in 679kr om nån vecka för en helförsäkring/helår på min glidare med hela 50hk på 275kg.

Blanda och ge, man måste normalt sett kolla runt och jämföra som vanligt, men i år struntar jag i det...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT