Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så om du uppfattar det som att jag inte tycker att man ska köra SportHoj, då ber jag om ursäkt, det är absolut inte det jag vill föra fram.
...
Ditt val som försäkringstagare är att utvärdera vilket bolag som för tillfället har den mest passande modellen, men du kan glömma att ändra på den.
Det var inte så mycket :smasha mot dig utan att detta är ett forum som heter SportHoj där det inte borde vara fel att köra SportHoj... :krama

Men att ändra försäkringssystem går ju eftersom det faktiskt har ändrats. Och troligen också kommer att ändras...
Det stora problemet med fel "motorcykeltyp" är ju att den i sadeln inte blir bättre förare av att byta.
Så när det börjar med SportHoj kommer det flyttas till nästa "motorcykeltyp" de riskbenägna väljer...

ÄventyrSHoj? Nä, jag skulle TjöRAigälMejDiREcKT! ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var inte så mycket :smasha mot dig utan att detta är ett forum som heter SportHoj där det inte borde vara fel att köra SportHoj... :krama

Men att ändra försäkringssystem går ju eftersom det faktiskt har ändrats. Och troligen också kommer att ändras...
Det stora problemet med fel "motorcykeltyp" är ju att den i sadeln inte blir bättre förare av att byta.
Så när det börjar med SportHoj kommer det flyttas till nästa "motorcykeltyp" de riskbenägna väljer...

ÄventyrSHoj? Nä, jag skulle TjöRAigälMejDiREcKT! ;)
Det är helt riktigt att en person som är dålig i sadeln kommer att vara dålig i sadeln även på en motorsvagare hoj.
Men med det sagt. Risken att du tar dig vatten över huvudet om du är dålig i sadeln är rejält mycket större om du sitter på en hoj med 1 hk/kg som gör 0-200 på 7 sekunder än om du sitter på en motorsvagare hoj som toppar 200 efter att ha hållt stummt i 20 sekunder.
Det går helt enkelt så oerhört mycket snabbare att komma upp i en hastighet som föraren inte klarar av att hantera med en motorstark sporthoj. Det är en orsak till att dom blir överrepresenterade. Den andra är väl att hojtypen drar till sig en proportionellt sett större andel av dom som vill ha en supersnabb hoj för att det är häftigt utan att begripa att det ställer högre krav på föraren och därigenom har en kraftigt ökad risk för olyckor.

Sen det där med att ha en större personlighet i hur stor premien skall vara kan jag förvisso förstå din utgångspunkt. Men å andra sidan så innebär en försäkring just det att man klumpar ihop ett större antal försäkringstagare som därigenom delar på risken och om man gör väldigt stora variationer i premien så innebär det att men måste höja premien oerhört mycket för dom som är färska hojägare eller som inte har hunnit tjäna ihop en stor bonus. Det skulle innebära att tröskeln blir oerhört hög eftersom en hojförsäkring för en som inte har stor bonus skulle bli oerhört hög. Det skulle döda kundsegmentet helt eftersom ingen skulle ha råd att skaffa sin första sporthoj på grund av premien.

Det är ju tyvärr så att eftersom man försöker segmentera hojtyper utifrån kostnaderna för skador vilket gör att sporthojar som hojtyp får en annan kostnadsbild eftersom dom orsakar högre kostnader. Så det blir en fråga om vilka hojar man klumpar ihop. Klumpar man ihop det mer så leder det till att customhojarna med väldigt låga kostnader skulle få vara med och betala kostnaderna för hojtyper som orsakar högre kostnader. Det skulle heller inte vara rättvist.

En försäkring kan per definition aldrig bli helt rättvis för det skulle innebära att var och en betalar precis det som den själv orsakar i kostnader och det gör att hela idén med en försäkring faller.

Problemställningen är likadan för alla försäkringar. Varför ska jag betala en massa premie för min hemförsäkring om jag inte orsakat några skador när det finns folk som har råkat ut för att få sina hus nedbrunna eller fått inbrott. Försäkring är för att sprida kostnader och risk.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är helt riktigt att en person som är dålig i sadeln kommer att vara dålig i sadeln även på en motorsvagare hoj.
Men med det sagt. ...

Problemställningen är likadan för alla försäkringar. Varför ska jag betala en massa premie för min hemförsäkring om jag inte orsakat några skador när det finns folk som har råkat ut för att få sina hus nedbrunna eller fått inbrott. Försäkring är för att sprida kostnader och risk.
Och här gör man alltså tvärt om...
Men det gör inget om jag själv inte blir drabbad?
Jag får väl flytta när grannarna börjar elda hus...
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Bästa är nog att kolla runt hos försäkringsbolagen.
Jag bytte nyss från Gjensidige till IF.
Förvisso har jag en gammal pjäs, men jag gick från 167 kr till 16 (ja, sexton) kr i månaden när den är avställd och påställd ungefär 350 kr i månaden hos både tidigare och nya försäkringen. Halvförsäkrad då.

Edit: Du har säkert redan kollat runt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bästa är nog att kolla runt hos försäkringsbolagen.
Jag bytte nyss från Gjensidige till IF.
Förvisso har jag en gammal pjäs, men jag gick från 167 kr till 16 (ja, sexton) kr i månaden när den är avställd och påställd ungefär 350 kr i månaden hos både tidigare och nya försäkringen. Halvförsäkrad då.

Edit: Du har säkert redan kollat runt...
Jag ska inte klaga. Har kört i 40 år och SportHojen är nu över 20 år med färre hästar än många nya äventyrSHojar så 300 i månaden är inte blodigt. Fick en liten höjning men inte så det var värt att kolla runt.
Jag bor i villa så jag är trafiksäkrare än de i Brf och har heller inga parkeringsproblem eller gnälliga personer jag inte vill bo med! :tummenupp

Det jag är emot är att på SportHoj försvara att en "motorcykeltyp" som en minoritet på SportHoj kör ska lyftas ut ur systemet. Nu har vi alla sett någon i sadeln på en SportHoj köra på ett sätt som inte är direkt "trafiksäkert" men det är inte "motorcykeltypen" utan föraren det handlar om. Några har själva kört så och förstått att de ska köra gruSHoj istället. Eller att de bara ska köra bana och har slutat köra motorcykel på landsväg.

1618571124168.png
Nu betalar vi alla 32% men inte efter bärkraft och inte bara en gång utan på varje trafikförsäkring...

Att lyfta ut en grupp ur det existerande socialförsäkringssystemet banar väg för ett helt nytt tänkande. Ska till exempel skidåkare i framtiden stå för sina skadekostnader? Ska andra former av verksamhet och levnadssätt som innebär högre olycks- och sjukdomsrisker lyftas ur socialförsäkringssystemet? Dessa orättvisor är så stora att hela socialförsäkringssystem måste revideras ansåg SMC.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kan inte klaga min så kallade sporthoj utan R eller RR eller RR-R som en del kallar sina. Kostar ca 217 spänn i månaden i HelHel extra allt. Dock ej i svedea eller bilsport utan mc, i mitt fall är Länsförsäkringar billigast med bäst villkor enda kravet är. Godkända mc-kläder o ryggskydd.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag ska inte klaga. Har kört i 40 år och SportHojen är nu över 20 år med färre hästar än många nya äventyrSHojar så 300 i månaden är inte blodigt. Fick en liten höjning men inte så det var värt att kolla runt.
Jag bor i villa så jag är trafiksäkrare än de i Brf och har heller inga parkeringsproblem eller gnälliga personer jag inte vill bo med! :tummenupp

Det jag är emot är att på SportHoj försvara att en "motorcykeltyp" som en minoritet på SportHoj kör ska lyftas ut ur systemet. Nu har vi alla sett någon i sadeln på en SportHoj köra på ett sätt som inte är direkt "trafiksäkert" men det är inte "motorcykeltypen" utan föraren det handlar om. Några har själva kört så och förstått att de ska köra gruSHoj istället. Eller att de bara ska köra bana och har slutat köra motorcykel på landsväg.

View attachment 460016
Nu betalar vi alla 32% men inte efter bärkraft och inte bara en gång utan på varje trafikförsäkring...

Att lyfta ut en grupp ur det existerande socialförsäkringssystemet banar väg för ett helt nytt tänkande. Ska till exempel skidåkare i framtiden stå för sina skadekostnader? Ska andra former av verksamhet och levnadssätt som innebär högre olycks- och sjukdomsrisker lyftas ur socialförsäkringssystemet? Dessa orättvisor är så stora att hela socialförsäkringssystem måste revideras ansåg SMC.

Vet inte om du citerade fel person eller om jag skrev något triggande i mitt inlägg om att kolla runt bland försäkringsbolagen. :)

Jag vet inget om vad försäkringsbolagen säger om RSV4 eller vart TS bor osv.
Själv bytte jag från Gjensidige för att dom bara höjde premierna år efter år, även om jag aldrig någonsin har rapporterat en skada på varken bil eller mc under dom 17 år som jag har haft körkort.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vet inte om du citerade fel person eller om jag skrev något triggande i mitt inlägg om att kolla runt bland försäkringsbolagen. :)

Jag vet inget om vad försäkringsbolagen säger om RSV4 eller vart TS bor osv.
Själv bytte jag från Gjensidige för att dom bara höjde premierna år efter år, även om jag aldrig någonsin har rapporterat en skada på varken bil eller mc under dom 17 år som jag har haft körkort.
Ber om ursäkt, som SportHojare kan man vara lite för snabb ibland...

Har för övrigt också märkt att Gjensidige, som de flesta, vill ha nya kunder men tydligen inte behålla dem.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Har för övrigt också märkt att Gjensidige, som de flesta, vill ha nya kunder men tydligen inte behålla dem.
Hade samma bekymmer med LF när jag ägde en Suzuki GSXR 750, den bytte ägare vartannat år mellan mig och min fru då premien ökade med 50 % efter två år, på oss bägge, och hamnade tillbaka på samma nivå efter ägarbyte.
Trogna kunder verkar inte vara något att ha verkar många försäkringsbolag resonera :huvet
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Siffror visar! Oftast presenteras negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet. Alla momsar...
För mig låter det lite fördomsfullt. :fakta
Man ska verkligen inte dra alla över en kam... Nej just det... :7peta

Så, vad tyckte du om Robert 6.50 in?
Inget gissar jag, om du överhuvudtaget kollade, för han körde ju "rätt" motorcykeltyp. :dummer

Återigen, jag kan köpa om premien är hög innan jag visat vem jag är och hur jag är i sadeln. :fakta

Alla bör inte, och kan inte, hantera att köra SportHoj och du verkar vara en precis som Robert. För att bara titta på motorcykeltypen utan att bry sig om vem som sitter i sadeln är som att säga att alla utlänningar är dumma! :7peta
Siffror visar, att de är överrepresenterade när det gäller brottslighet och presenteras ofta negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet. :fakta

Om jag vore lite fördomsfull så skulle jag inte vilja använda samma försäkringsbolag som de som är trångsynta...
De som är olycksbenägna men inte klarar av att köra en SportHoj bör försäkra sig hos Svedea eller Bilsport utan Mc... :tummenupp
Men lägg ner... Fördomsfull hit och dit samt kopplingar till utlänningar osv. Jag hade så svårt att fatta vad du skrev så fick läsa om dina svar flera gånger. Ska du citera så klipp gärna inte så meningen med mitt inlägg försvinner i förhoppning om att det ska hjälpa din agenda i tråden.

En fördom hade varit om jag skrivit att du troligtvis är en gammal stolle utan verklighetsförankring.

Angående din video.
Jag hoppade förbi allt och kom fram till när han vurpade. De är inte ens i Sverige. Vill du prata Australiensisk försäkring, länka till den videon. Annars pratar vi svenska FB och omkostnader i denna tråd men ja han vurpade med sin äventyrshoj. En hoj som är byggd för det ändamålet. Låg fart och han kunde fortsätta färden. Tveksamt om han kunnat det med en sporthoj i samma situation.

Orkar inte diskutera detta för du vill ju inte förstå vad man säger och kommer med helt oväsentlig fakta och påståenden om det ena och det andra.

Det enda jag kan säga som avslut är att jag (som är så trångsynt) är fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea. Vår största omkostnad där är istället alla som byter crashbågar var gång de lägger sin gs i gruset eller på backen.

Önskar dig lycka till med din premie. Ring LF. När jag hade sportis så var de överlägset bäst! Dock insåg jag att en hoj av den kalibern inte gav mig någon glädje på allmän väg så jag sålde den. Hojen jag har nu är riktigt jäkla skoj utan att jag ens är i närheten av kortet. Där den gamla dunderesset inte ens vaknat till liv kändes det som. (Sorry Moddlaren xD).
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Till min nya Super Sport Hoj som försäkringsbolagen kallar min Kawa Ninja ZX6R vill Svedea inte alls försäkra den. Övriga bolag vill ha 20K + så döm av min förvåning och förutfattade mening att IF ville försäkra den överhuvudtaget och till ett överkomligt pris, ca. 580kr/mån helf. årf.
Såklart inte i närheten av min andra hoj Gubb-Boxern men ändå, helt Ok. Tycker dock det är lite synd att Svedea inte ens vill ta i den då jag var väldigt nöjd med dom med mina tidigare Z1000SX.

Det som förbryllar mig lite är att jag går ner i kubik men stannar ungefär på samma antal Hk och helt klart kan man köra som ett svin på den gamla Z1000SX som var billig i försäkring medan denna bara för att den fått benämning Super Sport Hoj så tänds varningslamporna hos försäkringsbolagen.

Kanske tillverkarna skulle lägga till "Tourer" på sporthojarna och hänga en lite påse på sidan som "sidoväska" så blev samma hoj billig helt plötsligt :hojraket
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En kamrat hade en zx6rr. Den var billigare än en Zx6r i försäkring. Statistiken var till nackdel för Zx6r... (han var under 25 i storstad så det var dyrt som skam iaf)

Har för mig att enda skillnaden var 599 respektive 636 kubik på modellerna. Men jag kan inte kawa, så det är nog fel. ?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
En kamrat hade en zx6rr. Den var billigare än en Zx6r i försäkring. Statistiken var till nackdel för Zx6r... (han var under 25 i storstad så det var dyrt som skam iaf)

Har för mig att enda skillnaden var 599 respektive 636 kubik på modellerna. Men jag kan inte kawa, så det är nog fel. ?
:) Jag funderar på hur noggrant försäkringsbolagen kollar upp varje hojtyp innan dom sätter premienivå. Triggas varningssystemet på SuportSport och Tourer och kanske t.o.m motortyp Boxer.
Systemet är nog kodat med "if engine type eqs. boxer then goto price list 'gubbe' else goto DANGER price list"
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men lägg ner... Fördomsfull hit och dit samt kopplingar till utlänningar osv. Jag hade så svårt att fatta vad du skrev så fick läsa om dina svar flera gånger. Ska du citera så klipp gärna inte så meningen med mitt inlägg försvinner i förhoppning om att det ska hjälpa din agenda i tråden.

En fördom hade varit om jag skrivit att du troligtvis är en gammal stolle utan verklighetsförankring.

Angående din video.
Jag hoppade förbi allt och kom fram till när han vurpade. De är inte ens i Sverige. Vill du prata Australiensisk försäkring, länka till den videon. Annars pratar vi svenska FB och omkostnader i denna tråd men ja han vurpade med sin äventyrshoj. En hoj som är byggd för det ändamålet. Låg fart och han kunde fortsätta färden. Tveksamt om han kunnat det med en sporthoj i samma situation.

Orkar inte diskutera detta för du vill ju inte förstå vad man säger och kommer med helt oväsentlig fakta och påståenden om det ena och det andra.

Det enda jag kan säga som avslut är att jag (som är så trångsynt) är fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea. Vår största omkostnad där är istället alla som byter crashbågar var gång de lägger sin gs i gruset eller på backen.

Önskar dig lycka till med din premie. Ring LF. När jag hade sportis så var de överlägset bäst! Dock insåg jag att en hoj av den kalibern inte gav mig någon glädje på allmän väg så jag sålde den. Hojen jag har nu är riktigt jäkla skoj utan att jag ens är i närheten av kortet. Där den gamla dunderesset inte ens vaknat till liv kändes det som. (Sorry Moddlaren xD).
Inget Sorry här inte, jag är helt inne på en adventure/ktm smc 990, äventyrs hojarna är otroligt kompetenta och har all kapacitet i värden att åka skjortan av väldigt många SK sportiga hojar.
BMW gs 1250r e jhu lika stark som min härk och har garanterat mycket bättre chassi bromsar o fjädring.
Yamaha super thenere /honda crf 1100L/ktm 1290 super adventure plus ett gäng till gör garanterat livet surt för många(inklusive mej) sporthoj ägare på normala läns o små vägar.

Dom går rent ut sagt som fasen, finns ett antal nunburgring körningar med tider som få 10-15 år gammal sporthojar orkar med.

Så varför är då Sporthojar dyra trots dom e gammla värda mindre o framförs av ofta äldre envisa gentlemän som anser att mycket var bättre förr.

Att en 25 åring får dyrare försäkring är förståeligt det är helt enkelt risk för Gipps vagga i några dessenium mer än mej på +50 men varför är då även våra försäkringar dyra?

Att sedan försäkringsbolag betalar ut är bullchit grannen är förlamad från bröstet efter att ha vurpat med moped i 30-35 km sedan drygt 10 år sedan, det skade ärendet är fortfarande inte reglerat och inga pengar är utbetalade.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Inget Sorry här inte, jag är helt inne på en adventure/ktm smc 990, äventyrs hojarna är otroligt kompetenta och har all kapacitet i värden att åka skjortan av väldigt många SK sportiga hojar.
BMW gs 1250r e jhu lika stark som min härk och har garanterat mycket bättre chassi bromsar o fjädring.
Yamaha super thenere /honda crf 1100L/ktm 1290 super adventure plus ett gäng till gör garanterat livet surt för många(inklusive mej) sporthoj ägare på normala läns o små vägar.

Dom går rent ut sagt som fasen, finns ett antal nunburgring körningar med tider som få 10-15 år gammal sporthojar orkar med.

Så varför är då Sporthojar dyra trots dom e gammla värda mindre o framförs av ofta äldre envisa gentlemän som anser att mycket var bättre förr.

Att en 25 åring får dyrare försäkring är förståeligt det är helt enkelt risk för Gipps vagga i några dessenium mer än mej på +50 men varför är då även våra försäkringar dyra?

Att sedan försäkringsbolag betalar ut är bullchit grannen är förlamad från bröstet efter att ha vurpat med moped i 30-35 km sedan drygt 10 år sedan, det skade ärendet är fortfarande inte reglerat och inga pengar är utbetalade.
Jag tycker verkligen alla skulle ha en Adventurehoj i sitt garage. Blev så överraskad av hur GS gör allting så bra när jag prova att det räckte med 5 mins provkörning innan jag var såld. Telelevern mm gör så mycket för stabilitet osv. Bromsarna är bara WOW och motorns drag räcker mer än väl. Men det är inte rätt egentligen att jämföra mot en 20 år gammal Thunder som jag gjorde. Vet att min Thunder (som jag bytte in) såldes på bara några dagar så den gick fort dock.

Sen håller jag med dig om det här med hur de resonerar för er på 50+. Tänkte inte på det tidigare men räknar de på förlorad arbetsinkomst så minskar den ju med ålder och då borde premien följa efter. Mycket konstigt faktiskt.

Det där med grannen din är ju också bara skumt. Skulle vara intressant och veta vilket fb det gällde. 10 år.. Jösses. :jisses
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men lägg ner... Fördomsfull hit och dit samt kopplingar till utlänningar osv. Jag hade så svårt att fatta vad du skrev så fick läsa om dina svar flera gånger. Ska du citera så klipp gärna inte så meningen med mitt inlägg försvinner i förhoppning om att det ska hjälpa din agenda i tråden.

En fördom hade varit om jag skrivit att du troligtvis är en gammal stolle utan verklighetsförankring.

...

Orkar inte diskutera detta för du vill ju inte förstå vad man säger och kommer med helt oväsentlig fakta och påståenden om det ena och det andra.
...
Det enda jag kan säga som avslut är att jag (som är så trångsynt) är fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea.
Förlåt, naturligtvis förstår jag vad du skriver, jag håller bara inte med... ;)

Ber om ursäkt att det blev lite av djävulens advokat. :krama

Men jag är mer intresserad av att höra argumenten än att övertyga andra om att min åsikt är rätt. Jag gillar inte att utesluta folk, och gillar inte att bli utesluten. Då blir jag bara lite förundrad över att vara på SportHoj och samtidigt vara fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea. :va

Är detta SMCs informella forum med lite mindre, men dock, hat mot de som kör SportHoj ?
När deras eget har dött av för mycket :smasha mot "fel" åsikter, inte bara hat mot SportHojar och dess ägare?

Glad för din skull att du sett ljuset och hellre kör äventyrSHoj! :tummenuppMan ska köra det man själv gillar, inte det andra tycker är lämpligt! :tummenupp
Och jag förstår glädjen med äventyrSHoj. Glädjen att inte behöva bry sig hur vägen ser ut, inte bry sig om plast som går sönder och bara sätta på nya motorbågar när man säljer. Glädjen med tvåhjulssladd är att gå in i en ny dimension. Men 100 + hästar? Skulle TjÖrAIhjälMejDiREcKT! :crash

Men tänk tanken att jag skulle gå in på SOE och förespråka att de ska sluta köra den där vanligaste "motorcykeltypen" och börja köra SportHoj istället!
Då skulle jag troligtvis tas för en gammal stolle utan verklighetsförankring. :hihi

Men även om alla riskbenägna skulle gå över till äventyrSHojar skulle jag ändå vara emot att den "motorcykeltypen" skulle förbjudas eller uteslutas... :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om jag skulle ha en - blev den aldrig körd. Min stela ofärdiga kropp klarar inte av att sladda på grus, än mindre få upp den ur ett lerigt hål. Däremot uiiila och att parkera vid ett fik kan jag.
Men de flesta äventyrSHojar sladdas inte på grus, än mindre i leriga hål, så köp hela paketen med korvlådor, "rätt klädsel" och parkera sedan vid fiket. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top