Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller med i ovanstående teori.

För egen del så har alla mina hojar förärats patina i nån form. De gånger försäkringsbolag varit aktuella är då det är skador som negativt förändrar funktion och jag inte kan åtgärda själv, exempelvis ett rambrott eller bakfälg som ser ut som en kringla efter en klotning. Stukat styre/handtag, byte av kraschpuck och trasig blinkers efter mysklotning fixar man ju själv. Jag vårdar inte sönder mina maskiner, jag brukar dem.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tur att man är gammal och har rätt hojar. Är så billiga att jag knappt vet vad de kostar (alltså billigt).
Har alla 6 påställda året runt. :).. förlåt om jag gnider salt i såret. :D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Instämmer med föregående talare, min egen premie ökade precis från typ 2650:- till 2653:- för gubbhoj helförsäkrad i storstad. Kan jag leva med ;) Sånt som ger en skäl att fundera över att köpa en till...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi kanske har straffat ut oss själva på vissa hojtyper?
Tänker att minsta lilla skada, repa eller buckla kostar ju en hyfsad slant att fixa om man alltid ska ha allting i "mint condition".
Och så kanske man vill ha det på sin flong nya SportHoj?
Så då anmäler man sina smärre blessyrer, och får dom fixade.
På en GrusHoj så kan en lite repa, buckla eller ett bortskavd lackbit vara som en medalj, den kan påminna om någonting roligt, och vara ett minne att se tillbaka på.
Har ingen aning om det är så för alla, men jag känner väl själv att jag inte bryr mig om små skavanker, trots att jag har en helt ny, nåja, ett år gammal, ÄventyrsHoj.
Den får liksom konsumeras i linje med tidens tand, skulle den bli stulen är det naturligvis en annan sak.
Så på så sätt kanske försäkringsbolagen har byggt upp en erfarenhet av kostnadsbilder på olika typer av farkoster?
Har ingen källa på det, det är taget helt ur luften, och det kommer bara från tankar bakom tangentbordet, men frågan är ju intressant eftersom jag även har SportHojar, och vissa är hopplösa i försäkringspremie, trots att dom är 10år gamla :va

Problemet är bara att "vi" som straffat ut oss alla är "motorcyklister" för de flesta även om vi är väldigt olika.
-Drogpåverkade tjyvar utan körkort.
-De som är "motorcyklister" några år tills det dyker upp något nytt, intressantare att lägga pengar på.
-Vi som kört länge och kommer att fortsätta köra länge utan att vurpa hela tiden.
-Och alla andra som mer eller mindre har något med motorcyklar att göra.

När jag började köra var premierna höga i början för att sedan sjunka efter skadefria år tills man nådde full bonus. Använde man försäkringen förlorade man bonus. Ålder, kubik och zon var hyfsat förutsägbart. Nu verkar försäkringslogiken vara slumpmässig och oförutsägbar.

Nu ska jag inte klaga, efter snart 40 år i sadeln, villaägare utanför storstaden med en 20 år gammal SportHoj. Att Bilsport utan MC vägrar försäkra den anser jag nästan vara positivt! Jag kör en SportHoj jag gillar, inte en kompromiss jag valt med billig försäkring.

Det jag ogillar är när min skadehistorik inte har någon betydelse. Är jag ett oskrivet blad kan jag förstå höga premier, försäkringsbolaget kan inte veta om jag är en kraschkung. Men när de förlorar en nöjd helkund sedan mer än 15 år?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gör som jag och köp en fin 80-talare och fixa upp! Mycket nöje för några hundralappar per år i försäkring. :p

Allvarligt talat dock så är det ett sånt sjukt spann på premierna. Men det är klart, det är upp till varje bolag att avgöra vilka kunder och vilka skador man vill reglera. Att sätta 50000kr/år i premie på en sporthoj är ett tydligt sätt att säga "Vi vill inte ha dig som kund.".

När jag hade en KTM RC8R för ett antal år sedan så var den enda vettiga försäkringen en avställningsbar försäkring samtidigt som hojen var skriven på farsan. Tror den kostade omkring 2100kr/månad trots detta. Den var kul att äga ett tag men när man började räkna att varje tur jag åkte i snitt kostade en femhundring i en massa avgifter + bensin så var det inte aktuellt att äga den någon längre tid.

Den dyraste "billiga" hojen jag ägt var en ny XSR900, tror den låg runt 5500kr/år för helförsäkringen, då skriven på mig själv (30+). Där börjar jag tycka smärtgränsen går oavsett fordon, 5-600kr per månad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gör som jag och köp en fin 80-talare och fixa upp! Mycket nöje för några hundralappar per år i försäkring. :p

Allvarligt talat dock så är det ett sånt sjukt spann på premierna. Men det är klart, det är upp till varje bolag att avgöra vilka kunder och vilka skador man vill reglera. Att sätta 50000kr/år i premie på en sporthoj är ett tydligt sätt att säga "Vi vill inte ha dig som kund.".

När jag hade en KTM RC8R för ett antal år sedan så var den enda vettiga försäkringen en avställningsbar försäkring samtidigt som hojen var skriven på farsan. Tror den kostade omkring 2100kr/månad trots detta. Den var kul att äga ett tag men när man började räkna att varje tur jag åkte i snitt kostade en femhundring i en massa avgifter + bensin så var det inte aktuellt att äga den någon längre tid.

Den dyraste "billiga" hojen jag ägt var en ny XSR900, tror den låg runt 5500kr/år för helförsäkringen, då skriven på mig själv (30+). Där börjar jag tycka smärtgränsen går oavsett fordon, 5-600kr per månad.
Jag har även en SportHoj från 60-talet. Likadan som Malcolm Uphill vann IoM TT 1969! :kär

Den är mycket "farligare" att köra med sämre väghållning och bromsar. Men att den kräver att jag kan köra när den modärna inte ens märker att det kunde bli farligt är ingen nackdel för mig.

80-talarna har bättre väghållning och bromsar men ni som har kört ett tag kommer ihåg "Vobbeldebatten" vi hade. Den här videon visar vad vi borde känt till då. Och ni som läser Dagens Blocket kan se en äkta cb750 F1 parkerad vid 1.38 och vobbla i fart vid 4.23!


Men nyare hojar ska väl inte vobbla?
Vad säger ni, är det förar- eller fordonsrelaterade saker vi ser här?
Är det fordonet eller föraren som ska öka premien?

 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
En RSV4 ska köras på bana, bygg om den till racer o nyttja den som det är tänkt o köp en billigare / äldre hoj att köra gata med.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har även en SportHoj från 60-talet. Likadan som Malcolm Uphill vann IoM TT 1969! :kär

Den är mycket "farligare" att köra med sämre väghållning och bromsar. Men att den kräver att jag kan köra när den modärna inte ens märker att det kunde bli farligt är ingen nackdel för mig.

80-talarna har bättre väghållning och bromsar men ni som har kört ett tag kommer ihåg "Vobbeldebatten" vi hade. Den här videon visar vad vi borde känt till då. Och ni som läser Dagens Blocket kan se en äkta cb750 F1 parkerad vid 1.38 och vobbla i fart vid 4.23!

Men nyare hojar ska väl inte vobbla?
Vad säger ni, är det förar- eller fordonsrelaterade saker vi ser här?
Är det fordonet eller föraren som ska öka premien?

Måste bara säga hur sjukt imponerad jag är av testförarna i wobbel-videon. Huge balls. :näsblod
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kanske någon som vill tjäna en slant och vara postorder-målvakt? ;) Det är väl knappast olagligt?
Nej, inte olagligt men nästan garanterat emot försäkringsvillkoren hos alla bolag. Trafikförsäkringen bör gälla ändå men räkna inte med någon annan ersättning.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tycker fler skulle köpa rikitgt sportisar. Ju fler, desto bättre intäkter får bolagen. Då löser sig omkostnaderna och vinsterna ökar. Även konkurrenterna vill ta del av den kakan.
Då kan vi se skillnad
Vi är för få

Ä, jag har kanske fel men en tanke

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tycker fler skulle köpa rikitgt sportisar. Ju fler, desto bättre intäkter får bolagen. Då löser sig omkostnaderna och vinsterna ökar. Även konkurrenterna vill ta del av den kakan.
Då kan vi se skillnad
Vi är för få

Ä, jag har kanske fel men en tanke

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Visst vore det trevligt om de flesta på SportHoj körde SportHoj! :tummenupp

Det skulle nog stämma om folk körde som de gör nu utan att vurpa men på en SportHoj istället. Och betalade den premien.
Men försäkringsbolagens logik verkar inte vara inriktade på vilka vi är och hur vi kör utan vad vi kör.
Jag har blivit trafiksäkrare sedan jag köpte hus! :crash

Tänk om vi hade ett försäkringsbolag för motorcyklister,inte bara för de med "rätt" typ av motorcykel....
Som kunde skriva någonting så här...

Whether you’re on a Triumph Daytona 675 or a Ducati 999, the hedgerows turn into a blurred stripe of colour as every nerve ending in your body floods with adrenaline.
While on a Supersports bike, nothing else on earth feels as good.
https://www.bennetts.co.uk/bike-types-and-manufacturers/bike-types/supersports-insurance

Men får du en NIP så höjs premien...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, inte olagligt men nästan garanterat emot försäkringsvillkoren hos alla bolag. Trafikförsäkringen bör gälla ändå men räkna inte med någon annan ersättning.
Det är inte bara nästan mot försäkringsvillkoren. Det är mot försäkringsvillkoren. Det innebär att man bryter mot villkoren och med bara liiite otur så innebär det att man sätter sig i en sits där man kan råka ut för att försäkringsbolaget vill kräva tillbaka sina pengar i efterhand om det skett en olycka. Knappast något som är önskvärt och som väldigt lätt kan bli betydligt dyrare än att inte ha försäkring.
Det räknas som försäkringsbedrägeri och kan leda till dels att du kan bli betalningsskyldig för alla skador i efterhand plus att du kan få skadeståndsanspråk på dig.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Visst vore det trevligt om de flesta på SportHoj körde SportHoj! :tummenupp

Det skulle nog stämma om folk körde som de gör nu utan att vurpa men på en SportHoj istället. Och betalade den premien.
Men försäkringsbolagens logik verkar inte vara inriktade på vilka vi är och hur vi kör utan vad vi kör.
Jag har blivit trafiksäkrare sedan jag köpte hus! :crash

Tänk om vi hade ett försäkringsbolag för motorcyklister,inte bara för de med "rätt" typ av motorcykel....
Som kunde skriva någonting så här...

Whether you’re on a Triumph Daytona 675 or a Ducati 999, the hedgerows turn into a blurred stripe of colour as every nerve ending in your body floods with adrenaline. While on a Supersports bike, nothing else on earth feels as good.
https://www.bennetts.co.uk/bike-types-and-manufacturers/bike-types/supersports-insurance

Men får du en NIP så höjs premien...
Om man ser det från försäkringsbolagets vinkel så har du kanske inte blivit trafiksäkrare sedan du flyttade till hus men sannolikheten att få skador eller stulen hoj har minskat. För helförsäkring skulle det vara intressant att se vad som kostar mest, omkullkört eller stulet/skadat.

Min försäkring nästan halverades när jag gick från att bo i lgh två spottloskor utanför tullarna i Sthlm och ha hojen på gatan till att bo i hus med garage en bit längre ut. Och då har jag en VFR.

/R
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är inte bara nästan mot försäkringsvillkoren. Det är mot försäkringsvillkoren. Det innebär att man bryter mot villkoren och med bara liiite otur så innebär det att man sätter sig i en sits där man kan råka ut för att försäkringsbolaget vill kräva tillbaka sina pengar i efterhand om det skett en olycka. Knappast något som är önskvärt och som väldigt lätt kan bli betydligt dyrare än att inte ha försäkring.
Det räknas som försäkringsbedrägeri och kan leda till dels att du kan bli betalningsskyldig för alla skador i efterhand plus att du kan få skadeståndsanspråk på dig.
Ja och nej. Att träda från ett villkor behöver inte betyda att du begår försäkringsbedrägeri.

Men jag förstår vad du menar och det är klart osmart att skenförsäkra sin hoj. Det funkade förr innan bolagen på stort fick upp ögonen för det och ändrade i villkoren för att förtydliga att den som tecknar försäkringen också är den huvudsakliga brukaren och bor på adressen.

Tidigare ansågs det självskrivet, och det var då man utan att bryta mot villkoret kunde ha hojen hos farmor på landet. Ett kryphål i avtalet helt enkelt!
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Tycker ändå försäkringarna inte ökat så mycket i pris de senaste 20 åren, varken på bilar eller MC. Känner snarare att det är tvärtom faktiskt då konkurrensen bland bolagen är större.
Sen kan det såklart skilja på modeller och var man bor, men 3000 i halvåret för en sådan hoj tycker jag inte är så speciellt högt.
Det går ju ofta att justera hur mkt självrisk man vill betala och om hur man förvarar hojjen för att få ner premien.

Utgår jag från min själv så får jag ut dubbelt så mkt i lönekuvertet än vad jag fick för 20 år sedan, så försäkringen har har snarare blivit billigare både för bil och MC.
Inte halvår, utan 3k halv per månad i en småstad i Östergötland :S
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja och nej. Att träda från ett villkor behöver inte betyda att du begår försäkringsbedrägeri.

Men jag förstår vad du menar och det är klart osmart att skenförsäkra sin hoj. Det funkade förr innan bolagen på stort fick upp ögonen för det och ändrade i villkoren för att förtydliga att den som tecknar försäkringen också är den huvudsakliga brukaren och bor på adressen.

Tidigare ansågs det självskrivet, och det var då man utan att bryta mot villkoret kunde ha hojen hos farmor på landet. Ett kryphål i avtalet helt enkelt!
Folksam satte för några år sedan självrisken till ett basbelopp på trafikförsäkringen och 100% på vagnskadan när mamman ägde hojen och sonen boende på annan adress var huvudsaklig brukare.

Fick sonen erfara då han snodde min parkeringsplats...
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Olagligt är precis vad det är 2021 !
Lagen gick igenom 2018
https://sverigesradio.se/artikel/6887201
https://www.expressen.se/gt/marie-skrev-barnen-hos-sin-exman-kan-domas-for-brott/
I vilken Småstad bor du förresten ?
Så vi andra vet vart vi inte ska flytta....
Norrköping, dock "centralt".. Kollat allt nu, trygg hansa är billigast med sina 3000kr/mån, på & avställning.
När jag bodde i Linköping så bodde jag på "rätt sida" om Ån, i Tannefors, 200m från "city", då skrev jag mig där istället för min br i Sthlm och premien hamnade på 1/5. Hojen blev billigare påställd än avställd ^^ Så mycket verkar handla om postnummer.
Blir dock inte klok på hur dem räknar, när man var yngre skrev man en del hojar på mor/far, bolagen har insett detta - min 83 åriga pappa skulle få 2780kr/mån för en aprilia rsv4 rf..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Norrköping, dock "centralt".. Kollat allt nu, trygg hansa är billigast med sina 3000kr/mån, på & avställning.
När jag bodde i Linköping så bodde jag på "rätt sida" om Ån, i Tannefors, 200m från "city", då skrev jag mig där istället för min br i Sthlm och premien hamnade på 1/5. Hojen blev billigare påställd än avställd ^^ Så mycket verkar handla om postnummer.
Blir dock inte klok på hur dem räknar, när man var yngre skrev man en del hojar på mor/far, bolagen har insett detta - min 83 åriga pappa skulle få 2780kr/mån för en aprilia rsv4 rf..
Hade jag varit f-bolag hade jag också satt hög premie på en 83 åring med RSV-4:a. Det är en omöjlig affär. Premierna har börjat öka för de äldsta, då risken ökar igen, särskilt tapp-skador eller andra vagnskadeärenden. De skadorna är så klart inte lika dyra som en olycka med personskador, men kostnadsförslaget för en tappad RSV-4 kan nå inlösensummor. Eller så är det en skenförsäkring, med alla kostnadsrisker det innebär.

Min åsikt är väl egentligen att vi inte ska ha (stor) premiedifferentiering. Försäkringar är ett solidariskt system. På totalen blir det samma summa pengar både in och ut sett över en livslängd. Det är dessutom bara motorförsäkringar som har denna stora differentieringen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det dyra i försäkringar för sporthojar är den % stora andelen av dödsolyckor och sjukskrivande skador. I förhållande till övriga motorcykelsorter. Med sporthoj så går det liksom för ofta fel pga det t.ex. det går för fort (enligt skyltar på vägen iaf).

Det är lite moment 22 här vad gäller att få sporthojar billiga. Dream on... Det enda sättet vore att i 10 + år orsaka färre olyckor än genomsnittet.

Det kommer inte ske för tyvärr inbakat i olycksstatistiken är det nötter som kör utan körkort, på fylla etc.

Alltså vi som diskuterar problemet, lider av de som inte bryr sig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det dyra i försäkringar för sporthojar är den % stora andelen av dödsolyckor och sjukskrivande skador. I förhållande till övriga motorcykelsorter. Med sporthoj så går det liksom för ofta fel pga det t.ex. det går för fort (enligt skyltar på vägen iaf).

Det är lite moment 22 här vad gäller att få sporthojar billiga. Dream on... Det enda sättet vore att i 10 + år orsaka färre olyckor än genomsnittet.

Det kommer inte ske för tyvärr inbakat i olycksstatistiken är det nötter som kör utan körkort, på fylla etc.

Alltså vi som diskuterar problemet, lider av de som inte bryr sig.
Ligger nog mycket i det du skriver tror jag.
Det klientelet som inte bryr sig, dom vill ha en "kick", och gärna av den värsta sorten.
Så en adventure eller touring lockar nog mindre än en sporthoj eller crosshoj.
Man kan väl bara se fadäsena på Youtube :va
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top