single-speed cykel (trackbike?)

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu är det så att jag har bytt utt min sletna cykel (den gick sönder) mot en äldre tävlingscykel vars växelväljare gått sönder.

Jag har sedan tråden nyteknik startade varit väldigt sugen på och testa denna cykelmetod man använder där. Där åker det omkring folk på cyklar med varken frihjul, växlar eller bromsar. Detta vill jag också göra.

Men vad ska man tänka på när man gör detta? Vad åker till exempel folk med för drevning? Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någon über-kondition. Dessa drev, är detta något min lokala cykelhandlare har delar till?

Tacksam för tips!

Om du måste fråga så är det inget för dig, det är absolut totalt livsfarligt och du kommer troligtvis dö på kuppen när du försöker.
Köp en gammal damtralla, det ger ungefär samma effekt fast här har du chansen att överleva en längre stund...

För att bygga en bra fixiecykel bör du ha en ram med horisontella dropouts, dvs skårorna som du sätter bakhjulets axel i måste vara horisontella, så att du kan sätta moppekedjesträckare som håller hjulet stumt i längsled.

En singelspeed har ju frihjul, så det kan man bygga på nästan vad som helst, bakhjulet bör inte ha gängad krans utan "body" att sätta på kransen, då finns det färdiga singelspeedkit att köpa hos Duells.

Lycka till!

Det finns många bygguider etc. på http://www.happymtb.org

Tack!

För att bygga en bra fixiecykel bör du ha en ram med horisontella dropouts, dvs skårorna som du sätter bakhjulets axel i måste vara horisontella, så att du kan sätta moppekedjesträckare som håller hjulet stumt i längsled.

En singelspeed har ju frihjul, så det kan man bygga på nästan vad som helst, bakhjulet bör inte ha gängad krans utan "body" att sätta på kransen, då finns det färdiga singelspeedkit att köpa hos Duells.

Tacktack, det var ju en fixie jag tänkte på från början som du kanske förstod. Men jag har nu mer gått över på att bygga en single-speed, i alla fall köra den så ett tag. :tungan

Men jag förstod inte riktigt vad du menar med moppekedjesträckare?

Tack!

Tacktack, det var ju en fixie jag tänkte på från början som du kanske förstod. Men jag har nu mer gått över på att bygga en single-speed, i alla fall köra den så ett tag. :tungan

Men jag förstod inte riktigt vad du menar med moppekedjesträckare?

Moppekedjesträckare (50-017 Duells)
50-017.jpg

Singelspeedkit (46-081 Duells)
46-081.jpg

Kedjestäckare för cyklar med fast dropout (46-080 Duells)
46-080.jpg

Last edited:
Moppekedjesträckare (50-017 Duells)
Singelspeedkit (46-081 Duells)
Kedjestäckare för cyklar med fast dropout (46-080 Duells)

okej, en sådan.. är dock horisontella dropouts. men.. student + budget + att ktm-motorn inte var i det skick jag hoppades på, så det blir väll och försöka hitta något pcv-rör förhoppningsvis :tungan

Tack för hjälpen en en gång

okej, en sådan.. är dock horisontella dropouts. men.. student + budget + att ktm-motorn inte var i det skick jag hoppades på, så det blir väll och försöka hitta något pcv-rör förhoppningsvis :tungan

Tack för hjälpen en en gång

Kedjesträckarna kostar 15:- styck, singelspeed-kit bygger du av mellanlägg från kasserade kransar som du får gratis av din cykelhandlare (även om cykelhandlare gillar bullpåsar), dom finare kransarna är ihopskruvade med tre smala skruvar, dom billiga kransarna har tre nitar.

Lägg lämpligt antal mellanlägg innanför och lämpligt antal utanför för att få så rak kedjelinje som möjligt.

Vill du ha hög utväxling måste du använda yttersta drevet från en bakkrans, det passar bara längst ut (om man inte filar en massa) har du stor framkrans kan du dock använda näst yttersta drevet från en kasserad krans och det kan du sätta hur långt in/ut som helst.

Försök hitta gamla racervevar fram, då dom dels finns i 175mm längd (i yttersta undantagsfall kan du faktiskt hitta ännu längre) , och har gigantiska pizzadrev.

Allt förutsatt att ditt hjul har "body" och inte är avsett för gängad krans då.

Lycka till!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...