Singeltråden

Fast pragertyskan är den renaste tyskan. Bästa hochdeutch som finns. Inte så många som kan den längre dock:crash

Ska du bara såsa så är ju spanien/sydamerika billigare att stanna i.
Tyskland har väl en rätt stor handel med hästar med, om nu det spelar ngn roll. Jag hade också övervägt österrike (<3), schweiz eller norditalien (südtirol/alto adige) men jag är mer för lantliv då.

Jag undrar förresten hur det går med grillfesten som jag i vintras bestämde att PippiT ska fixa?

Sluta bestäm saker över huvet på mig :4skrika

Måste fråga, är det någon här som jobbar på nåt företag med utländska kontakter som kan svara på (eller åtminstone ha någon slags teori) om det är mest användbart att kunna tyska eller spanska? Och ja, jag förstår att det skiljer sig beroende på vad man gör, men jag tar gärna emot exempel också om nån har.

Jag skulle säga bägge.

Fast pragertyskan är den renaste tyskan. Bästa hochdeutch som finns. Inte så många som kan den längre dock:crash

Ska du bara såsa så är ju spanien/sydamerika billigare att stanna i.
Tyskland har väl en rätt stor handel med hästar med, om nu det spelar ngn roll. Jag hade också övervägt österrike (<3), schweiz eller norditalien (südtirol/alto adige) men jag är mer för lantliv då.

Italien är inte intressant. Lantliv är väl mysigt men jag har en stark förkärlek till gamla städer med lite historia så det är det jag satsar på just nu. :) Schweiz och Österrike är jättemysiga länder, absolut, men blir det tyska blir det Berlin.

Jag skulle säga bägge.

Absolut, fast jag får nog ta ett i taget. ;) Vill ju lära mig språket/språken ordentligt också, halvdant duger inte och det är lite svårt att vara i två länder samtidigt. Dessutom räcker nog bara pengarna till en sån här omgång. :)

Berlinarna har ju jetetråki tyska ju. Lär dig grunderna och jobba sedan ett tag på önskat ställe. Kraschkurser fungerar utmärkt och det blir inte dyrt :)

Italien är inte intressant. Lantliv är väl mysigt men jag har en stark förkärlek till gamla städer med lite historia så det är det jag satsar på just nu. :) Schweiz och Österrike är jättemysiga länder, absolut, men blir det tyska blir det Berlin.

Absolut, fast jag får nog ta ett i taget. ;) Vill ju lära mig språket/språken ordentligt också, halvdant duger inte och det är lite svårt att vara i två länder samtidigt. Dessutom räcker nog bara pengarna till en sån här omgång. :)

Fast Italien är ju inte direkt fattigt på städer med historia....

Jag vet, men Italien lockar mig inte och italienska känns väl ungefär lika användbart som tjeckiska. ;)
I den delen jag hänvisade till så talar man huvudsakligen tyska. Fast skall du lära dig spanska så är italienskan bra också.
Och tjeckiska är nog bland de värre när man vill kunna grammatik.

I den delen jag hänvisade till så talar man huvudsakligen tyska. Fast skall du lära dig spanska så är italienskan bra också.
Och tjeckiska är nog bland de värre när man vill kunna grammatik.

Fast ska jag lära mig spanska tar jag nog spanskan direkt, utan omväg via italienskan. :) Och blir det tyska är det Berlin som gäller, det är ju liksom staden som lockar mig mest. Mööööjligtvis att jag skulle kunna tänka mig München också, men det lutar inte åt det hållet just nu. Grammatiken ska nog inte vara några större problem oavsett, vill jag lära mig nåt så gör jag det, brukar gå ganska bra. :)

Fast ska jag lära mig spanska tar jag nog spanskan direkt, utan omväg via italienskan. :) Och blir det tyska är det Berlin som gäller, det är ju liksom staden som lockar mig mest. Mööööjligtvis att jag skulle kunna tänka mig München också, men det lutar inte åt det hållet just nu. Grammatiken ska nog inte vara några större problem oavsett, vill jag lära mig nåt så gör jag det, brukar gå ganska bra. :)

Ja dåså. Då är det ju inget att fundera på. Kör!

Tyskland verkar trevligt! Dom har t om en högtid för clowner verkar det som! Skulle passa dig perfekt!

"Live bands will perform Friday and Saturday nights from 6:00-9:00 p.m., and the fun continues on Sunday and Monday nights when the theme will be “Celebrate the Clown.” "

http://parkslopestoop.com/blog/events/celebrate-the-clown-at-die-koelner-bierhalles-koln-karneval

:tomten

Nä. ;) Det handlar snarare om att jag vill flytta utomlands ett tag. Började liksom med att jag fick för mig att jag skulle flytta till Prag, och då var jag ju tvungen att lära mig tjeckiska, sen konstaterade jag att om jag inte skulle bli kvar i Prag sen vore det en himla massa pengar lagda på enbart nöje, för tjeckiska känns ju ganska värdelöst om man inte bor i landet... Så då tänkte jag Berlin istället, eftersom att jag kanske kunde ha lite mer användning av tyska i efterhand. Men så påstod min morbror häromdagen att det har jag inte alls utan att det vore bättre med spanska så där är jag nu. ;)

Så jag vill helt enkelt iväg till nåt trevligt ställe som tilltalar mig, men med tanke på vad det kostar känns det som att det vore bra om jag får ut nåt mer av det också. :)

Vi handlar en del med tyska industrier på jobbet. Så en del har jag fått tyda.
Mest stålrelaterat då, och lite elprylar.
Även en del tyska turister brukar dyka upp.
Har aldrig kommit i kontakt med spanska i jobbet dock.

Däremot anser jag att spanien antagligen är det roligare landet att vistas i. Det jag sett av tyskland har vart rätt deprimerande.

Vi handlar en del med tyska industrier på jobbet. Så en del har jag fått tyda.
Mest stålrelaterat då, och lite elprylar.
Även en del tyska turister brukar dyka upp.
Har aldrig kommit i kontakt med spanska i jobbet dock.

Däremot anser jag att spanien antagligen är det roligare landet att vistas i. Det jag sett av tyskland har vart rätt deprimerande.

Deprimerande? Varför det? Och varför skulle Spanien vara roligt, menar du? Ibiza har jag liksom inte tänkt mig till oavsett, även om alternativet finns... :tungan

Jag vet, men Italien lockar mig inte och italienska känns väl ungefär lika användbart som tjeckiska. ;)

Spanska, Franska & Italienska är i samma språkgrupp, behärskar man ett går det skapligt att förstå de andra.
Kan (eller har kunnat iaf, var ett tag sen nu) en del franska, och spanska är ungefär det samma bara att med taffligare uttal.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti