Singeltråden

Bättre i Värmland, vi kan fan säga Ä!

Hatar rikssvenskan och dom små olika egenheterna(dialekterna) som finns runt omkring den över lag faktiskt! Värmländska(på tjejer), skånska(på båda könen) och norrländska(båda könen) tycker jag är dom bästa dialekterna! :tummenupp

Dax å uppdatera listan till bordet ..... nån har den säkert på nått Excel dokument eller dylikt (palla leta igenom 30 sidor spam/limmande :gnissla)

Jag ska med ...men hur fasen funkar det... äta tänkte jag skippa (om jag inte glömmer käka på eftermiddan dvs :hihi ) , när ska man va där osov... jag tänkte lätta direkt från mässan när fötterna börjar säga ifrån av allt knatande

Nja... Inte på samma sätt. ;) Dessutom kan ni ju inte säga å istället! :-p

Det är runt Kristianstad och där de inte kan säga å! De kan inte säga u heller. När det kommer till kritan låter faktiskt merparten av deras vokaler som ö. :D

Vi säger också knö. Och dän. Alla hävdar att dän inte är ett ord men man kan skriva det i Ruzzle och Ruzzle är lag. Typ.

Knö måste ha smygit sig in i Jönköpingsdialekten för att Jönköping ligger så långt västerut, för 10 mil österut i den delen av Småland jag kommer ifrån så säger ingen knö.

Last edited:
Det var generellt. Jag pratar malmfältska med inslag av mellantornedalska. Kan det vara något?

Det där med inslag av tornedalska kan ivf jag klara mig utan. :D Jag får problem bara västerbottningarna går loss med ordentligt 'bonnmål'. Sen fixar jag inte riktigt pitemål heller. :gnissla

jmf med det är skånska riktigt begripligt...

Hahaha hagforsdialekt som är så härlig! :D

Men... Knö, är det värmländskt? Trodde jag var svenska ju!

Nej, nej, nej! Hagforsing och Xr-ing är totalt hopplöst! Betvivlar att det kan räknas som svenska överhuvudtaget. Värre än bonnmål. :4skrika Garanterat 1-0 till skånskan! Visst låter Xr-ing mysigt, men man begriper ju ingenting! :huvet

Ja fy, inte kapa tråd så!

Kapar tråden lite till... :rolleyes:

Ni som gillar Nordisar... :) Någon som är sugen på en 5-årig kallblodstravare? Inte inkörd, bara riden. Väldigt söt och snäll. Behöver nytt hem. Föreningen blev erbjuden henne, men hon funkar inte på ridlektion. :( Skicka mig PM om någon är intresserad.

WTF , antingen e hEsten JÄTTEstor ... eller så e du JÄTTEliten !!!

Den Är INTE stor! :lol jmf min profilbild! :7peta

Nej, nej, nej! Hagforsing och Xr-ing är totalt hopplöst! Betvivlar att det kan räknas som svenska överhuvudtaget. Värre än bonnmål. :4skrika Garanterat 1-0 till skånskan! Visst låter Xr-ing mysigt, men man begriper ju ingenting! :huvet

Xr-ing? ¿Que? :va

Fast Xr-ing är inte i närheten lika charmigt som Hagforsdialekt! De där i Ekshärad ska ju envisas med att dra ut på alla vokaler så fruktansvärt, vad är då syftet med att kapa slutet av orden, de blir ju bara längre i vilket fall! :-p

Fast Xr-ing är inte i närheten lika charmigt som Hagforsdialekt! De där i Ekshärad ska ju envisas med att dra ut på alla vokaler så fruktansvärt, vad är då syftet med att kapa slutet av orden, de blir ju bara längre i vilket fall! :-p

Vi hade en kille på jobbet förut som jag tror kommer från Ekshärad, men han pratade ganska normalt men det kanske beror på att han hade pluggat i Karlstad.:)

Talspråk i all ära. Jag tycker jag behärskar världens vackraste språk, teckenspråk!!! :tummenupp

Och en liten anekdot: Det finns dialekter i teckenspråket också!

om vi ändå är inne på vilka dialekter som är fina så har jag en för tjejer och en för killar som jag gillar bäst.

Snubbar som pratar dalmål vill man bara alltid garva till och man känner alltid en viss benägenhet att vilja bli polare med dem för de låter som så sköna och avslappnade människor.

Och sen tjejer som har den mer halländska dialekten låter nästan alltid så gulliga :tummenupp

Själv föredrar jag o-ring.

Back