Singeldämpare på gixxer 1000 k8

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tjenare!

Tröttnat på mitt gpr system med två dämpar bak så tänkte jag skulle bygga om det lite i vinter..
Jag har fått tag på en kortad akra dämpare jag tänkt sätt direkt under fotpinnen (typ som cbr1000rr -08 och frammåt har..

är det någon som har en skiss eller kanske ett par kort eller en idé på hur man ska få dit det? :)

Tacksam för alla svar jag kan få..

GODJUL :)

Köp ett TaylorMade! Dööööösnyggt

Jag har ett scorpion tagma på min k7 hybrid. Gillar svetsningarna på den.

Lägg pengarna på däck och bandagar istället.

Om nån säljer ett original-slipon till R6 08- så är jag intresserad.

Lägg pengarna på däck och bandagar istället.

Om nån säljer ett original-slipon till R6 08- så är jag intresserad.

Har du någonsin sett original systemet på en k7/k8? Det väger förmodligen 30-40 kilo, skulle bli grymskillnad innan kunde spara den vikten :)

Har du någonsin sett original systemet på en k7/k8? Det väger förmodligen 30-40 kilo, skulle bli grymskillnad innan kunde spara den vikten :)

Slänger man på ett Akrapovic med singeldämpare så sparar man 7.7 kg....Dock är det sjukt mycket snyggare och mysigare ljud med singeldämpare :kär

Jag smackade på en sån dämpare på min gamla K3'a med db killer i så fick jag 94.7-95.4 som vanligast....
Så det är väl gränsfall, men det går ju att 'spräcka' ljudet genom att mecka med ståltråd i db killen...

Slänger man på ett Akrapovic med singeldämpare så sparar man 7.7 kg....Dock är det sjukt mycket snyggare och mysigare ljud med singeldämpare :kär

Jag smackade på en sån dämpare på min gamla K3'a med db killer i så fick jag 94.7-95.4 som vanligast....
Så det är väl gränsfall, men det går ju att 'spräcka' ljudet genom att mecka med ståltråd i db killen...

Var det utan db killer du låg runt 95? Isf så låter det riktigt bra :)

Det är helt klart lättare att hålla ljudnivån nere om du åker med dubbla ljuddämpare, men jag skulle inte bli förvånad om enkel såväl som dubbel eftermarknadsljuddämpare måste ha dB-killer för att vara välkommen på bandagar. Original är inget dåligt alternativ...

Originalsystemet väger inte några 30-40 kilo, däremot är katalysatorn och de två ljuddämparna närmare tio kilo.

Jag har gjort det dock på min k6, men går väl på samma vis ungefär... kolla mitt garage här på garaget så ser du på gixxern

de är väl allmänt känt att vikt är nått man vill undvika om man ska sätta bra varvtider??

Problemet är att du på bana måste klara bullerkrav och det är besvärligare med singeldämpare, dumt att tappa effekt för att spara två kilo. Det finns en anledning att de flesta i PRO körde med dubbeldämpare...

de är väl allmänt känt att vikt är nått man vill undvika om man ska sätta bra varvtider??

även om jag tror att för gemene man på en bandag gör inte 4-5 kilo någon avsevärd skillnad på någons varvtider :)
Jag skulle mer satsa på att först få köra på banan..dvs bullernivå :)

okej tack för alla svararen :)

Nu är det inte så att jag köra så mycket bana så dom gångerna jag ska åka bana kan jag ju slänga dit DB killer...

finns det någon som vet vart man kan köpa en färdig adapter ''gren'' för singel dämpare eller blir det att tillverkar en själv?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti