Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Gustav O skrev:
Visst är det en spännande säsong på många sätt men det lämnar en fadd smak i munnen när en förare som fortfarande är kapabel att vinna race sitter vid sidan eller på extremt undermåligt material pga stuck Japanska företagschefer
Och det är väl ungefär där som våra åsikter går isär.
Tror du/ni på fullaste allvar att Honda kickar en förare som de tror på bara för att han varit obekväm en gång? Självklart inte.
Biaggi har väl under en lång tid bråkat med personerna i sitt team, skyllt allt på dem och inte tagit det ansvar som den välavlönade förare han är.

Valmers brukar ofta skriva att Biaggi gnäller och att Hayden biter ihop och jobbar för att lösa problemet. Jag tror att det ligger väldigt mycket mer sanning i det än vad många verkar vilja inse.
Varför ska Honda lägga en massa pengar på att ta fram något som passar Biaggi som handsken när Hayden, Melandri och Sete klarar av att köra fort med det material de har?
I själva verket borde väl Biaggi anpassa sin körstil så att den passar hojen han ska köra.
Det är säkert inte enkelt och med Biaggis ålder säkert ännu svårare.
Gustav O skrev:
Om du är intresserad av körningen varför bryr du dig om att Biaggi gnäller vid sidan av? När det gäller körningen var han snabbare än tjugotvå av tjugosju förare som startade i MotoGP i år.....
Jag tycker att Biaggi är ungefär lika intressant som Tamada (som förresten har vunnit dubbelt så många lopp som Biaggi de två senaste åren).
De kan ha sina ljusa stunder men det är inte så ofta.
Skulle Tamada försvinna skulle jag inte bry mig, precis lika lite som om Biaggi skulle göra det.
RedBaron skrev:
:va Varför i herrans namn lägger du så mycket energi på att pi--a på Biaggi då ?
Jag lägger nog ner mindre energi på att dissa honom än vad andra här lägger på att hissa honom.
 
Gustav O skrev:
Visst är det en spännande säsong på många sätt men det lämnar en fadd smak i munnen när en förare som fortfarande är kapabel att vinna race sitter vid sidan eller på extremt undermåligt material pga stuck Japanska företagschefer

Om du är intresserad av körningen varför bryr du dig om att Biaggi gnäller vid sidan av? När det gäller körningen var han snabbare än tjugotvå av tjugosju förare som startade i MotoGP i år.....

Tycker dessa meningarna sammanfattar precis Allt relevant om Max...bra där Gustav! :tummenupp
 
sandstream skrev:
Och det är väl ungefär där som våra åsikter går isär.
Tror du/ni på fullaste allvar att Honda kickar en förare som de tror på bara för att han varit obekväm en gång? Självklart inte.
Biaggi har väl under en lång tid bråkat med personerna i sitt team, skyllt allt på dem och inte tagit det ansvar som den välavlönade förare han är.
Biaggi är inte en person som är lätt att jobba med, det är ganska klart, men att han enbart skulle bråka med allt och alla är ju en klar överdrift från värmländskt håll. Sanningen lär ingen av oss här veta.
Harald Eckl var ju klart besviken över att Bridgestone stoppar något som skulle kunna ge hans team och Bridgestone en starkare situation jämtemot Michelin. Bridgestones förklaring till varför de inte kan supplya till en hoj till är ju patetiska ursäkter. De hade inga prblem att supplya Tamada när han körde Honda tex....

sandstream skrev:
Valmers brukar ofta skriva att Biaggi gnäller och att Hayden biter ihop och jobbar för att lösa problemet. Jag tror att det ligger väldigt mycket mer sanning i det än vad många verkar vilja inse..
Vad tror du Biaggi ägnar träningarna åt då? Klart att han jobbar för att lösa de problem som de har.

sandstream skrev:
Varför ska Honda lägga en massa pengar på att ta fram något som passar Biaggi som handsken när Hayden, Melandri och Sete klarar av att köra fort med det material de har?
I själva verket borde väl Biaggi anpassa sin körstil så att den passar hojen han ska köra. Det är säkert inte enkelt och med Biaggis ålder säkert ännu svårare.
Hondan är den hoj i startfältet som har minst möjligheter för justeringar av styrhuvud och svingarm och det har möjligen limiterat Biaggi mer än Hayden. Säger inte att de ska ta fram en hoj enbart för Biaggi men situationen är ju absurd när Biaggi inte får en styrning när sämre förare som Checa, Stoner, Elias får det för att de är trevligare. Det bevisar ju att det sportsliga står ganska långt ner på listan över variabler varför man signar en förare. Biaggis ålder tror jag ligger honom mer i fatet än andra faktorer.

sandstream skrev:
Jag tycker att Biaggi är ungefär lika intressant som Tamada (som förresten har vunnit dubbelt så många lopp som Biaggi de två senaste åren).
De kan ha sina ljusa stunder men det är inte så ofta.
Skulle Tamada försvinna skulle jag inte bry mig, precis lika lite som om Biaggi skulle göra det.
Jag lägger nog ner mindre energi på att dissa honom än vad andra här lägger på att hissa honom.
Tamada vann två lopp mest pga Bridgestoneövertag och ser du inte klasskillnaden mellan Biaggi och Tamada som förare så förstår jag att du bryr dig ungefär lika mycket om dem.

Jag hissar inte Biaggi utan tycker det är många som skriver ner honom pga sin personliga åsikter om honom som person, de har dessutom aldrig träffat honom, istället för att se till det sportsliga resultatet vilket borde vara den viktigaste parametern tycker jag.
 
Det hade vart kul att se Biaggi och Nakano på samma material, då jag anser att Nakano är grymt underskattad.

Tragiskt om Biaggi inte kör MotoGP 2006.
 
Chris Ash skrev:
Håller med, det där är sjukt coolt och visar att 500:orna rular fetast och alltid kommer göra det, finns liknande körningar av Capirossi bla på Jerez där han i princip är tvungen att stanna i kurvorna för att den sunkiga dieseln med Ukawa ligger och blockar....
Nja, vänta lite nu. Femhundror är historia. Nu går vi vidare.

:rolleyes:
 
Såna sekvenser stärker bara min uppfattning att det absolut häftigaste hade varit ett bland-reglemente för både fyr och tvåtaktare. Vilken racing det hade blivit!
 
sandstream skrev:
I själva verket borde väl Biaggi anpassa sin körstil så att den passar hojen han ska köra.
Det är säkert inte enkelt och med Biaggis ålder säkert ännu svårare.
Jag tycker att Biaggi är ungefär lika intressant som Tamada (som förresten har vunnit dubbelt så många lopp som Biaggi de två senaste åren).

Håller med.
Hayden har utvecklats på samma material biaggi har inte gjort det.

Helt enkelt ett rationellt val att ta bort honom för att han inte presterar tillräckligt bra.

Vore tråkigt för sporten om man erhåller bra styrningar bara för gamla meriter och stora sponsorer.

Enligt min bedömning gjorde HRC det enda rätta att satsa på nya förmågor istället för att låta den skäggige divan fortsätta.

Att skylla på materialet när det största felet är han själv tyder på att man
inte insett sin begränsning att han aldrig kommer vinna ett Moto GP lopp i framtiden.

Ser fram mot 2006 där MotoGP är mer spännande än någonsin utan Biaggi och jag kommer inte sakna honom.
 
2ono skrev:
Vore tråkigt för sporten om man erhåller bra styrningar bara för gamla meriter och stora sponsorer.

Enligt min bedömning gjorde HRC det enda rätta att satsa på nya förmågor istället för att låta den skäggige divan fortsätta.

Att skylla på materialet när det största felet är han själv tyder på att man
inte insett sin begränsning att han aldrig kommer vinna ett Moto GP lopp i framtiden.

Ser fram mot 2006 där MotoGP är mer spännande än någonsin utan Biaggi och jag kommer inte sakna honom.
Men att SÄMRE förare som Tamada och Checa får styrningar på Honda är helt ok och ger ett bättre startfält?
 
Chris Ash skrev:
Såna sekvenser stärker bara min uppfattning att det absolut häftigaste hade varit ett bland-reglemente för både fyr och tvåtaktare. Vilken racing det hade blivit!

Det är väl tillåtet att köra tvåtakt även 2006.

2007 har ja för mig att dom skulle förbjuda 2-takt.

Tyvärr så har väl 2-takten för många svaga pungter för att något team ska vara beredda att satsa på dom. -02 var ju sista året någon körde 2-takt har jag för mig... ingen har ens orkat vidarutveckla dessa hojar efter det - trots att man fått köra med dom. Jag hade gärna sett en blandning i startfältet men med ett år kvar innan dom förbjuds lär det aldrig hända.

Tvåtakt är mycket billigare än fyrtakt. Så om nu tvåtaktarna ens varit i närheten av konkurenskraftiga så borde ju rimligtvis de svaga, fattiga teamen satsat på dessa istället - typ WCM och KR.

Eller?
 
Webspy skrev:
Det är väl tillåtet att köra tvåtakt även 2006.

2007 har ja för mig att dom skulle förbjuda 2-takt.

Tyvärr så har väl 2-takten för många svaga pungter för att något team ska vara beredda att satsa på dom. -02 var ju sista året någon körde 2-takt har jag för mig... ingen har ens orkat vidarutveckla dessa hojar efter det - trots att man fått köra med dom. Jag hade gärna sett en blandning i startfältet men med ett år kvar innan dom förbjuds lär det aldrig hända.

Tvåtakt är mycket billigare än fyrtakt. Så om nu tvåtaktarna ens varit i närheten av konkurenskraftiga så borde ju rimligtvis de svaga, fattiga teamen satsat på dessa istället - typ WCM och KR.

Eller?
Reglementet är ju medvetet skrivet för att premiera fyrtakatarna och iom 800cc blev maxgräns vågade man inte ha tvåtaktarna kvar.
 
Gustav O skrev:
Reglementet är ju medvetet skrivet för att premiera fyrtakatarna och iom 800cc blev maxgräns vågade man inte ha tvåtaktarna kvar.

Är det din högst personliga uppfattning? "Vågade"

Själv tror jag att dom gör så i miljöhänseende. "Titta vad duktiga vi är som gör vår motorsport renare....."
 
Webspy skrev:
Tvåtakt är mycket billigare än fyrtakt. Så om nu tvåtaktarna ens varit i närheten av konkurenskraftiga så borde ju rimligtvis de svaga, fattiga teamen satsat på dessa istället - typ WCM och KR.

Eller?

Ja, håller du inte med om att det är märkligt?

KR3:an räckte för att ta pole och topp-10 placeringar på knixiga banor mot fyrtaktarna. Det skrotet som WCM och Proton kör med idag räcker ju bara till att fylla ut gridden.

Å andra sidan favoriserar regelverket fyrtaktarna då de fick alltför stort kubikhandikapp, men tvåtakts-500:or hade definitivt presterat bättre.
 
Chris Ash skrev:
Å andra sidan favoriserar regelverket fyrtaktarna då de fick alltför stort kubikhandikapp, men tvåtakts-500:or hade definitivt presterat bättre.

Men om nu reglementet favoriserar 4-takt; Hur kommer det sig att tex Mccoy var snabbast överallt under försäsongstesterna på sin 500 -02? Synd att han skadade sig så illa innan säsongen hann börja. Till o med Hopper var ju 7a i något rejs - första säsongen på en 500! Tror nog Mccoy hade vunnit ett antal rejs om han bara varit frisk! Tror inte reglementet är såååå mycket till fyrtaktarnas fördel. tror snarare att fyrtaktarns körbarhet gör i stort sett hela skillnaden!


Edit - men det e ju bara vad jag tror!
 
Chris Ash skrev:
För att 500:an är en bättre racermaskin???

Precis - så varför övergav alla 2-takt om det inte var för att bli snabbare?

Men dom kanske tyckte att det var roligt att bli lite fattigare och långsammare :näsblod
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top