Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Magnus skrev:
Just nu känns det ju mer som att Rossi vinner än att Yamaha vinner. Det är ju bara Rossi som hänger med i toppen av Yamahaförarna. Honda därimot har ju alltid 3-4 förare på topp 5.
Men han är ju snarare mer överlägsen nu än när han körde Honda och det är ungefär samma förare på Honda nu som då..? Jag tror skillnaderna mellan Honda och Yamaha är rätt små och insatt folk säger ju det också, t ex Randy Mamola. Rossi är en duktig utvecklare av hojen, precis som Doohan var. Yamaha går framåt och Honda tappar eftersom ingen av deras förare kan driva på.

Bäst vore om Rossi var tvungen att köra för ett nytt team varje race, då skulle mycket problem lösas. :hihi
 
Neutral skrev:
Men han är ju snarare mer överlägsen nu än när han körde Honda och det är ungefär samma förare på Honda nu som då..? Jag tror skillnaderna mellan Honda och Yamaha är rätt små och insatt folk säger ju det också, t ex Randy Mamola. Rossi är en duktig utvecklare av hojen, precis som Doohan var. Yamaha går framåt och Honda tappar eftersom ingen av deras förare kan driva på.

Bäst vore om Rossi var tvungen att köra för ett nytt team varje race, då skulle mycket problem lösas. :hihi

Japp. Tror också att Rossi är grym på att utveckla en hoj, men resten av Yamaha förarna borde ju kunna vara med i toppen oftare om hojen vore bättre än Hondan eller?

Sen har du helt rätt i att Rossi skulle tvingas byta märke varje år så det blir lite spännande igen :hihi
 
Neutral skrev:
Och hur många år ska Yamaha behöva vinna för att den uppfattningen ska ändras?

Räcker med att ta bort Rossi så ändras den uppfattningen
 
Last edited:
Neutral skrev:
Så nu är föraren superviktig igen, var det inte du som skrev...

Inget som säger emot varandra och allt har ett samband, men underbarnet Rossi är den enda som kan vinna Moto Gp VM på Yamaha i dagsläget.

Men Rossi skulle inte vinna om han inte hade sitt team som han tillsammans har utvecklat M01.

Utan pengar stannar utvecklingen och inte ens rossi kan vinna på en fjolårshoj
 
Goodstuff skrev:
Capirex fick andraplatsen till skänks av Hondas insprutning...
Varför är Ducati och Aprilia de team man kan tycka om eller hurra för?
Lite riktiga hojar med feeling som förmedlar någonting spännande till den som kör, känsla. :banana :banana
 
Magnus skrev:
Japp. Tror också att Rossi är grym på att utveckla en hoj, men resten av Yamaha förarna borde ju kunna vara med i toppen oftare om hojen vore bättre än Hondan eller?

Jo men sen är de också ganska mycket sämre än Hondaförarna. Inte ens Edwards är mycket att komma med när man har killar som Biaggi och Gibernau. Att Edwards plockar pallplatser visar att skillnaderna mellan Yamaha-Honda är ytterst små. De flesta är överens om att Yamahan har ett bättre chassi.
 
Chris Ash skrev:
Jo men sen är de också ganska mycket sämre än Hondaförarna. Inte ens Edwards är mycket att komma med när man har killar som Biaggi och Gibernau. Att Edwards plockar pallplatser visar att skillnaderna mellan Yamaha-Honda är ytterst små. De flesta är överens om att Yamahan har ett bättre chassi.

Vilka är de flesta?
 
Chris Ash skrev:
De som kört bägge och de som kör på banorna mot varandra på resp hojar.

Melandri, edwards och rossi alltså?

Du menar att rossi utvecklat yamahans chassi så att det är bättre än hondas på 1 säsong?
 
zorro100 skrev:
Du menar att rossi utvecklat yamahans chassi så att det är bättre än hondas på 1 säsong?
Det är rätt många som tror att chassit är bättre än Honda, ja. Yamahan var inte så urusel innan Rossi heller, de tog faktiskt segrar med Biaggi t ex.
 
Neutral skrev:
Det är rätt många som tror att chassit är bättre än Honda, ja. Yamahan var inte så urusel innan Rossi heller, de tog faktiskt segrar med Biaggi t ex.

Var inte det på 2-takts tiden??
 
zorro100 skrev:
Var inte det på 2-takts tiden??
Just Max kom 2:a i VM 2002 med 2 segrar, 4 andraplatser och 2 tredjeplatser på en Yamaha M1. 4 pole positions också. 2003 hade Max gått över till Honda och Yamaha hade då en dålig säsong med Checa och Barros.
 
Neutral skrev:
Just Max kom 2:a i VM 2002 med 2 segrar, 4 andraplatser och 2 tredjeplatser på en Yamaha M1. 4 pole positions också. 2003 hade Max gått över till Honda och Yamaha hade då en dålig säsong med Checa och Barros.
Var det inte samma år och samma Max som hela tiden klagade på att Hondan var bättre på det mesta? Jag minns iofs inte om han sa något speciellt om chassit, men jag fick intrycket att Hondan var bättre på allt då iaf.
 
Zam skrev:
Var det inte samma år och samma Max som hela tiden klagade på att Hondan var bättre på det mesta? Jag minns iofs inte om han sa något speciellt om chassit, men jag fick intrycket att Hondan var bättre på allt då iaf.
Skillnaden var säkert större då än nu när Rossi kört Yamahan i två år men det gick fortfarande att vinna på den då också.
 
zorro100 skrev:
Melandri, edwards och rossi alltså?

Du menar att rossi utvecklat yamahans chassi så att det är bättre än hondas på 1 säsong?

Skulle det vara något unikt/konstigt?:va
Med tanke på att årets Suzuki är snabbare än fjolårets Honda så blir ditt inlägg snudd på obegripligt....

Yamaha har ofta haft bättre chassin än Honda. Bland annat i 250 då Jacque och Nakano körde.
 
Neutral skrev:
Just Max kom 2:a i VM 2002 med 2 segrar, 4 andraplatser och 2 tredjeplatser på en Yamaha M1. 4 pole positions också. 2003 hade Max gått över till Honda och Yamaha hade då en dålig säsong med Checa och Barros.
Nja, Barros körde ju aldrig för Yamaha.

Han körde Honda Pons West (NSR 500) och fick köra ett par race i slutet av säsongen på en RC211V. Då körde han ifrån Rossi en gång och var på väg att göra det ytterligare en gång. Man anade då både Barros men också RCV:n storhet. Alla var spända på att se honom en hel säsong på RCV:n. Men istället skrev han på för Yamaha och under vintern redovisades testtider som gav vid handen att han var dödligt snabb på M1:an. Men av någon anledning blev det inte Yamaha utan Honda (Pons, Camel) när säsongen väl startade. Om jag inte minns fel blev det nyligen bestämt hur mkt Barros skulle böta för att han bröt kontraktet med Yamaha och teamets sponsor.

Det var för övrigt mest motorn och dess toppeffekt som Burgess & Co förbättrade så att Rossi kunde vara konkurrenskraftig direkt på Yamahan.
 
Nyteknik skrev:
Nja, Barros körde ju aldrig för Yamaha.

Han körde Honda Pons West (NSR 500) och fick köra ett par race i slutet av säsongen på en RC211V. Då körde han ifrån Rossi en gång och var på väg att göra det ytterligare en gång. Man anade då både Barros men också RCV:n storhet. Alla var spända på att se honom en hel säsong på RCV:n. Men istället skrev han på för Yamaha och under vintern redovisades testtider som gav vid handen att han var dödligt snabb på M1:an. Men av någon anledning blev det inte Yamaha utan Honda (Pons, Camel) när säsongen väl startade. Om jag inte minns fel blev det nyligen bestämt hur mkt Barros skulle böta för att han bröt kontraktet med Yamaha och teamets sponsor.

Det var för övrigt mest motorn och dess toppeffekt som Burgess & Co förbättrade så att Rossi kunde vara konkurrenskraftig direkt på Yamahan.

Barros vann två race på RCV:n, och tog faktiskt mer poäng än Rossi under de fyra-fem race de bägge körde RCV.
 
Olika hojar passar också olika förare mer eller mindre bra,
Xaus trivs inte på Yamman och har gått från året rookie
på underlägset gammal material till inte alls med
vinnarhojen M1.
Det ska vara mer möjligheter att ställa in Yammans chassi
jmft med Hondans, men det ger mer möjligheter att skruva
bort sig också.

Det är iaf kul att Yamaha pressar Hondas tekniker, 2003
var deras försprång så stor (+ att de hade Rossi) att det
var lite Honda-cup över hela MotoGP.

Jag upprepar mitt önskemål:
* Nitro Nori-san på en M1:a!
(inte troligt men jag får väl drömma om jag vill)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top