Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Ludde78 skrev:
Förutom Biaggi och Barros, så hade jag hellre sett Roberts på en RCV nästa år istället för Checa, det skulle vara intressant vad han skulle kunna prestera på RCV:n, han skulle säkerligen inte krascha efter tre varv iaf. :tungan
Att Roberts kör en RCV är ju knappast troligt men det blir kul att se honom på farsans hoj, den har ju ett bra chassi tydligen och med nya Honda-motorer (blir ju inte några gamla varianter tydligen) så kanske de kan överraska. Alla pusselbitarna i teamet har ju kapacitet så att säga (teamchef, förare, chassi, motor) så om de presterar ihop så lär de kunna ta några steg uppåt. Det skulle vara riktigt kul för vem vill inte se ett jämnare fält?
 
Last edited:
gthyni skrev:
Med tanke på hur mycket negativitet en viss VM-5:a drar här på forumet (från bara ett par surpuppor i o f s) så är det ju konstigt att Checa och Barros kan glida obemärkt förbi på bra material.
 
Neutral skrev:
Med tanke på hur mycket negativitet en viss VM-5:a drar här på forumet (från bara ett par surpuppor i o f s) så är det ju konstigt att Checa och Barros kan glida obemärkt förbi på bra material.

Bra material?
Bridgestone-däcken var inte bra förrän i slutet på säsongen,
både Capirex och Checa gjorde bra insatser när däcken började
fungera bra.

Barros var bra i början på säsongen, en av bara 5 segrare i år
på Estoril, men tappade formen totalt mot slutet.
 
Ludde78 skrev:
Sleven och Neutral uppfattade precis så som jag menade.. ;)
Det jag menar är att om Checa vore en ung, lovande förare, så hade jag kunnat "köpt" att han fortfarande eventuellt kan få styrning nästa år, trots att han har presterat sämre än andra, äldre förare.
Men när han nu är gammal, i dom här sammanhangen, och det finns andra förare som har presterat bättre, så borde dom få chansen istället.

Förutom Biaggi och Barros, så hade jag hellre sett Roberts på en RCV nästa år istället för Checa, det skulle vara intressant vad han skulle kunna prestera på RCV:n, han skulle säkerligen inte krascha efter tre varv iaf. :tungan

Pengarna styr MotoGP i högsta grad och sponsorerna väljer vilka dom vill ska synas.Checa, Biaggi och Barros vars bäst före datum är passerat har ett starkt varumärke och dom har stora pengar med sig i bagaget och åker därför i näst intill fabriksteam även om dom aldrig kommer vinna ett VM.

Personligen tror jag att framtidens världsmästare kommer att finnas bland Melandri, Rossi, Pedrosa och Stoner alla är talanger utöver det normala.
 
2ono skrev:
Pengarna styr MotoGP i högsta grad och sponsorerna väljer vilka dom vill ska synas.Checa, Biaggi och Barros vars bäst före datum är passerat har ett starkt varumärke och dom har stora pengar med sig i bagaget och åker därför i näst intill fabriksteam även om dom aldrig kommer vinna ett VM.

Personligen tror jag att framtidens världsmästare kommer att finnas bland Melandri, Rossi, Pedrosa och Stoner alla är talanger utöver det normala.
Passerat bäst före datum? Hur vet du det och vilka är det som inte får köra som är snabbareän de du räknar upp?

Axxexs skrev:
Från Dennis Noyes senaste artikel 11/11-05.
Var hittar du dem, artiklarna alltså?
Verkar ju vara ett ganska snurrigt arrangemang men det var ju ändå så att Barros var skyldig Altadis pengar och inte Yamaha.
 
Gustav O skrev:
Het kandidat 2006 om du frågar mig.
Förvisso. Och han sorteras under kategorin "Regerande och synnerligen dominerande världsmästare". Att påpeka att Rossi är en "framtida världsmästare" vore att kandidera till VM i inslagning av öppna dörrar.
 
Gustav O skrev:
...
Var hittar du dem, artiklarna alltså?
Verkar ju vara ett ganska snurrigt arrangemang men det var ju ändå så att Barros var skyldig Altadis pengar och inte Yamaha.

Ganska mycket sammanfattat om vad vi diskuterat här! :) Men lite nya skvaller fanns det!

http://www.speedtv.com/commentary/20718/
 
Nyteknik skrev:
Förvisso. Och han sorteras under kategorin "Regerande och synnerligen dominerande världsmästare". Att påpeka att Rossi är en "framtida världsmästare" vore att kandidera till VM i inslagning av öppna dörrar.
Förvisso men likväl sant. ;)
 
Gustav O skrev:
Det var ju en myckjet intressant artikel och fantastiskt att fabrikerna lyckas sumpa så mycket pengar på en gång...
Jag hoppas verkligen att Tech 3 får till det och kan köra för det får inte bli färre förare i MotoGP nu.


Jo men dom pengarna dom sumpar motsvarar bara kanske 15% av deras kostnader så det gör ingen större skillnad. Fabrikerna vill visa att det är dom som bestämmer och inte att några sponsorer som bara täcker en liten del inte ska ha för mycket att säga till om. Tobakspengarna kommer ju ändå försvinna. Lite synd och klantigt att förlora Movistar bara.




Lite intressant är att både Harald Eckl och Paul Denning har sagt att dom inte tror att dom har plats för Biaggi. Länk på Italienska . Eckl säger att Kawaski skulle förmodligen inte klara av att köra en tredjehoj och att Kawaski vill ha sina hojar gröna och Denning säger att det skulle bli komplicerat att ha Biaggi på en Suzuki. Förmodligen menar han nog att det skulle se konstigt ut att ha ett osponsrat fabriksteam och sen ha ett sponsrat satelitteam med en bättre förare och med en större budget.

Ett nytt rykte säger Tech3 Camel Kawaski för Biaggi. :3freak
På senaste listan från IRTA så är Biaggi och Barros listade för Tech3 Yamaha. Men den listan ska tydligen bara läsas så att Biaggis och Barros startnummer är reserverade och team/fabrikat kan bli vad som. Tech3 har varken färdigt med förare eller maskiner än så därför står dom där så länge.
 
Last edited:
Gustav O Citat:
Passerat bäst före datum? Hur vet du det och vilka är det som inte får köra som är snabbareän de du räknar upp?

Var bara en motivering till varför vissa får bra styrningar trots att dom inte kommer att vinna VM.

Ingen tvekan om att de oerhört potenta förare men utvecklingen visar att som placerar sig regelbundet på pallen vinner VM.
Biaggi tex vart pinsamt efter Vermeulen i Turkiet och över 20 s efter Hayden i Velencia på samma material extrapolera utvecklingen på Biaggi så är det inte så mycket som talar för honom inte heller Barros som inte heller klarar av regelbundna pallplaceringar.
Checas uppryckning förvånar desto mer men han har aldrig hotat dom främsta och är för ojämn.
Sete var ju den snabbaste i tot QP men frågan är om han mentalt kan komma igen efter en katastrof säsong, dock önskar man honom all lycka med Ducati Desmosidici.
Nyteknik Citat:
Räknar du Rossi som en framtida världsmästare?

Min övertygelse är att 2006 VM vinnare finns bland dom yngre inkl Rossi.
Dock tror jag inte han kommer dominera som i år och är ganska övertygad om att 2007 kommer ett nytt namn att dominera.
Melandri är den som inte bara visat att han kan vinna över rossi regelbundet utan även köra ifrån honom och kontrollera racen.
 
2ono skrev:
Min övertygelse är att 2006 VM vinnare finns bland dom yngre inkl Rossi.
Det är knappast en djärv eller ovanlig gissning att Rossi vinner även 2006.
2ono skrev:
Melandri är den som inte bara visat att han kan vinna över rossi regelbundet utan även köra ifrån honom och kontrollera racen.
Meandri har inte kört ifrån Rossi utan hjälp. Det har jag bara sett Gibernau och Hayden göra - sedan 2003.
 
Axxexs skrev:
Jo men dom pengarna dom sumpar motsvarar bara kanske 15% av deras kostnader så det gör ingen större skillnad. Fabrikerna vill visa att det är dom som bestämmer och inte att några sponsorer som bara täcker en liten del inte ska ha för mycket att säga till om. Tobakspengarna kommer ju ändå försvinna. Lite synd och klantigt att förlora Movistar bara.
The Japanese say that their costs in developing and maintaining these MotoGP prototypes and in running the testing and racing effort, plus signing riders, is so great that the $15,000,000 to $20,000,000 sponsorship deals are “like tips.” :hihi
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top