Sillrecept?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu när midsommar vankas så är det ju dags att lägga in sill.
I sedvanlig ordning kommer det stå senapssill, löksill, limesill på bordet, och någon mer som jag har glömt bort.
Men i år så vill jag göra en chilisill, någon som har testat detta?

Har ni andra tips på inläggning så tipsa gärna, jag kan slänga upp några recept här sen om någon är intresserad.

Givetvis är det inläggningssill som används och inte 5-minuterssill :mattias

prova med att lägga in "riktiga" panerade strömmingsfilér, blir gott som tusan :tummenupp

Last edited:
jag har gjort chili och lime sill super gott gör som vanlig sill men byt ut lök och moröter mot chili o lime:)

prova med att lägga in "riktiga" panerade strömmingsfilér, blir gott som tusan :tummenupp

Hmm, har du något mer ingående recept eller tillvägagångssätt på detta?

jag har gjort chili och lime sill super gott gör som vanlig sill men byt ut lök och moröter mot chili o lime:)

Ok, kör du med torkad eller färsk chili? Låter du chilin stå och dra ända från början av inläggning eller bara de 3-4 sista dagarna där man brukar lägga till smaksättning utöver den sedvanliga grundinläggningen? Hur gör du med limen, pressar ned saften bara eller klyftar du och pressar ner och sen lägger i klyftorna? Om man vill undvika beska kan man spetsa skalen och låta stå i vatten ett par dagar, kanske värt att testa :va

Det finns ju enormt många sätt att lägga in sill på, sen vad som är rätt är ju en annan femma men huvudsaken är ju att det blir gott.

Vi kastade in filéerna ikväll i en blandning av rödlök, purjolök, krossad peppar och ättikssprit med sockerlag och sen får det dra till på onsdag (lite sent ute) innan vi separerar en del till övriga smaker medan resten får ligga kvar och bli vanlig löksill.

Last edited:
skiva limen i tunnaskivor chilin ska vara färsk jag hadde i allt från början eventuelt kan det bli bra med lite lök i har bara prövat en gång så har inte nogåt bettre recept lycka till :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...