Sigma 800

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Läste i en tråd att det var någon som hade en Sigma 800 på sin hoj. Jag köpte en sådan idag men kan inte för mitt liv komma på hur den ska monteras korrekt. Själva magneten är ju gjord för att fästas på en cykel-eker och kan rimligtvis inte fästas på en MC-fälg enligt ursprungskonstruktionen. Dessutom verkar sladden till själva hållaren vara lite för kort, så det kanske ändå går bort pga. det. Såg att det fanns en trådlös variant av 800:an, men ack så mycket dyrare. Samma problematik borde iofs. uppstå där med magneten misstänker jag...

Hur har ni gjort som har monterat Sigma 800 (eller den trådlösa varianten?).

Behöver lite bra tips som jag blir glad av eftersom jag i mina monteringsförsök råkade tippa omkull hojen så att högerbackspegeln gick sönder, samt att det blev en liten spricka i högerkåpan + lite smårepor. Tack och lov var det en mjuk gräsmatta den landade på så det kunde ha blivit mycket värre.

Last edited:
Bc800

Jag limmade fast en liten magnet på skivan med superepoxi i stället för magneten som skulle sitta på ekern. Sedan så förlängde jag kaben. Dom trådlösa cykeldatorerna skall tydligen inte funka så bra på en motorcykel, motorn stör.

//Roger

Magneten sätter du på en av "bromsskivans ekrar"
Jag har satt fast dessa med små buntband avsedda för kablar.

Kabeln bör räcka ner om du drar den rakt ner längst benet och sätter datorn i toppen på samma ben.
Trådlöst brukar inte fungera så bra på mc så du tog nog rätt iaf! :tummenupp

gixxer_1255 skrev:
Jag limmade fast en liten magnet på skivan med superepoxi i stället för magneten som skulle sitta på ekern. Sedan så förlängde jag kaben. Dom trådlösa cykeldatorerna skall tydligen inte funka så bra på en motorcykel, motorn stör.

//Roger

Det går alltså bra att använda vilken magnet som helst?
Hur förlänger man kabeln, är det vanlig entrådskabel i höljet, eller är det fler?

Last edited:
zykl0n skrev:
Magneten sätter du på en av "bromsskivans ekrar"
Jag har satt fast dessa med små buntband avsedda för kablar.

Kabeln bör räcka ner om du drar den rakt ner längst benet och sätter datorn i toppen på samma ben.
Trådlöst brukar inte fungera så bra på mc så du tog nog rätt iaf! :tummenupp

Jag var också inne på det, och kommer förmodligen att testa det med.
Dock så kliar jag mig ändå i huvudet för hur man fäster själva datorn i toppen på benet eftersom fästet är rundat på undersidan för att fästas runt ett styre.

Last edited:
mankan skrev:
Jag var också inne på det, och kommer förmodligen att testa det med.
Dock så kliar jag mig ändå i huvudet för hur man fäster själva datorn i toppen på benet eftersom fästet är rundat på undersidan för att fästas runt ett styre.

Du var då inte mkt till uppfinnare. :)

På bilden är den tillfälligt fastsatt med dubbelhäftande tejp.
Sedan gömde jag undan tejpen lite och fast satt den i flera hundra mil.

Bifogat

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    139.6 KB · Visningar: 94
Jag har satt min magnet i en av skruvarna till bromsskivan där bak. Bockade en cykeleker o satte den mellan bult o skivan. Mottagaren sitter på bromsoket i en lite specialhållare som oxå är hemmatillverkad. Sladden fick sig oxå en förlängning. Funkar förvånansvärt bra. Käkar ganska mkt batteri bara....

zykl0n skrev:
Du var då inte mkt till uppfinnare. :)

På bilden är den tillfälligt fastsatt med dubbelhäftande tejp.
Sedan gömde jag undan tejpen lite och fast satt den i flera hundra mil.

Hä hä. Nej, mycket kan man anklaga mig för, men uppfinningsrikedomen vad det gäller motorcyklar har inte riktigt infunnit sig ännu.

Kanonshysst att slänga upp en bild iaf. Nu vet jag ju precis hur jag ska göra.

Tackar alla för era svar. :tummenupp

mankan skrev:
....på benet eftersom fästet är rundat på undersidan för att fästas runt ett styre.

Jag slipade ner den "rundade" delen och sen limma jag med superduperstålmanslim :gnissla likaså på bromsoket för sensorn. Magneten limmade jag fast på en utav "eckrarna" (den har aldrig lostnat), men sensorn hade lossnat idag när jag stanna utanför ica :( Men de e bara å limme :)

Magneten satte jag fast med dubbehäftande tejp och buntband runt bromsskivan, och givaren satte jag fast med dubbelhäftande tejp på insidan av gaffelbenet! Mycket snyggt och har fungerat utmärkt i ett par 100 mil... :tummenupp
Se bifogade bilder...

Magneten
magnet.jpg

Givaren, svårt att få en bra bild, men det vita är dubbelhäftande tejp! :D
givare.jpg

Datorn satte jag fast runt en slang, enkelt å bra!
m%e4tare.jpg

McFille skrev:
Magneten satte jag fast med dubbehäftande tejp och buntband runt bromsskivan, och givaren satte jag fast med dubbelhäftande tejp på insidan av gaffelbenet! Mycket snyggt och har fungerat utmärkt i ett par 100 mil... :tummenupp

Suveräna bilder :tummenupp

Tack för hjälpen!

En sista liten grej då bara... :tungan
Om någon kan berätta/visa hur man förlänger kabeln mellan dator/givare så är min lycka total :)

mankan skrev:
Om någon kan berätta/visa hur man förlänger kabeln mellan dator/givare så är min lycka total :)
Det är bara att klippa av och skarva med vilken tvåtrådig kabel som helst. Jag tog en kabel från ett par gamla freestylelurar.

Sen tror jag inte det spelar någon roll om du du råkar växla de två trådarna. Jag var dock noga så jag kopplade rätt och för mig funkar det.

Zormin skrev:
Det är bara att klippa av och skarva med vilken tvåtrådig kabel som helst. Jag tog en kabel från ett par gamla freestylelurar.

Sen tror jag inte det spelar någon roll om du du råkar växla de två trådarna. Jag var dock noga så jag kopplade rätt och för mig funkar det.

Tack! :tummenupp

Jag monterade min på bakhjulet, framdäcket håller ju aldrig samma hastighet som det därbak ändå, så varför mäta där fram? :rolleyes:

Jag använde en "spiralkabel" från en gammal rakapparat... då håller sig alltid kabeln sträckt oavsett hur mycket det fjädrar... (smart ex på en offroad eller motard med lång fjädringsväg... :tummenupp

/Göran

Resultatet

Så här blev det. Lite fulmeckat kanske, men jag gör nog det snyggare vid tillfälle och förlänger möjligtvis även kabeln då.

Bifogat

• Bild(21).jpg
    Bild(21).jpg
    12.7 KB · Visningar: 45
  • Bild(22).jpg
    Bild(22).jpg
    15.8 KB · Visningar: 45
  • Bild(23).jpg
    Bild(23).jpg
    25.7 KB · Visningar: 47
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!