Siffror, reglemente.. ?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Håller på att lacka nya hojen nu, och har stött på lite problems med siffrorna fram på toppkåpan.
Fronten på ZX-10'an är ju omöjlig att få till ett par reglementsenliga siffror på rent storleksmässigt, enda sättet är att sätta en siffra på varje sida om luftintaget, och det ser ju helt CP ut.... :va

Vad gäller egentligen? Har läst reglementet, och där står ju bara om bakgrundsfärgen, sifferfärgen, och storleken på själva siffrorna...
Kan man få dispens att använda mindre siffror? Eller är det inte så noga? Vem kam man ringa och fråga? Nån som vet?

Vilket av följande förslag borde vara bäst? Nån som har ett bättre förslag?

Bifogat

• frontOutline2.jpg
    frontOutline2.jpg
    27.9 KB · Visningar: 40
  • frontOutline3.jpg
    frontOutline3.jpg
    33.1 KB · Visningar: 44
  • frontOutline4.jpg
    frontOutline4.jpg
    28.4 KB · Visningar: 42
  • frontOutline5.jpg
    frontOutline5.jpg
    30.9 KB · Visningar: 40
  • frontOutline.jpg
    frontOutline.jpg
    23.1 KB · Visningar: 46
Jag skulle gå på förslag 2 då det har mest symetriskt utseende. Den med 74 på båda sidor alltså

/oXydex

På min hoj så ser det ut som alt.3 den med siffror på vänster sida (framifrån sett). Det var ju godkännt förra säsongen och jag kommer att ha det så iår. Sen vet jag inte om det är stööre yta på en R6:a än på din ZX10:a???

Går det inte ovanför - dvs en bit in på kåpglaset? Du lär ju inte kika genom nederdelen ändå eller?
Annars är väl alternativ två är väl det bästa eftersom det syns både från höger och vänster. Eftersom luftintaget sitter där det sitter får du säkert dispens om siffrorna i överigt är tydliga.

Edit: Snyggt PS jobb eller hur?

Bifogat

• snyygt.jpg
    snyygt.jpg
    11.4 KB · Visningar: 42
Last edited:
2:an eller Goodstuffs förslag ser bäst ut :tummenupp

Funderade på den där varianten som Goodstuff föreslog oxå, men efter lite mätande och klipp och klistra, så märkte jag att om jag tog reglementsenliga siffror så skymde dom sikten för mig. Var alltså tvungen att ha för smår siffror även då, och då kunde jag lika gärna ha dom på kåpan...
Just nu lutar det åt Alt.2.

Ingen som vet vem man ska prata med på förbundet om det här?
Eler ska jag bara köra på och hoppas att man inte kontrollmäter höjden på siffrorna på besiktningen? :D

Ingen som vet vem man ska prata med på förbundet om det här?
Eler ska jag bara köra på och hoppas att man inte kontrollmäter höjden på siffrorna på besiktningen? :D[/QUOTE]

Chansa!!!!! bara det syns skapligt så funkar det ju.Har aldrig hört talas om nån som fått nedslag på sina siffror. Men så är ju jag sådan som person också vilket du inte är........ Annars kan du alltid hänvisa till mig så löser jag och fanta ev problematik med besiktningsgubben

Jag fick på reglementsenliga siffror på Cralles hoj. 140 mm höga ska de vara. På hans kåpor satt de på vänster sida fram. Fast som symmetrientusiast måste jag säga att siffrorna helst ska sitta i mitten.

Siffrorna vi använde på Zubers 600 var 140mm vilket dom ska vara. Dom var något vinklade åt höger vilket gjorde att dom var lättare att få dit snyggt på en nummerbotten som är på ena sidan. Skulle tro att det funkar likadant med en ZX10:a.

Att söka dispans för det är nog inte lätt? Andra förare har väl fått plats med sina siffror? Dessutom är det varje arrangörs besiktningsman som bedömmer om siffrorna är innom reglementet/tillräckligt tydliga.

Bifogat

• Mantorp2.jpg
    Mantorp2.jpg
    34.5 KB · Visningar: 68
hmmm... vad beträffar siffror så ska de framförallt synas och var lättläsliga.
Har man siffror fram på ena eller andra sidan pga luftintag så får man göra det.
Det viktiga utefter banan är att funktionärer ska kunna läsa dina siffror

Försök följa storleken enligt reglementet, det är långt ifrån alla som har reglementsenliga siffror när det gäller storlek.

Jag har godkänt många "felaktiga" siffror, men eftersom de synts bra så går de igenom.

Ta tex 125R, siffrorna syntes bäst när de satt nere på nån grej han hade på svingen, hade han satt dom på cutsen som är så liten så hade de inte synts alls.

Mattias vet hur siffrorna ska va, så varför inte fråga honom om storlek och placering?

//håkan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back