blackblade
Ny medlem
Jag har 45 års erfarenhet av allt som har med lackering att göra öht, och 20 av dem specialiserad på mc-lackering enbart, så det brukar låta som: "Lätt för dig att säga."
Men för en gång skull så är det inte riktigt så, det har kommit nya sprayfärger som är 2-komponents, och precis likadan som all klarlack varit genom åren, som topplack för att skydda emot bensin o likn, och för att få en stark yta överst.
Jag är lite förvånad över att jag inte sett nåt öht om just det här, jag kan ju ha missat en massa så klart, men det är lite långsökt eftersom jag har blivit nyfiken på vad som skrivs nu, och alltid varit om mig o kring mig med allt möjligt som rullar, men ändå inte hamnat nånstans där det nämns öht.
Det måste ju finnas många som fattat samma sak som mig, men.....näh, inte nåt..
Och det krävs inte mer än att man har bra ljus, dvs motljus ifrån alla håll, så att man ser vad man gör och hur färgen landar osv, och bara lite sunt förnuft i allmänhet, för att få till ett resultat som är helt i klass med det bästa man kan se på en hoj öht.
Jag kan ju inte lära någon att lägga på exakt rätt mängd färg osv, men för de som tror sig klara av en vanlig sprayburk med färg, och som tycker det är värt en provsprayning på nåt mindre viktigt innan, där finns det grym potential för att själv lösa en lackering av hojen.
Iaf så länge vi pratar om tank o sidokåpor osv, för det här är redan hysteriskt stort eg, så hela stelbensramar och helkåpor o likn är väl för de som kan se det här i lite större sammanhang också, och som vill chansa på att de klarar den biten, för det är eg bara mer jobb, och lite mer enveten kanske, men jag håller det på en tank o lite tillhörande delar nu, för att det ska vara enkelt att känna igen sig osv...
Och det blir aldrig bättre an underarbetet, men spackling och att få allting jämnt osv, det finns massor av sidor på nätet som förklarar det där, så jag hoppar den biten, och går på slutfinishen bara.
Och jag förutsätter att det ligger nån slags färg på redan, en vanlig billack då, och att du vill ha det superblankt med klarlack.
Eller att du har grundat o slipat klart, och bara vill ha på en 2-k färg som håller.
BURKARNA:
Lite beroende på hur man köper sina sprayburkar, så kan man få de som har en knapp i botten som ska tryckas upp, och sedan skakas så att härdare och lack blandas innan man sprutar på det i burken.
Och det gäller nog de flesta klarlacker iaf, men vanlig färg är ju möjlig att få i färdigblandad form också, med bara några dagars hållbarhet jämfört med de andra som du själv aktiverar då, där du har några dagar på dig efter att du gjort det.
(Den färdigblandade kan vara lite billigare ibland, men då ska ju allt annat vara klart för att bara lackeras om man väljer den varianten..och jag tror att nåt dygn eller två är max vad de rekommenderar innan den börjar bli lite seg att lägga på. Och att den helst ska stå i kylen tills det är dags....ta bara inte fram den iskall o blås på färgen...den måste vara rumstempererad iaf...för att flyta ut snyggt.)
Och det är bara att följa instruktionerna på burken, lägga ett lager så att det flyter ihop överallt, (Det är det man har massor av ljus till, för att kunna se det där överallt, eller alternativt att man har en snurrställning så man kan hitta motljus ändå.)
Och sedan vänta 5 till 10 min innan man gör om samma sak.
(Eller 15 eller 20 min, det är inte så på minuten noga heller, men det flyter lättare ihop med första lagret, och de flyter lättare ut ihop då, nånstans inom den tidsramen ungefär.)
(Låter det här krångligt, så....spraya på två tjocka lager med tio min emellan, och låt det torka i två dygn för att ha lite marginaler senare när det ska slipas.
För det är väl vad de flesta klarar sig med att höra eg, men det finns nog nåt i det här för alla nu, och jag vill visa att det inte behövs annat än lite god vilja....även för de som inte ens tänkt i de här banorna innan, så det får väl bli lite mer än så.)
Vissa vanliga färger tål inte att slipas på, och beh klarlack för att kunna slipas och poleras efteråt, men det får man höra med säljaren om innan man börjar.
Annars är det samma arbetssätt som med klarlacken jag pratar om nu....
SLIPNING:
När det gått ca 48 timmar, i rumstemperatur eller varmare, då tar man våtslip-papper i grovlek 2000, och en halvhård gummikloss, ihop med mycket vatten, och slipar tills hela ytan är matt.
Doppa papperet i vatten hela tiden, eller ha en duschflaska så att det aldrig går torrt, och kör inte slut papprena så att de viker sig och repar pga det.
Och torka ofta av ytan och se hur långt du kommit med det matta, för det ska bara bli precis matt, sedan flyttar man slipandet vidare...
Det kan krävas fingrar osv för att komma åt överallt, och det förutsätter att man har jämna ytor så att man inte slipar igenom nåt som står ut lite extra osv, men det ju det man har sunt förnuft till, att tänka efter innan då.
Och det går att tejpa lite för att skydda sånt där, och ta det sist och kanske för hand...
POLERING:
Men med hela ytan matt, så är det bara att köra med polercreme och en skumgummitrissa på borrmaskinen, eller på polermaskinen om man har en sådan..
Med så låg fart det går på en borrmaskin, och med att hålla i den ordentligt isf, den snor gärna iväg åt ett håll rätt kvickt, så om någon håller i tanken t ex, och en kör maskinen, så har man garderat sig bra långt iaf.
Och efter att ha testat på nåt annat innan så klart, jag skrev inte det för skoj skull liksom, grejorna far åt alla håll om man inte är van vid vad som händer.
Och rätt dumt att slå maskinen i det nylackade, för det är lätt hänt isf.
Jag kanske är ovan med att förklara sånt här, men det är så mycket lättare än det låter ihop med ev förklaringar nu.
Och det kanske krävs ett eller två försök innan man får samma resultat som det här, om man inte gjort något likn öht, men för de som redan har kört med sprayburkar är det inget nytt, det är bara det att det går att slipa och polera 2-k färger på sprayburk idag, på samma sätt som viken normal lack som helst, och det blir lätt lika bra som på bilderna här.
Och inte ens jag trodde väl helt på det innan, men det var löjligt enkelt faktiskt, och utan att jobba speciellt snabbt, så tog det bara ca en timma att slipa och polera upp den blåa tanken o bakskärmen som är på fotona här.
Så tror du att du fattat vad jag skrivit, då har du alla chanser att få samma resultat iaf.
Och det har nog de allra flesta som är inne här skulle jag tro, de har hållt i en sprayflaska, och är med rätt långt då....och kan få samma resultat, det är jag helt övertygad om!
LITE MER RUNT OMKRING SJÄLVA MÅLANDET:
Och resultetet talar väl för sig själv, gjort på en pall i en skiten svetsverkstad, rakt av utan att vattna eller städa öht, det är så små prylar att lacka så det går så fort, och det lilla damm som ev skulle hamna i lacken, det slipas ju ner igen, o bara försvinner.
Ok, inga svarvspånor o likn, men det som är så lätt att det yr upp när man rör sig, det slipas lätt bort också.
Nu var det ingen rekommendation det här, jag vet väl lite vad jag ska passa mig för o rör mig försiktigt osv, men det är absolut ingen lackbox eller minsta lilla lyx öht där det är gjort, inte ihop med nåt av de här jobben, så det finns inget skäl att backa pga att man saknar lackbox o likn...
Sunt förnuft igen då, o täcka annat som är kansligt med lite plast kanske, och inte stå med garageporten öppen osv...och lite tålamod ev, så löser man det..
Och har tjänat pengar, eller har en lack man aldrig vågat hoppas på ens, och det är väl mest tanken på de sista här, som fick mig att försöka förklara det öht.
För den känslan när man gjort nåt totalt omöjligt eg, den är rätt skön alltså!
Men, återigen då, testa på nåt bredvid innan...allt annat gör dig bara förbannad i onödan.
Gör alla proffs det, så tro inte att du kan skita i det liksom...men som sagt, svårt är det absolut inte!
LITE MER DETALJERAT DÅ:
Den svarta är bara två lager svart färg, utan polering, och det går om man är hyfsat bra på det man gör.
Men det behöver inte bli så mycket sämre heller eg, sprutar man bara konsekvent där man kommer åt i samma svep, uppifrån o ner och med fält efter fält ifrån höger till vänster osv, och har lite överlappning på färgen, så löser man det bra...
Men det kräver bra ljus då, ifrån alla fyra hörn och ett uppifrån helst, så att man alltid ser exakt var man är och hur mycket färg man lägger på....men har man det är det bara att dela in det i bitar man lätt kör ifrån samma ställe där man står, och ta det bit för bit..
Och sedan gå runt direkt efteråt och kolla överallt, och dimma i lite färg där man missat, för man har en stund på sig där det flyter ihop av sig själv, när man lagt andra lagret då, så det ska bara dimmas på lite försiktigt tills det börjar se hyfsat ut, då slutar man för att inte få rinn i stället.
Och det är nog en så komplett beskrivning som går att ge så här, när det gäller tekniken bakom ett bra resultat, men har jag skrivit det så att det går att förstå nu, så blir det iaf inte långt efter det du ser på fotot med den svarta tanken här
De blåa prylarna är gjorda så som jag försökt förklara det nu, och precis så som det blir om man gör på det viset...
Klarlacka två lager, och sedan slipa och polera alltså, och det kräver inte exakt samma noggrannhet med sprutandet, man slipar ju ner ev fel osv....innan man polerar.
Är det bara något sånär lika tjockt med klarlack överallt, så försvinner felen automatiskt liksom, bara man torkar torrt med en trasa så ofta så att man stannar direkt när det blivit matt, och bara går vidare på det blanka, då är det lugnt, och blir bra i sista änden.
Och precis så här bra, för det finns inget nästan bra om man bara polerar tills det blir så här blankt överallt, och det är lättaste biten, för man ser tydligt hur blankt det blir, och kan göra lite till där man ser nåt litet fel, när som helst efteråt också.
Men samma där som med vattenslipningen, en riktigt ren o mjuk trasa, och torka av polercremen efter en liten bit, så ser man direkt var man är i blankhet och var man behöver ta lite till.
Och t o m för hand om man har nerver till det, för det tar rätt bra ändå med bara lite mjukt tyg och polerpasta, om man nu missat nån liten bit osv...och hunnit montera nåt innan man ser felet kanske...så det kan inte bli fel, eller fördärvat på nåt sätt, och kan göras nästa år om man vill det, utan att det syns nån skillnad öht.
Puh, inte tänkt att bli nån slags avhandling det här, men det borde iaf täcka upp rätt mycket av det man kan undra över som nybörjare, eller för de som inte riktigt vågat det där sista, men nu är det lätt med de nya färgerna, så bara kör liksom...
Det värsta som kan hända är väl lite mer jobb, och några burkar till, men det är ändå bara en del av vad ett jobb kostar att lämna bort, och nåt man får med sig liksom, och som är lätt att utveckla lite inför annat man springer på, om man bara sett nåt sånt här med egna ögon, så jag ser bara fördelar med att försöka idag, när det inte är dömt att bara bli halvbra som förr då.
PS. Jag älskar verkligen fotot där man nästan kan läsa nummerskylten på bilen i bakgrunden, för jag hade garvat högt åt någon som försökt få mig att tro på det där ihop med sprayburkar bara några dagar tidigare då, men men..
Och han som inte var så noga, bara det blir samma färg på hela hojen, han blev väl lika förvånad han, men har tröttnat på att höra att han ljuger om hur det är gjort...lol..





Men för en gång skull så är det inte riktigt så, det har kommit nya sprayfärger som är 2-komponents, och precis likadan som all klarlack varit genom åren, som topplack för att skydda emot bensin o likn, och för att få en stark yta överst.
Jag är lite förvånad över att jag inte sett nåt öht om just det här, jag kan ju ha missat en massa så klart, men det är lite långsökt eftersom jag har blivit nyfiken på vad som skrivs nu, och alltid varit om mig o kring mig med allt möjligt som rullar, men ändå inte hamnat nånstans där det nämns öht.
Det måste ju finnas många som fattat samma sak som mig, men.....näh, inte nåt..
Och det krävs inte mer än att man har bra ljus, dvs motljus ifrån alla håll, så att man ser vad man gör och hur färgen landar osv, och bara lite sunt förnuft i allmänhet, för att få till ett resultat som är helt i klass med det bästa man kan se på en hoj öht.
Jag kan ju inte lära någon att lägga på exakt rätt mängd färg osv, men för de som tror sig klara av en vanlig sprayburk med färg, och som tycker det är värt en provsprayning på nåt mindre viktigt innan, där finns det grym potential för att själv lösa en lackering av hojen.
Iaf så länge vi pratar om tank o sidokåpor osv, för det här är redan hysteriskt stort eg, så hela stelbensramar och helkåpor o likn är väl för de som kan se det här i lite större sammanhang också, och som vill chansa på att de klarar den biten, för det är eg bara mer jobb, och lite mer enveten kanske, men jag håller det på en tank o lite tillhörande delar nu, för att det ska vara enkelt att känna igen sig osv...
Och det blir aldrig bättre an underarbetet, men spackling och att få allting jämnt osv, det finns massor av sidor på nätet som förklarar det där, så jag hoppar den biten, och går på slutfinishen bara.
Och jag förutsätter att det ligger nån slags färg på redan, en vanlig billack då, och att du vill ha det superblankt med klarlack.
Eller att du har grundat o slipat klart, och bara vill ha på en 2-k färg som håller.
BURKARNA:
Lite beroende på hur man köper sina sprayburkar, så kan man få de som har en knapp i botten som ska tryckas upp, och sedan skakas så att härdare och lack blandas innan man sprutar på det i burken.
Och det gäller nog de flesta klarlacker iaf, men vanlig färg är ju möjlig att få i färdigblandad form också, med bara några dagars hållbarhet jämfört med de andra som du själv aktiverar då, där du har några dagar på dig efter att du gjort det.
(Den färdigblandade kan vara lite billigare ibland, men då ska ju allt annat vara klart för att bara lackeras om man väljer den varianten..och jag tror att nåt dygn eller två är max vad de rekommenderar innan den börjar bli lite seg att lägga på. Och att den helst ska stå i kylen tills det är dags....ta bara inte fram den iskall o blås på färgen...den måste vara rumstempererad iaf...för att flyta ut snyggt.)
Och det är bara att följa instruktionerna på burken, lägga ett lager så att det flyter ihop överallt, (Det är det man har massor av ljus till, för att kunna se det där överallt, eller alternativt att man har en snurrställning så man kan hitta motljus ändå.)
Och sedan vänta 5 till 10 min innan man gör om samma sak.
(Eller 15 eller 20 min, det är inte så på minuten noga heller, men det flyter lättare ihop med första lagret, och de flyter lättare ut ihop då, nånstans inom den tidsramen ungefär.)
(Låter det här krångligt, så....spraya på två tjocka lager med tio min emellan, och låt det torka i två dygn för att ha lite marginaler senare när det ska slipas.
För det är väl vad de flesta klarar sig med att höra eg, men det finns nog nåt i det här för alla nu, och jag vill visa att det inte behövs annat än lite god vilja....även för de som inte ens tänkt i de här banorna innan, så det får väl bli lite mer än så.)
Vissa vanliga färger tål inte att slipas på, och beh klarlack för att kunna slipas och poleras efteråt, men det får man höra med säljaren om innan man börjar.
Annars är det samma arbetssätt som med klarlacken jag pratar om nu....
SLIPNING:
När det gått ca 48 timmar, i rumstemperatur eller varmare, då tar man våtslip-papper i grovlek 2000, och en halvhård gummikloss, ihop med mycket vatten, och slipar tills hela ytan är matt.
Doppa papperet i vatten hela tiden, eller ha en duschflaska så att det aldrig går torrt, och kör inte slut papprena så att de viker sig och repar pga det.
Och torka ofta av ytan och se hur långt du kommit med det matta, för det ska bara bli precis matt, sedan flyttar man slipandet vidare...
Det kan krävas fingrar osv för att komma åt överallt, och det förutsätter att man har jämna ytor så att man inte slipar igenom nåt som står ut lite extra osv, men det ju det man har sunt förnuft till, att tänka efter innan då.
Och det går att tejpa lite för att skydda sånt där, och ta det sist och kanske för hand...
POLERING:
Men med hela ytan matt, så är det bara att köra med polercreme och en skumgummitrissa på borrmaskinen, eller på polermaskinen om man har en sådan..
Med så låg fart det går på en borrmaskin, och med att hålla i den ordentligt isf, den snor gärna iväg åt ett håll rätt kvickt, så om någon håller i tanken t ex, och en kör maskinen, så har man garderat sig bra långt iaf.
Och efter att ha testat på nåt annat innan så klart, jag skrev inte det för skoj skull liksom, grejorna far åt alla håll om man inte är van vid vad som händer.
Och rätt dumt att slå maskinen i det nylackade, för det är lätt hänt isf.
Jag kanske är ovan med att förklara sånt här, men det är så mycket lättare än det låter ihop med ev förklaringar nu.
Och det kanske krävs ett eller två försök innan man får samma resultat som det här, om man inte gjort något likn öht, men för de som redan har kört med sprayburkar är det inget nytt, det är bara det att det går att slipa och polera 2-k färger på sprayburk idag, på samma sätt som viken normal lack som helst, och det blir lätt lika bra som på bilderna här.
Och inte ens jag trodde väl helt på det innan, men det var löjligt enkelt faktiskt, och utan att jobba speciellt snabbt, så tog det bara ca en timma att slipa och polera upp den blåa tanken o bakskärmen som är på fotona här.
Så tror du att du fattat vad jag skrivit, då har du alla chanser att få samma resultat iaf.
Och det har nog de allra flesta som är inne här skulle jag tro, de har hållt i en sprayflaska, och är med rätt långt då....och kan få samma resultat, det är jag helt övertygad om!
LITE MER RUNT OMKRING SJÄLVA MÅLANDET:
Och resultetet talar väl för sig själv, gjort på en pall i en skiten svetsverkstad, rakt av utan att vattna eller städa öht, det är så små prylar att lacka så det går så fort, och det lilla damm som ev skulle hamna i lacken, det slipas ju ner igen, o bara försvinner.
Ok, inga svarvspånor o likn, men det som är så lätt att det yr upp när man rör sig, det slipas lätt bort också.
Nu var det ingen rekommendation det här, jag vet väl lite vad jag ska passa mig för o rör mig försiktigt osv, men det är absolut ingen lackbox eller minsta lilla lyx öht där det är gjort, inte ihop med nåt av de här jobben, så det finns inget skäl att backa pga att man saknar lackbox o likn...
Sunt förnuft igen då, o täcka annat som är kansligt med lite plast kanske, och inte stå med garageporten öppen osv...och lite tålamod ev, så löser man det..
Och har tjänat pengar, eller har en lack man aldrig vågat hoppas på ens, och det är väl mest tanken på de sista här, som fick mig att försöka förklara det öht.
För den känslan när man gjort nåt totalt omöjligt eg, den är rätt skön alltså!
Men, återigen då, testa på nåt bredvid innan...allt annat gör dig bara förbannad i onödan.
Gör alla proffs det, så tro inte att du kan skita i det liksom...men som sagt, svårt är det absolut inte!
LITE MER DETALJERAT DÅ:
Den svarta är bara två lager svart färg, utan polering, och det går om man är hyfsat bra på det man gör.
Men det behöver inte bli så mycket sämre heller eg, sprutar man bara konsekvent där man kommer åt i samma svep, uppifrån o ner och med fält efter fält ifrån höger till vänster osv, och har lite överlappning på färgen, så löser man det bra...
Men det kräver bra ljus då, ifrån alla fyra hörn och ett uppifrån helst, så att man alltid ser exakt var man är och hur mycket färg man lägger på....men har man det är det bara att dela in det i bitar man lätt kör ifrån samma ställe där man står, och ta det bit för bit..
Och sedan gå runt direkt efteråt och kolla överallt, och dimma i lite färg där man missat, för man har en stund på sig där det flyter ihop av sig själv, när man lagt andra lagret då, så det ska bara dimmas på lite försiktigt tills det börjar se hyfsat ut, då slutar man för att inte få rinn i stället.
Och det är nog en så komplett beskrivning som går att ge så här, när det gäller tekniken bakom ett bra resultat, men har jag skrivit det så att det går att förstå nu, så blir det iaf inte långt efter det du ser på fotot med den svarta tanken här
De blåa prylarna är gjorda så som jag försökt förklara det nu, och precis så som det blir om man gör på det viset...
Klarlacka två lager, och sedan slipa och polera alltså, och det kräver inte exakt samma noggrannhet med sprutandet, man slipar ju ner ev fel osv....innan man polerar.
Är det bara något sånär lika tjockt med klarlack överallt, så försvinner felen automatiskt liksom, bara man torkar torrt med en trasa så ofta så att man stannar direkt när det blivit matt, och bara går vidare på det blanka, då är det lugnt, och blir bra i sista änden.
Och precis så här bra, för det finns inget nästan bra om man bara polerar tills det blir så här blankt överallt, och det är lättaste biten, för man ser tydligt hur blankt det blir, och kan göra lite till där man ser nåt litet fel, när som helst efteråt också.
Men samma där som med vattenslipningen, en riktigt ren o mjuk trasa, och torka av polercremen efter en liten bit, så ser man direkt var man är i blankhet och var man behöver ta lite till.
Och t o m för hand om man har nerver till det, för det tar rätt bra ändå med bara lite mjukt tyg och polerpasta, om man nu missat nån liten bit osv...och hunnit montera nåt innan man ser felet kanske...så det kan inte bli fel, eller fördärvat på nåt sätt, och kan göras nästa år om man vill det, utan att det syns nån skillnad öht.
Puh, inte tänkt att bli nån slags avhandling det här, men det borde iaf täcka upp rätt mycket av det man kan undra över som nybörjare, eller för de som inte riktigt vågat det där sista, men nu är det lätt med de nya färgerna, så bara kör liksom...
Det värsta som kan hända är väl lite mer jobb, och några burkar till, men det är ändå bara en del av vad ett jobb kostar att lämna bort, och nåt man får med sig liksom, och som är lätt att utveckla lite inför annat man springer på, om man bara sett nåt sånt här med egna ögon, så jag ser bara fördelar med att försöka idag, när det inte är dömt att bara bli halvbra som förr då.
PS. Jag älskar verkligen fotot där man nästan kan läsa nummerskylten på bilen i bakgrunden, för jag hade garvat högt åt någon som försökt få mig att tro på det där ihop med sprayburkar bara några dagar tidigare då, men men..
Och han som inte var så noga, bara det blir samma färg på hela hojen, han blev väl lika förvånad han, men har tröttnat på att höra att han ljuger om hur det är gjort...lol..




