Should we start worrying?

Markus skrev:
Jag tycker folk generellt sett är jättensnabba att fnissa åt amerikaners påstådda kunskapsluckor. Det är inte de vassaste knivarna i lådan som fnissar högst heller...
Ett exempel är att amerikaner ibland verkar ha svårt att hålla isär sverige och schweiz. JeTtEkUl. *fNiZzIgGt vErrE*

Ja, det var väl dessutom mitt första inlägg i tråden? ;)
Tja, jag vet då inte vilka du umgås med men jag har då aldrig varit med om folk som tyckt att det är oförståeligt att inte kunna skilja mellan två snarlika namn. Du behöver inte ens gå till USA för det.
Nej, amerikaners kunskapsluckor i geografi är ofta (enligt egna erfarenheter) betydligt djupare än så. Det innebär inte att de är unika på något sätt. Det gäller många folk i världen. Sverige är ett litet land som inte har så mycket att komma med och har därför bra koll på resten av världen. Vi har svårt att tänka oss att andra inte ser på saker på samma sätt.

Nej, det var det 102:a :rolleyes:
Just det, men försök att läsa det som om vi inte är Churchill vs. Hitler nu så kanske du förstår det jag ville få fram.

nederländerna, holland, schweiz och allt helvete har jag då inte den blekaste om vart dom ligger. Är jag skitdum då? Klart det är mycket värre att itne veta vart usa ligger.

Tycker mest det börjar bli löjligt det här med att påpeka hur otroligt dumma alla amerikanare är genom såna här filmer eller påhittad skit.

Det är väl inte värre att en Amerikanare inte vet vart Sverige ligger än att en Sthmlare inte vet vart Örebro ligger. Utan för Staterna eller utanför Slussarna verkar ju va ungefär samma sak.
Säger inte att alla Stockholmare är såna men flertalet verkar ju ha nollkoll.

honkiie skrev:
nederländerna, holland, schweiz och allt helvete har jag då inte den blekaste om vart dom ligger. Är jag skitdum då? Klart det är mycket värre att itne veta vart usa ligger.

Svar ja.
Eller så är det bara synd om dig för att du missat 15 år av grundskola och inte fått lära sig läsa så att du kunnat ta reda på det själv(?).

xyx skrev:
Svar ja.
Eller så är det bara synd om dig för att du missat 15 år av grundskola och inte fått lära sig läsa så att du kunnat ta reda på det själv(?).
Kan vara så eller så är det att jag inte bryr mig alls på något som helst sätt om geografi. För det är otroligt ointressant. Nog har jag klarat alla prov och sånt men det är inget man lägger på minnet ifall man inte har tänkt vara besserwisser över det.

Edit: eller är det någon som kan påstå att veta nånting om världskartan är bra till nånting annat än att vara besserwisser?

himla fundersam över hur dom lyckas ha "rätt namn" på Austrailen... känns uppgjort.
säger en nisse iran, då står det iran på australien i det klippet, nästa klipp så står det kanske frankrike där, och då säger den personen frankrike... jaja...

honkiie skrev:
Edit: eller är det någon som kan påstå att veta nånting om världskartan är bra till nånting annat än att vara besserwisser?

Jaa du... I mitt jobb använder jag mig av lite geografi som tillexempel om det ringer en kund som har problem med en maskin i t.ex Tjekien... och måste ha en produkt levererad så fort som möjligt. Då är jag rätt glad om jag slipper ta till Världskartan för att lista ut att om jag kan få en sån produkt levererad från Österike, Tyskland eller Polen så går det snabbare än om jag tar en från Sverige.... eller kanske China :rolleyes: ...

besserwisser..... nä.... allmänbildning... :brinnerup

DaLorD skrev:
Jaa du... I mitt jobb använder jag mig av lite geografi som tillexempel om det ringer en kund som har problem med en maskin i t.ex Tjekien... och måste ha en produkt levererad så fort som möjligt. Då är jag rätt glad om jag slipper ta till Världskartan för att lista ut att om jag kan få en sån produkt levererad från Österike, Tyskland eller Polen så går det snabbare än om jag tar en från Sverige.... eller kanske China :rolleyes: ...

besserwisser..... nä.... allmänbildning... :brinnerup
Ja självklart om man jobbar med det så måste man ju veta det men jag trodde det var underförstått att det var undantag isåfall.

honkiie skrev:
Ja självklart om man jobbar med det så måste man ju veta det men jag trodde det var underförstått att det var undantag isåfall.

Jo men det är ju jätteviktigt att veta vart alla länder ligger, det förstår du väl. Om du ska vandra till Vanuatu t.ex så måste du ju veta om du ska ta höger eller vänster vid E4:an, där har ju DaLorD ett grymt övertag.

Fast ungefär vart både värmland, medelpad holland och nederländerna ligger borde man väl ha koll på?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg