Shorai helt slut

Du kanske redan vet det här....

Problemet är att laddregulatorn på hojen är konstruerad för blykemi. Det krävs en annan typ av laddning för att ladda litium-jon batteriet på ett säkert sätt.

Blybatterier laddas normalt med en enkel konstantspännings- metod där man avbryter laddningen när batterispänningen kliver över en viss nivå. (c.a 14.5 - 15 V vill jag minnas.) Reglering av strömstyrka brukar inte förkomma, eller vara särskilt noggrann. Litium jon kräver däremot bättre strömkontroll

Saxat från internet:

Every lithium ion battery pack should have (must have?) a safety board which monitors the charge and discharge of the pack, and prevents dangerous things from happening. The specifications of these safety boards are dictated by the cell manufacture, and may include the following:

* Reverse polarity protection
* Charge temperature--must not be charged when temperature is lower than 0° C or above 45° C.
* Charge current must not be too high, typically below 0.7 C.
* Discharge current protection to prevent damage due to short circuits.
* Charge voltage--a permanent fuse opens if too much voltage is applied to the battery terminals
* Overcharge protection--stops charge when voltage per cell rises above 4.30 volts.
* Overdischarge protection--stops discharge when battery voltage falls below 2.3 volts per cell (varies with manufacturer).
* A fuse opens if the battery is ever exposed to temperatures above 100° C.

En laddregulator i en MC har mig veterligen inget av ovanstående.

Det batteripack som du hittat består sannolikt av tre seriekopplade celler, d.v.s. det skall inte utsättas för mer än 3 x 4,2 V = 12,6V vid laddning. En mc- laddregulator kommer därmed inte att vara lämplig för jobbet. Det kommer att krävas icketrivial tilläggselektronik

Min slutsats är att skall man leka med litiumbatterier i hojen så finns det två vägar framåt:

1. Köp en produkt som tydligt är konstruerad för ändamålet. T.ex. Shorai.

..eller..

2. Se till att du verkligen kan det här med batterikemi och kraftelektronik. Behöver man fråga i MC- forum, hur man gör detta så har man inte nödvändiga förkunskaper för detta alternativ, anser jag. Välj istället punkt 1.

Det du skriver är alldeles sant, när vi talar om traditionella Li-ion eller Li-Po celler. I fallet med LiFePo4 är dessa betydligt mer tåliga än Li-Po, som har aningen högre energitäthet.

LiFePo4 går utmärkt att ladda utan balansering om än inte optimerat. Dessa klarar dessutom en extremt mycket högre laddström, faktiskt mycket högre än det bästa blyack! Ett batteripack med A123Systems celler klarar ca 8 ggr mer (9.2A) än ett Yuasa YTX12-BS (1.2A), som är ett vanligt MC-batteri! Vill man förlänga livslängden på sitt ack kan man balansera det någon eller några gånger per år.

Vad man däremot INTE skall göra är att använda sin CTEK-laddare (eller annan pulsladdare) till sitt LiFePo4!!!

LiFePo4 exploderar inte vid kortslutning. De är utvecklade primärt för fordonsindustrin och är mycket robustare än Li-Po.

Som tillägg vill jag liksom Road-Ragge bestämt avråda från att leka med batterier om man inte vet vad man gör. Det är lätt att sabba saker om man kopplar fel!
Shorai har ett trevligt format och färdiga anslutningar som passar till hojen. De är dessutom inte sååå mycket dyrare att det motiverar självbygge. Den som väntar på nåt gott......

Från Shorais website:

"Shorai LFX have gotten tremendous reviews from our customers who have used them, and our initial sales were much higher than expected. We are currently out of stock. We have decided to upgrade the LFX batteries, including tougher terminals which are 50% thicker and do cell revisions for even better performance at high and low temperatures. But we are facing a substantial delay due to the new tooling required, and so it is likely that we not be re-stocked with LFX again until about the middle of April 2011.
We will post an announcement a few weeks before the next shipment arrives, and will re-enable the “Buy” buttons on the Shorai website then.

We apologize for the delay. In the long run, we believe that continuing to improve the best powersports battery can only be a good thing for all. Thank you for your patience and understanding.

Shorai Inc."

Last edited:
Det du skriver är alldeles sant, när vi talar om traditionella Li-ion eller Li-Po celler. I fallet med LiFePo4 är dessa betydligt mer tåliga än Li-Po, som har aningen högre energitäthet.

LiFePo4 går utmärkt att ladda utan balansering om än inte optimerat. Dessa klarar dessutom en extremt mycket högre laddström, faktiskt mycket högre än det bästa blyack! Ett batteripack med A123Systems celler klarar ca 8 ggr mer (9.2A) än ett Yuasa YTX12-BS (1.2A), som är ett vanligt MC-batteri! Vill man förlänga livslängden på sitt ack kan man balansera det någon eller några gånger per år.

Vad man däremot INTE skall göra är att använda sin CTEK-laddare (eller annan pulsladdare) till sitt LiFePo4!!!

LiFePo4 exploderar inte vid kortslutning. De är utvecklade primärt för fordonsindustrin och är mycket robustare än Li-Po.

Mycket bra inlägg, men fick inte riktigt svar på min fråga. Du som verkar ha koll kan jag använda det batteriet jag länkade till för ex en banhoj? Eller behövs det två?

Mycket bra inlägg, men fick inte riktigt svar på min fråga. Du som verkar ha koll kan jag använda det batteriet jag länkade till för ex en banhoj? Eller behövs det två?

Jag villl å det bestämdaste avråda från att använda den sortens Li-celler i ett fordon! Det rör sig förmodligen om traditionella Li-ion celler och dessa är mycket känsligare än LiFePo4, som används i Shorai-batterierna.

... massa visdom ....

... massa visdom ....

[/I]

Det är väl avsulfaterings- funktionen som är problemet om jag ha fårstått det rätt. Vanlig pulsad underhållsladdning torde vara ofarlig. Avsulfatering lär vara något man aktiverar manuellt på de C-tek modeller som har denna funktion. Eller?

Från Shorai:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A.Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", which cannot be turned off....

Hela svaret finns här:
http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx

Det är väl avsulfaterings- funktionen som är problemet om jag ha fårstått det rätt. Vanlig pulsad underhållsladdning torde vara ofarlig. Avsulfatering lär vara något man aktiverar manuellt på de C-tek modeller som har denna funktion. Eller?

Från Shorai:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A.Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", which cannot be turned off....

Hela svaret finns här:
http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx
Fast just desulfatering har ju dom flesta av C-Teks laddare, här är ett exempel från deras hemsida:
MULTI XS 3600 är en beprövad och pålitlig laddare med unika funktioner som bekämpning av skadliga blysulfatkristaller och trygg underhållsladdning.
Dom enda jag inte hittade motsvarande text på va XS800, XC0.8 och XS0.8. Dock misstänker jag att Zafir90 (CO-varianten) motsvarar XS3600 och Zafir45 motsvarar XS800.

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard