Shoot Peena vevstakarna. Tror ni på det?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Hörde förut att man kunde Shoot Peena orginalstakarna istället för att köpa nya förstärkta vevstakar.

Att Shoot Peena går tydligen ut på att man sprutar stålkulor på stakarna så att dem blir mer kompakta.

Ärligt så låter det som om dom kör in stakarna i en vanlig bläster och drar en vit lögn. Frågade en jag känner som meckar top fuel funny car, han hade alldrig hört talas om det men skulle höra sig för.

Tror ni att det verkligen funkar?

Nya stakar till min bil skulle gå på 550£ + frakt från England, Shoot Peena går på 1000-2000:- så funkar det är det ju kalas.

The-PatriX skrev:
Hörde förut att man kunde Shoot Peena orginalstakarna istället för att köpa nya förstärkta vevstakar.

Att Shoot Peena går tydligen ut på att man sprutar stålkulor på stakarna så att dem blir mer kompakta.

Ärligt så låter det som om dom kör in stakarna i en vanlig bläster och drar en vit lögn. Frågade en jag känner som meckar top fuel funny car, han hade alldrig hört talas om det men skulle höra sig för.

Tror ni att det verkligen funkar?

Nya stakar till min bil skulle gå på 550£ + frakt från England, Shoot Peena går på 1000-2000:- så funkar det är det ju kalas.

Det funkar nog alldeles utmärkt och stakarna blir säkert mer hållbara.
Det kallas kulpeening på svenska och används i fordonsindustrin allt som oftast.
Vid växellådstillverkning så kulpeenas flera kugg- och löphjul till de motorstarkare modellerna.
Det som händer är att metallens ytstruktur förändras. I förstoring ser det ut
som om man hade hamrat med en kulpenhammare på ytan.
Hör med firman och be dom förklara litet för dig om processen. :)

Trallhusbjörn skrev:
Det funkar nog alldeles utmärkt och stakarna blir säkert mer hållbara.
Det kallas kulpeening på svenska och används i fordonsindustrin allt som oftast.
Vid växellådstillverkning så kulpeenas flera kugg- och löphjul till de motorstarkare modellerna.
Det som händer är att metallens ytstruktur förändras. I förstoring ser det ut
som om man hade hamrat med en kulpenhammare på ytan.
Hör med firman och be dom förklara litet för dig om processen. :)

Ok, lät mer betryggande än ett svar från zandlådan.com.
Ska höra med företaget då.

Mysigt, då kanske man kan spara in en 5000:- på att "kulpeena" orginal stakarna då :)

Dom blir ju lite hållbarare, men kanske inte lika hållbara som ett par "aftermarket"... :D

Wibbe skrev:
Dom blir ju lite hållbarare, men kanske inte lika hållbara som ett par "aftermarket"... :D

Det ligger säkert mycket i det du säger.

Men, man kan ju alltid höra med företaget om dom vet hur mycket deras behandling stärker stakarna. (Lät inte lite bizarrt det där...) :lol

UrbanTiger skrev:
Var bor du. Det finns en firma i Arboga som kulpenar produktionsdetaljer åt Getrag AWD. Alltså drevsater till 4-hjulsdrifter och även växellådsdetaljer.
Ytstruktur Arboga

Kanske kostar det kaffebröd................

Tror faktiskt att det var den firman jag precis skickade mail till.
Bor tyvär rätt långt ifrån Arboga (Sthlm)

Satt läste lite, tydligen så kan man nå 80% förbättring i materialets påfrestningsbarhet. Men jag räknar inte med något sådant.
Stakarna i bilen ska klara effekten jag sattsar på, men vill bara vara säker =).
Hellre betala några lusentappar och vara säker, än att kanske få vara med om att det skiter sig och kostar mångdubbelt

Ett motoras går ju lätt på många gånger mer än de 3-4000 du sparar på att inte byta stakar. Skall man kulpeena skall det vara på saker som kostar mer att byta/konsturera om. Det skall ju inte förglömmas att det är fortfarande samma mängd material som skall ta upp belastningen även om ytstrukturen har förbättrats.

UrbanTiger skrev:
Var bor du. Det finns en firma i Arboga som kulpenar produktionsdetaljer åt Getrag AWD. Alltså drevsater till 4-hjulsdrifter och även växellådsdetaljer.
Ytstruktur Arboga

Kanske kostar det kaffebröd................

Det är min svärfars firma och han har peenat massa stakar till mina motorer och även lite annat. Finns tester som visar att det går att uppnå en hållfasthetsökning med upp till 80% på vissa material. (edit: såg att det redan var påpekat)

Ska du trimma men ändå vill ha hållbarhet så är det värt att lägga pengar på peening av stakarna, men även annat som tex växellådan, medbringare, drivaxlar mm peenas för mer hållfasthet. Verdi tex är peenade när du köper dem, Stefan har en egen apparat i sina lokaler fattade jag det som och det är inga konstiga maskiner alls. Som du sa, en bläster i stort sett som du använder olika medier till olika material. Man brukar även röntga materialet efter sprickor osv för att se om det är värt att peena det över huvudtaget.

hmm, ingen som nämnt nackdelen med kulpeening. visst ytan blir hårdare och tål mera belastningar, en metod som används ganska flitigt inom flyget. nackdelen är att den även blir känslig för "repor" så om du bestämmer dig för att kulpeena stakarna så var försiktig med dem när det är dags att montera dem. om du får en repa i dem har de mycket lätt för att spricka helt sen.

UrbanTiger skrev:
Man ska ju inte ha dom som leksaker till ungarna precis. I övrigt ska väl alla motordelar behandlas som om dom var av glas.
visst, de är bara extra känsliga det var det som jag försökte få fram.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back