Shoeis hjälmutbud. Vad är vad?

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vilken upplever du som kvalitetsmässigt bäst? Jag kör så lite bana numera så ett par gram extra är inte väsentligt, och dessutom är jag ortoligt stark :rock, så om det inte är en blyklump till hjälm så funkar nog en GT Air. Vitalt är synfältet, komforten rent passformsmässigt (och den måste man ju själv prova för att känna) kommer därefter, samt i sista hand ljudnivån.

Jag har kört bana med min GT-Air och visst funkar det. Men efter att jag provat med min NXR så skulle jag aldrig byta tillbaka. Så det är nog mest en fråga om vad man är van vid och kan leva med, Men det råder inga tvivel om att NXR är en mycket bättre hjälm för just bankörning.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Riktiga knuttar har korta huvuden med andra ord :).
När jag har testat Arai så hamnar hakan, eller iallafall delar av den, under hjälmen. Det känns som att ha en hjälmarnas fez jämfört med en tryggt omslutande Shoei ;).

Hur fanken kör man en hjälm förresten!?

Märkligt, min första hjälm var en Arai (Chaser) som jag för övrigt var väldigt nöjd med. Dock upplevde jag inte det du beskriver med hakan, det känner jag dock av med min NXR, inte med min GT-Air. Men det har väl med huvudform att göra antar jag....
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gillar min GT-Air, fastän den upplevs som stor och "omslutande". Känns bra och tryggt. Både plus och minus med det alltså.

Tycker dock att ventilationen är lite blygsam. Hade gärna sett mer/svalare blås genom hjälmen. Eller också är det den varma sommaren som luras? Ventilationen kyler inte så mycket när det är +28.

Som andra skrivit är den väldigt tyst och fin. Bra aerodynamik!

Man snackar ju om Shoei-huvud, Arai-huvud, osv. Så jag var lite tveksam när jag provade en Schubert C4 (med "korvlucka"). Jag har ju kört - och gillat - Shoei i många år. Men faktiskt sitter Schubert riktigt bra på min Shoei-skalle. Så jag köpte en sådan som komplement.

Lyxbeteende, jag vet... Men min Shoei har Union Jack-dekor https://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMo.../Shoei-GT-Air-Royalty-GT-Air_ROYALTY_TC-1.jpg och det passar så illa på min svarta Guzzi och på grönsvarta Kawa-scootern. Så det fick bli en mattsvart Schubert som extra hjälm! :) Riktigt bekväm. Bra ventilation. Bra solskydd. Tyst och fin.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Forumet måste ha fått dille på NXR, även jag köpte en i våras och är mycket nöjd. Provade många hjälmar på mc-mässan men ingen annan satt lika bra.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snart fem år senare har jag äntligen kommit till skott och beställt en hjälm. Det blev en X-spirit 3 som såldes av Bike på rea och därmed hade ett "överkomligt" pris. Hoppas den blir bra.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fantastisk hjälm på många vis. Lätt så det knappt känns på huvudet, förhållandevis tyst och även förhållandevis sval. Jag verkar dock ha fått fetare kinder sedan 2009, och borde ha köpt en storlek L istället för M, för den sitter lite tightare än gjuten på skallen, men det är väl som vanligt bara att äta mindre, träna mer och tappa några kilon för att det ska passa.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Haft min Neotec alldeles för många år nu inser jag och tittar på en ersättare.
Någon här som har upplevd kunskap i skillnaden mellan dom olika Neotec versionerna 1,2 och 3
är dom hyffsat lika med endast ändringar i ventilationen / buller eller andra erfarenheter?

Jag har varit så nöjd med min gamla Neotec att jag tror jag ska hålla mig kvar på modellen om än lite uppdaterad version.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top