shoei

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Tjena

Jag funderar på att köpa en ny hjälm ( shoei ).... och det verkar som just den hjälmen har "två olika namn", för jag antar att det är samma hälm? I USA kallas den "X-eleven" och i Europa "X-spirit". Jag hörde förut att x-eleven hjälmen inte är godkänd i Sverige? Någon som vet om det stämmer? För det är betydligt billigare att köpa den från USA.

Tack

http://www.mxsouth.com/shoei/shohlmstrxel2.htm

http://thevisorshop.com/acatalog/Main_Menu_SHOEI_X_SPIRIT_HELMETS_179.html

Ingen aning... varför skulle den inte vara godkänd :confused:

Köp en.. tror inte du kommer att få böter.. kanske att du inte får köra på bana med den då.. men det tror jag inte

shoei skrev:
Tjena

Jag funderar på att köpa en ny hjälm ( shoei ).... och det verkar som just den hjälmen har "två olika namn", för jag antar att det är samma hälm? I USA kallas den "X-eleven" och i Europa "X-spirit". Jag hörde förut att x-eleven hjälmen inte är godkänd i Sverige? Någon som vet om det stämmer? För det är betydligt billigare att köpa den från USA.

Tack
QUOTE]

Lägg på 25 % moms + eventuell sales tax från staterna.
Fritt från EU-länder om momsen är betald i respektive land.

Kanske blir prisskillnaden inte så stor då...

SirCastic skrev:
Lägg på 25 % moms + eventuell sales tax från staterna.
Fritt från EU-länder om momsen är betald i respektive land.

Kanske blir prisskillnaden inte så stor då...

Det där har jag räknat på redan och man känar på det. Jag har beställt hjälmar från USA förut.... MXsouth är toppen. ( och nu står dollarn desutom väldigt lågt, 7,30kr )

Det jag hörde var att man inte fick ut försäkringspengar om man körde med X-eleven hjälmen och crashade (i Sverige)... men hur stor är egentligen chansen att försäkringsbolaget överhuvudtaget skulle ha en aning om detta då inte ens vi vet..... så det borde väl vara lungt.

Tack ändå

Last edited:
shoei skrev:
Det där har jag räknat på redan och man känar på det. Jag har beställt hjälmar från USA förut.... MXsouth är toppen. ( och nu står dollarn desutom väldigt lågt, 7,30kr )

Det jag hörde var att man inte fick ut försäkringspengar om man körde med X-eleven hjälmen och crashade (i Sverige)... men hur stor är egentligen chansen att försäkringsbolaget överhuvudtaget skulle ha en aning om detta då inte ens vi vet..... så det borde väl vara lungt.

Tack ändå

Tjena,

Vad du däremot ska tänka på att om Shoei hjälmarna är lika fint gjorda som Arai vilket de säkert är, är inredningen olika från världsdel till världsdel som de säljs i, där formen på inredningen utgår från de olika människoraserna, vilket innebär att en Arai från Asien inte alls är lika dan som den i Europa, vilket är dagens sanning vad det gäller Arai.

För lite pengar att klydda med, köp den på hemma marknad så får du rätt grejer plus service om något skulle hända.

MVH

Carlsson

Tycker man bör pröva sig fram vid hjälmköp. Det är viktigt att den sitter bra och känns rätt, så hjälmköp vid postorder är inget jag skulle rekommendera. Har själv en Arai - tänkte köpa en shoei men ingen av deras modeller satt bra på mig, så jag provade lite andra. Jag är i alla fall glad att jag provade innan köp :)

Ja det ligger ju en del i det ni säger....

I vintras beställde jag en shoei vfx-r hjälm och den är jag helnöjd med.... men man kan ju aldrig vara 100% på att det blir bra som sagt.

Ska tänka på saken i alla fall..... tack ska ni ha.

shoei skrev:
Tjena

Tack

http://www.mxsouth.com/shoei/shohlmstrxel2.htm

http://thevisorshop.com/acatalog/Main_Menu_SHOEI_X_SPIRIT_HELMETS_179.html

En hjälm måste vara ECE R22/05 märkt för att vara godkänd i Europa. Annan standard i USA. Jag tror inte att X-11 är typad och godkänd för bägge standardarna (?). Hjälmen är säkert säker nog, och tror inte att polisen kollar sådant. Men om den skulle gå i gatan och f-bolaget skulle ersätta din hjälm då kan det bli problem med en X-11.

The Visor Shop har jag handlat ifrån, det är ifrån Irland så det är grönt.

FireSalle skrev:
En hjälm måste vara ECE R22/05 märkt för att vara godkänd i Europa. Annan standard i USA. Jag tror inte att X-11 är typad och godkänd för bägge standardarna (?). Hjälmen är säkert säker nog, och tror inte att polisen kollar sådant. Men om den skulle gå i gatan och f-bolaget skulle ersätta din hjälm då kan det bli problem med en X-11.

The Visor Shop har jag handlat ifrån, det är ifrån Irland så det är grönt.

Det var det jag misstänkte....

Men det är bra mycket dyrare från "thevisorshop" :va Vad betalade du i frakt? Från USA har jag betalat ca $50.

Nu vet jag iaf.. tack.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...