Shoei

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?
De jag kollat på annars är XR-1000 och X-Spirit
På en del tyska sidor så kostar Z-One mer än XR-1000 men mindre än X-Spirit.
Var på modellskalan befinner den sig?
Skall man ens överväga en sådan?

SHOEI's officiella uppfattninga är att en oanvänd hjälm i butik är likvärdig med en "färsk" så länge den är max två år gammal. I fem år kan man sedan använda den tycker dom. I vissa fall längre ifall den används sparsamt och förvaras mörkt och svalt.

Det är SHOEI USA's ståndpunkt.

Maggy skrev:
2588044 Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?
De jag kollat på annars är XR-1000 och X-Spirit
På en del tyska sidor så kostar Z-One mer än XR-1000 men mindre än X-Spirit.
Var på modellskalan befinner den sig?
Skall man ens överväga en sådan?

SHOEI's officiella uppfattninga är att en oanvänd hjälm i butik är likvärdig med en "färsk" så länge den är max två år gammal. I fem år kan man sedan använda den tycker dom. I vissa fall längre ifall den används sparsamt och förvaras mörkt och svalt.

Det är SHOEI USA's ståndpunkt.

Är inte helt säker, men jag tror inte att Z-one säljs mer. Inte i Sverige af. Den är ersatt av en annan modell tror jag.

Kör själv med Z-one. Alldeles förträfflig hjälm tycker jag.

har ofta med stoppningen å göra, den delen som är stötupptagande,
stoppningen kan hårdna med åren å där med tappa sin stötupptagnade förmåga. sen har ju skalet en viss funktion, att se till att hjälmen inte studsar när du slå i huvet i backen, plast hjälmar har en pingpong boll effekt där...

Z-One är modellen mellan X-Spirit och XR-1000. Den svenska importören tar dock inte in den till Sverige längre. Jag har haft en Z-One och tyckte att det var en helt ok hjälm.

wdac skrev:
2588063 sen har ju skalet en viss funktion, att se till att hjälmen inte studsar när du slå i huvet i backen, plast hjälmar har en pingpong boll effekt där...
Stämmer verligen det? Jag har fått lära mig att alla hjälmar studsar oavsett material. Om inte fiberhjälmar skulle studsa så måste det ju innebära att de deformeras så till den milda grad att all energi i fallet skulle absorberas och det tycker inte jag låter så rimligt. Är det någon som vet mer?

Sorry om det är lite OT..

jag hade en Z-One när jag klotade, har numera en XR1000 istället just p.g.a att modellen utgått här. Tycker personligen att Z-One satt bättre på huvet.

David Lundin skrev:
2588082 Stämmer verligen det? Jag har fått lära mig att alla hjälmar studsar oavsett material. Om inte fiberhjälmar skulle studsa så måste det ju innebära att de deformeras så till den milda grad att all energi i fallet skulle absorberas och det tycker inte jag låter så rimligt. Är det någon som vet mer?

Sorry om det är lite OT..
jo alla studsar som du säger men plasthjälmar studsar väldigt mycket å de sliter på nacken och skapar fler studsar efter första nedslaget, ju färre studsar mindre stress på hjärna och nacke...

Källa: i motorsport samt min mor från sjukvården...

Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?

Maggy skrev:
2588240 Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?
Jag tycker att det blir imma relativt lätt i Z-One, jämfört med andra hjälmar jag brukar köra med. ( Arai RX7 Corsair & Arai Condor).

Last edited:
köp sån där immplast som man sätter på insidan av visiret funkar kanoners.. har sånt på min hjälm.

wdac skrev:
2588263 köp sån där immplast som man sätter på insidan av visiret funkar kanoners.. har sånt på min hjälm.

Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Båda mina hjälmar, först z-one och sedan xr-1000 hade pinnlock (plastskiva på innsidan av visiret) med i kartongen.

Maggy skrev:
2588240 Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?

När jag köpte min XR-1000 så fick jag med nått man satte fast på insidan av visiret (= ingen imma), det funkar alldeles utmärkt!

Maggy skrev:

Jag kör med xr-1000 diabolic III riktigt skön och immar ingen ting, har ju imm skivan på inuti med...

///M

Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Som Swedecat skrev, det ingår när du köper. Om du tittar på visiret finns det en vit plugg på varsin ände. Där hakar man på pinlocket och du slipper imma. Funkar kanonbra, ingen imma alls för mig iaf:tummenupp .

Maggy skrev:
2588044 Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?....

Min Z-One, med pinlock. Fungerar kanon, aldrig upplevt problem med imma varken på landsväg eller bandag...

Bifogat

• Zone1.JPG
    Zone1.JPG
    65.1 KB · Visningar: 65
  • pinlock.JPG
    pinlock.JPG
    35.8 KB · Visningar: 80
:hej Hjälmar från Köln-Mässan 07''

Bifogat

• Pelle's 081.jpg
    Pelle's 081.jpg
    45.3 KB · Visningar: 63
  • Pelle's 082.jpg
    Pelle's 082.jpg
    42.1 KB · Visningar: 46
  • Pelle's 086.jpg
    Pelle's 086.jpg
    44.5 KB · Visningar: 55
  • Pelle's 083.jpg
    Pelle's 083.jpg
    51.6 KB · Visningar: 77
  • Pelle's 085.jpg
    Pelle's 085.jpg
    50.9 KB · Visningar: 59
Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Har kört just xr-1000 i 3 år nu, köpte en till i höstas. Inredningen skönare än z-one, annars näst intill samma hjälm, stor fördel att den är lätt, inte immar, skön ventilation av skalet när det är varm, fungerar perfekt, samt att den inte immar igen, har både nässkydd å pinlock, ingick i köpet.
Rekomenderar starkt denna hjälm, men viktigare att den passar bra, köp en som är trång, den töjer sig å formas snabbt efter ditt huvud..ger den 5 av 5 *

En nackdel med Xr-1000 är att den kan börja vissla i vissa hastigheter när man har ventilationen för pannan öppen. :rolleyes:

Men det är nog det enda jag har att klaga på med min xr-1000.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti