SHOEI Z-One

VT1100

Kört custom men är utan hoj nu
Gick med
29 May 2003
Hoj
Hojlös sedan 080613
Hur är denna hjälm jag funderar på att köpa en . :confused:

Bifogat

• black_z-one_piccolo_m.jpg
    black_z-one_piccolo_m.jpg
    12.4 KB · Visningar: 486
Har en själv och jag är nöjd med den, har provat flera olika märken men kommit fram till att Shoei (och i detta fall Z-One) är den som passar min skalle bäst. Så det bästa är att prova sig fram och se vilken som passar bäst.
Omdöme om just Z-One är att den sitter bra på huvudet, relativt tyst om du inte har kåpa som leder upp vinden på hjälmen(använder earplugs) för då blir det kakaofoni i öronen, det blir inte heller bra om kåpan leder upp vinden på hjälmen för då börjar hjälmen vibrera (kan nog vara så med flertalet hjälmar) och man kan få huvudvärk. Sen har vi spännet Shoei har gått tillbaks till D-ringar vilket gör det lite krångligare att spänna.
Levereras med både dragskydd under hakan och utandningsskydd vid näsan och hjälmpåse.
Ger den 8 p av 10 möjliga.
(Nu blev detta väldigt långt, men har man inget att göra så)

Har också en Z-One och jag är supernöjd, den skönaste hjälm jag provat, sitter som en smäck. Lätt är den också.

Har väääldigt svårt att komma på något negativt, det skulle vara att det är lite lurigt att sätta fast den bit av remmen som "blir över" när man har spänt fast den. Nån som hajar vad jag menar?

Jag har en sådan, har kört med den i 3 år och har inget att klaga på. :tummenupp

J-bone: På min så blir det inget över när jag har spänt fast den. Om du menar den lilla pluppen så ska ju den sitta i spännet.

MrGooFy skrev:
Jag har en sådan, har kört med den i 3 år och har inget att klaga på. :tummenupp

J-bone: På min så blir det inget över när jag har spänt fast den. Om du menar den lilla pluppen så ska ju den sitta i spännet.

Exakt, det kan vara lite lurigt att få dit den i början menar jag.

Jag har klotat iförd en, och inte fan blev jag dummare iallafall av smällen :D

Fungerar kanon på mitt huvud.

Tyvärr måste jag ju erkänna att jag är inne på min 3e Z-one inom loppet av 1,5 år... :crash :crash :crash

Jag kan därav erfarenhet säga att Z-One är mycket bra att ha på kolan den dan man drämmer i backen!

Förövrig är det en tyst hjäm med skön komfort och liten vikt..enda abret är att den lätt immar igen i stadstrafik..kommer man upp lite i fart så är problemet löst,eller så köper man ett imskydd.

Mitt råd...KÖP! :fakta :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Äger oxå en Z-One.. jäkligt skön hjälm men är det bara jag som har problem med att visiren går sönder? Är nu inne på mitt andra visir inom loppet av 2 mån. (rökfärgat från touring.se). Det går sönder i vänstra infästingen, en liten plastplupp lossnar från visiret

Antingen har jag väl fått ett måndagsexemplar på hjälmen eller så e det kass kvalitet på visiren från touring.se.

Ja, jag fäster visiret rätt från början :) Frustrerande e det iaf...

Har oxå en, jävvligt nöjd tyst, lätt, och säker. den finns i "häftigare" utförande den kallas Oliver.

// Nickl@s :tummenupp

Bifogat

• z-one.jpg
    z-one.jpg
    15.9 KB · Visningar: 178
Har köp den nu. En klart skön hjälm men det är lite svårt att snusa när jag har den på mig ,det känns som man har fastnat mellan 2 bussdörrar ;-)

VT1100 skrev:
Har köp den nu. En klart skön hjälm men det är lite svårt att snusa när jag har den på mig ,det känns som man har fastnat mellan 2 bussdörrar ;-)

Jag kan inte heller ha snus inne när jag har hjälmen på.

Tias skrev:
Äger oxå en Z-One.. jäkligt skön hjälm men är det bara jag som har problem med att visiren går sönder? Är nu inne på mitt andra visir inom loppet av 2 mån. (rökfärgat från touring.se). Det går sönder i vänstra infästingen, en liten plastplupp lossnar från visiret

Antingen har jag väl fått ett måndagsexemplar på hjälmen eller så e det kass kvalitet på visiren från touring.se.

Ja, jag fäster visiret rätt från början :) Frustrerande e det iaf...

??
Jag har kört i två år med mitt nuvarande orange visir.
Inga problem alls. :)

Dock så har jag en XR900, men det är samma visir. och ska vara samma infästning på hjälmen. Du måste bara haft otur.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT