Shoei Z-One: världens bästa hjälm?!?

Nä, köpte den för en vecka sen, den är inte trasig, men bäraren verkar ju helt pantad. Ska gå hem och kolla på hjälmen igen, men nä, jag fattar inte var den ska "klickas" fast. :glömdet
Sätt D-ringen mot den där "skåran" och tryck tills den sitter fast.

Nä, köpte den för en vecka sen, den är inte trasig, men bäraren verkar ju helt pantad. Ska gå hem och kolla på hjälmen igen, men nä, jag fattar inte var den ska "klickas" fast. :glömdet

Kan det vara så att du har Bandet/spännet vridet ett halvvarv så fastsättningen inte syns!? :tungan

En plasthjälm har en livstid på ca 2-4år och en komposithjälm ligger på 5-7år

Och det här med 2-4år och 5-7 år är också bra att veta när man funderar på sporthoj. På äldre hojar än 2 år (2009) med t.ex. ABS plastkåpa ska man akta sig så inte kåpan faller av hojen. Eller man får den i ansiktet när man är ute och kör :D
Och på hojar med kompositkåpa är bäst före datum passerat för 2003orna och äldre :D

Den hjälm "komposit" som jag köpte 1966 klotade med ett antal gånger och när jag sålde hojen 1969 gick till en släkting som sysslar med skridskosegling. Den hjälmen används fortfarande till skridskosegling. Efter 45 år. :tummenupp
Men kvalitén är kanske så dålig på hjälmarna nu för tiden?

Nej jag tror faktiskt att det är som så mycket annat.
Det finns plast och kompositprodukter som håller och det finns plast och komposit produkter som inte håller.

Och det här med 2-4år och 5-7 år är också bra att veta när man funderar på sporthoj. På äldre hojar än 2 år (2009) med t.ex. ABS plastkåpa ska man akta sig så inte kåpan faller av hojen. Eller man får den i ansiktet när man är ute och kör :D
Och på hojar med kompositkåpa är bäst före datum passerat för 2003orna och äldre :D

Den hjälm "komposit" som jag köpte 1966 klotade med ett antal gånger och när jag sålde hojen 1969 gick till en släkting som sysslar med skridskosegling. Den hjälmen används fortfarande till skridskosegling. Efter 45 år. :tummenupp
Men kvalitén är kanske så dålig på hjälmarna nu för tiden?

Nej jag tror faktiskt att det är som så mycket annat.
Det finns plast och kompositprodukter som håller och det finns plast och komposit produkter som inte håller.

Suck - det är stoppningen i hjälmen som är problemet/begränsande inte skalet.

2. Har för mig att den asiatiska marknaden har lite andra "standard"-mått på hjälmen för att passa asiatiska huvuden bättre.
Stämmmer. Hjälmarna som finns att köpa i Japan är mer runda i passformen jämfört med de för Europeiska marknaden som är mer ovala.

Bodde i Japan ett litet tag och då var prsiet på en Shoei ca 1/3 av priset i Sverige.

Jag skulle kunna betala en slant för att se ditt ansiktsuttryck när du kommer på den geniala enkelheten i konstruktionen.

Du ba, " Äh, fruntimmer".

Jag ba LÅS TRÅDEN FÖR FAN!!! :6surkart:6surkart

Jaja, men det är en ursäkt att jag har jättelånga naglar det går faktiskt inte att få fast den med såna naglar. Helvetes vad korkad jag är då! :rodnar:rodnar:rodnar

Jaja, men det är en ursäkt att jag har jättelånga naglar det går faktiskt inte att få fast den med såna naglar. Helvetes vad korkad jag är då! :rodnar:rodnar:rodnar

Köper inte det. Du har väl inte naglar där fingeravtrycken sitter och de är alltså inte ivägen för den manövern. Sluta slingra dig, öva eller admit defeat.

Shadowrider skriver
Suck - det är stoppningen i hjälmen som är problemet/begränsande inte skalet.
Då tolkar jag det på det sättet att plasten i plasthjälmar förstör inredningen efter 2-4 år och komposit i hjälmskalet förstör inredningen efter 5-7 år. D-a hjälmskal ! :D

Skämt åsido. Jag förstår att inredningen kan åldras. Men hur fort den åldras beror på. Många Elektrolux kylskåp tillverkade på 80-talet var OK till kompressorn rasade 20 år senare. Inredningen var fortfarande hel. Men omkring 2000 tillverkade Electrolux kylskåp där hyllorna i dörren ofta gick sönder inom 1 år (grannens kylskåp, hon har väl fått ett 10-tal nya hyllor). Nu har Electrolux bytt konstruktion för i mitt nya Electrolux från ca 2006 har ingen hylla gått sönder.

Nya hjälmar trycker nästan alltid i pannan.

Jag brukade lösa det på Peltors bilsporthjälm genom att trycka till kanten av inredningen som pressade mot pannan med baksidan av en sked.
Jag fick göra det varje gång jag bytte hjälm, för annars hade jag huvudvärk efter en timme.

Det där att Asiaterna har annan inredning i hjälmarna är också troligt, vi har ju lite olika huvudformer och kroppsbyggnader i olika delar av världen, och en bra tillverkare anpassar efter det medans en dålig försöker göra nåt som passar alla....

Har exakt just den hjälmen oxå. har använt den säkert 10ggr :)

Tycker det sitter fint, men är lite låg i nacken.
Speciellt när man ligger o klänger på bana, så har jag lite svårt att få upp huvet. Bakkanten av hjälmen tar i nacken när man tex ligger över tanken o försöker titta upp. Bara jag som har en konstig nacke lr :rolleyes:

Har den dock som reserv/regnhjälm, för fin att göra sig av med.

Stämmmer. Hjälmarna som finns att köpa i Japan är mer runda i passformen jämfört med de för Europeiska marknaden som är mer ovala.

Bodde i Japan ett litet tag och då var prsiet på en Shoei ca 1/3 av priset i Sverige.
Antingen var det ett tag sedan eller så är hjälmar duktigt dyra i Sverige...

Kanske lite off topic ... men, varför kan man inte få samma formbaramaterial i en hjälm som man har i pjäxor? (exklusive kindkuddarna då )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT