Shoei XR1000 diabolc II VS III

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Har börjat kika på en nya hjälm inför säsongen...

Har kollat på Shoei´s XR1000 Diabolic II samt III. Vad skilljer dessa hjälmar åt förutom motivet på hjälmen???

Någon som kör med denna och har några komentarer att läga ang brus, ljud nivå, imma på glaset m.m

Mvh Mikael

Mr_Mike skrev:
Har börjat kika på en nya hjälm inför säsongen...

Har kollat på Shoei´s XR1000 Diabolic II samt III. Vad skilljer dessa hjälmar åt förutom motivet på hjälmen???

Någon som kör med denna och har några komentarer att läga ang brus, ljud nivå, imma på glaset m.m

Mvh Mikael

Tror inte det skiljer något förutom just motivlacken. Ska antagligen köpa en III:a om några veckor :tummenupp

Mr_Mike skrev:
Shoei´s XR1000

xr1000 är modellen, benämningen efteråt är, som föregående talara sade, endast namnet på lacken.

Själv kör jag med en xr1000 (alloy) och är riktigt nöjd. Det är en riktigt bra hjälm så välj det motiv du vill ha och slå till!
:tummenupp

Det är bara motivet som skiljer.
Lacken är olika för årsmodellerna.

Jag är personligen jevligt nöjd med XR1000, men som med alla hjälmar är det din skalle den ska passa, så prova!
Ljudnivån är helt ok, specielt med den lilla flärpen som sitter vid hakan, den kostar dock ~200:- extra.

/N

Ja de va mest ljudnivån jag va ute efter... släpper den mycket luft eller håller tätt så himla tråkigt att behöva plugga i proppar i öronen när man ska ge sig ut.... Föresten någon som vet ett ställe de har bra priser på dessa modeller???

///Micke

Mr_Mike skrev:
Ja de va mest ljudnivån jag va ute efter... släpper den mycket luft eller håller tätt så himla tråkigt att behöva plugga i proppar i öronen när man ska ge sig ut.... Föresten någon som vet ett ställe de har bra priser på dessa modeller???

///Micke
Finns det någon hjälm man inte behöver öronproppar till?? Har aldrig upplevt det iallafall... om man kört fort dvs.

samuel w skrev:
Finns det någon hjälm man inte behöver öronproppar till?? Har aldrig upplevt det iallafall... om man kört fort dvs.

Iofs... Men den jag har nu så måste du ju ha öron proppar när man ska ner till stan och handla tidningen... HAHAHA...

Mr_Mike skrev:
Iofs... Men den jag har nu så måste du ju ha öron proppar när man ska ner till stan och handla tidningen... HAHAHA...

Det finns ett tillbehör till XR1000 som heter "Whisper Strip" som man sätter runt öppningen på hjälmen. Det ska tydligen dämpa ljudet avsevärt.

Tycker det där med buller har mer med körställning att göra än med hjälmen som sådan. Hade en Airho-hjälm som var mer eller mindre knäpptyst när jag körde mitt Monster men på polarens SSie så dånade det som en jumbojet.

Med min Xr1000 är det rätt behagligt på monstret så länge jag inte har på min lilla "vindruta" för plötsligt dånar det igen. Så en hjälm kan vara tyst när du sitter på en hoj men dåna satan på en annan.

Någon som har ett "Whisper Strip"? Hur fungerar dem? Jag har en XR-1000 och är lite sugen på en sån, men kan ju vara kul o veta hur bra dom fungerar innan man handlar...

korvgubbe skrev:
Det finns ett tillbehör till XR1000 som heter "Whisper Strip" som man sätter runt öppningen på hjälmen. Det ska tydligen dämpa ljudet avsevärt.
Tror den kostar några spänn, den lilla flärpen som täcker öppningen vid hakan duger rätt bra också. Jag kör utan proppar när jag åker till jobbet & kortare sträckor men om man ska köra lite längre så är öronproppar ett måste.

/N

som sagt, diabolic 3 har bara en annan lack.

Har en Diabolic 2 som jag är grymt nöjd med. Hade en Shoei Z-One innan, också en bra kruka men XR 1000 är mycket tystare.

fazerfun skrev:
som sagt, diabolic 3 har bara en annan lack.

Har en Diabolic 2 som jag är grymt nöjd med. Hade en Shoei Z-One innan, också en bra kruka men XR 1000 är mycket tystare.

Tråkigt att Shoei har plockat bort Z-One ur sortimentet verkar det som. Den satt som en smäck. Kändes som man fick in skallen längre i hjälmen om nån fattar hur jag menar :va

Vad kostar en Xr1000 då?

Vet ni några prisvärda (2500-3000:-) hjälmar som är relativt tysta.

Mvh Adam

blom skrev:
runt 4500-5000 har jag för mig

Stämmer bra, 4690:- enligt Duells hemsida.

Ska sticka och testa storlekar i nån butik snart hade jag tänkt och kanske beställa härifrån! 399€ e ju ett bra pris plus att det finns ett gäng andra motiv på hjälmarna än vad som finns här.

Blev väldig sugen på Empire TC-1, hade matchat hojen grymt!!! :yoparty

$noop skrev:
Tråkigt att Shoei har plockat bort Z-One ur sortimentet verkar det som. Den satt som en smäck. Kändes som man fick in skallen längre i hjälmen om nån fattar hur jag menar :va

du kanske hade för stor hjälm?? :hihi allvarligt, jag fattar vad du menar, den var djupare liksom....

Hörde talas om att det skulle komma en efterföljare, Z-Two...eller har jag drömt det?

Audiman skrev:
Vad kostar en Xr1000 då?

Vet ni några prisvärda (2500-3000:-) hjälmar som är relativt tysta.

Mvh Adam

XR-1000 med basic lacken, svart, kostar 3600:- på Touringbutiken

LowFlyer <- Tycker motivlack är fjolligt ;)

kör utan..... :tomten

det är svårt val...... själv kör jag med z-one funkar bra för mig......

Back