Shoei XR 1100

Ezteband

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
2010, Honda CBR 125 & Gas Gas 125Ec Six Days Edition 2010
Tjena Tjena alla lirare på Sporthoj. Jag är intresserad av att köpa en ny hjälm och lellesmc dagarna börjar ju närma sig:tummenupp. Jag har läst runt lite och kollat på hjälmar och kommit fram till att shoei Xr 1100 ska vara en bra hjälm. Så är denna en bra investering för att skydda lilla skallen? http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_597_385&products_id=5281

För pris mässig känns den som ett kap om den nu mäter upp till all bra kritik dessa hjälmar har fått eller finns det någon annan som ni här skulle rekommendera? :yoparty

(Jag vet så klart att man ska prova hjälmen och det är individuellt.:tummenupp)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Haft min en säsong nu och kunde inte ha varit nöjdare. Den är tystare, bekvämare och snyggare än någon tidigare hjälm jag haft. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur står den sig mot XR-1000? Jag har nämligen en sådan och är nöjd med allt utom att jag inte ser ordentligt i den när jag kör bana och hänger över tanken. Hjälmen går helt enkelt ner för långt i pannan på mig för att jag ska kunna se rakt fram när jag ligger över tanken eller bredvid den.
Jag får typ nackspärr eftersom jag får pressa upp nacken så mycket som möjligt för att se vart jag åker!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ser att XR1100 har dels olika namn, Monolith, Sylvan osv och dels så har de olika beteckningar, TC-2, TC-5 osv.
Vad står allt det för? Någon av dem bättre än andra?
Skiljer rätt mycket på priserna också, i vart fall om man jämför fc-moto med Helmet City.
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Det är dom olika lackerna som heter så, t.ex så heter min Symmetry TC1
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Hur står den sig mot XR-1000? Jag har nämligen en sådan och är nöjd med allt utom att jag inte ser ordentligt i den när jag kör bana och hänger över tanken. Hjälmen går helt enkelt ner för långt i pannan på mig för att jag ska kunna se rakt fram när jag ligger över tanken eller bredvid den.
Jag får typ nackspärr eftersom jag får pressa upp nacken så mycket som möjligt för att se vart jag åker!

Har sedan länge en XR-1000 och en ny XR-1100 som väntar på att gruset ska försvinna. Samma sköna passform, antar att jag har ett XR-huvud:D

Vad gäller siktfält är XR-1100 betydligt öppnare så jag kan tänka mig att du skulle gilla bytet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur står den sig mot XR-1000? Jag har nämligen en sådan och är nöjd med allt utom att jag inte ser ordentligt i den när jag kör bana och hänger över tanken. Hjälmen går helt enkelt ner för långt i pannan på mig för att jag ska kunna se rakt fram när jag ligger över tanken eller bredvid den.
Jag får typ nackspärr eftersom jag får pressa upp nacken så mycket som möjligt för att se vart jag åker!
Jag hade en XR-1000 förut och böt till en XR-1100 förra våren, och den va bättre på allt, i synnerhet det jag hade stört mig på med den gamla hjälmen. I den satt jag tex konstant med läpparna tryckta mot insidan av hjälmen kändes det som, det problemet försvann, dessutom är den som sagt tystare och bekvämare :tummenupp
 

Ezteband

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
2010, Honda CBR 125 & Gas Gas 125Ec Six Days Edition 2010
Okej jag tackar så mkt för informationen det blir väll att åka dit och prova och sen eventuellt beställa då om den sitter bra :) :tummenupp:yoparty
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Som folk redan skrivit - större visir = större synfält och även större pinlock så jag stör mig inte alls på "skarvarna"! Bra ventilation och hakgardinen hjälper en hel del mot bruset.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är det någon skillnad i storlekarna på amerikanska RF-1100 och europeiska XR-1100?

RF-1100 finns i denna lack (Strife 2), som vi européer inte fick på XR-1100 :huvet

ShoeiRF-1100Strife2TC-1_1.jpg
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Är det någon skillnad i storlekarna på amerikanska RF-1100 och europeiska XR-1100?

RF-1100 finns i denna lack (Strife 2), som vi européer inte fick på XR-1100 :huvet

ShoeiRF-1100Strife2TC-1_1.jpg

Skiljer det nåt mellan RF och XR egentligen? Dom har många fler lacker och 2012 kommer det ännu fler snygga än dom rätt anonyma som finns i europa.
 

Hudik

Guest
Skiljer det nåt mellan RF och XR egentligen? Dom har många fler lacker och 2012 kommer det ännu fler snygga än dom rätt anonyma som finns i europa.

RF-hjälmen är en DOT hjälm och är anpassad för USA marknaden medans XR är en EU modell

info om DOT.

Jag har haft en FR-1000 och en XR-1000 och jag har inte märka någon skillnad på dom
Nu i sommras köpte jag en XR-1100 och det är en fin och bekväm hjälm men med ett fruktansvärt brus i den jämfört med XR-1000 hjälmen + att i högre farter är det ett väldigt "durr" i den, om det fanns en XR-1000 din vägde som en 1100 skulle jag inte tveka en sekund att byta tillbaka, jag är mycket missnöjd med min 1100 pga. vindljud och "durr"


Edit: jag använder både hak och nässkyddet i hjälmen...
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top