Shoei xr-1100 eller x-spirit II?

• Thread starter Thread starter tommi
  • Start date Start date

tommi

Guest
Ja som sagts är det någon vettig skillnad mellan dom två än priset? jag har en xr-1000 från -04 som jag skulle behöva byta.

Är det nån som provat båda som kan säga vilken som verkar bättre?

Det säkerhetsmässiga skillnaden mellan två så pass bra hjälmar är akademisk, ta den som sitter bäst !
Den ska sitta många timmar under olika förhållanden och inga detaljer som en obekväm hjälm ska förstöra en hojtur, även om det bara är en bekvämlighetsfråga kan det distrahera fatalt i en svår situation.

XR-1100 har fått genomgående bättre omdömen än X-Spirit II. Tvåan är på många områden, enligt bedömarna, sämre än ettan, och XR-1100 är det närmaste ettan du kommer. Valet var enkelt för mig; XR-1100 blir det nästa säsong.

Jag har iofs bara provat XR-1100 av dom, men jämfört med XR-1000 som jag hade förra säsongen så känns det som småförbättringar av en redan bra hjälm. Framför allt att man får plats med munnen i XR-1100, i gamla hjälmen satt jag alltid med läpparna mot hjälmen :gnissla

Jag har iofs bara provat XR-1100 av dom, men jämfört med XR-1000 som jag hade förra säsongen så känns det som småförbättringar av en redan bra hjälm. Framför allt att man får plats med munnen i XR-1100, i gamla hjälmen satt jag alltid med läpparna mot hjälmen :gnissla

haha jag har samma problem jag trodde nästan på alla som sa att jag var stor i käften men nu vet jag att det var hjälmen....

Jag är inte ensam om det, alltså! :hjälm

Jag vet inte om det är bullshit men jag har hört att x-spirit hjälmarna är bullrigare än xr pga ventilationen ?

Har själv en norrick replica och är toknöjd, ångrar aldrig att jag köpte en dyrare hjälm. Sen får man ofta creds för snygg hjälm av icke hojåkare.

verkar som jag får köpa en multitec istället fick 20% på affären sen kan man ju äta korv som värsta polisen så det är bara plus med den hjälmen dårå :yoparty har inte köpt den ännu dock..

Ta den som sitter bäst på dig :)
Har en XR-1100 och den sitter klock perfekt på huvudet:D

Last edited:
bytte själv ut min xr1000 mot en x-spirit.. är super nöjd med den! Liknar xr1100 den i uppbyggnad så är det bara att åka och handla tycker jag.

Stog själv här om dagen i valet mellan en XR-1000 Rouge eller en XR-1100 och måste säga att jag gillar passformen på XR-1100:an så de blir svårt val... Gillar mönstret på Rouge.. men Xr-1100 har en liknande, sen var de lite förbättrat synfält på 1100 jämfört med 1000.

Så får väl se vart man landar.

Uppar en gammal tråd som just nu blivit aktuell för mig.
Tvättade mina kindkuddar i min Xr1000 från 09 och de krympte så att de inte längre passar :(.Passformen på XR1000 har jag varit supernöjd med, men jag får nackspärr när jag kör bana pga att den låga pannan gör att jag måste vrida nacken maximalt bakåt (och baksidan på hjälmen hamnar rakt in i ryggpuckeln). Så nästa hjälm ska abslout ha bättre sikt uppåt. Vilken av XR1100 och X-spirit 2 bör jag välja med tanke på detta?

Tycker man ser så mycket i XR-1100:an att det knappt känns som man har någon hjälm på sig. :)

Uppar en gammal tråd som just nu blivit aktuell för mig.
Tvättade mina kindkuddar i min Xr1000 från 09 och de krympte så att de inte längre passar :(.Passformen på XR1000 har jag varit supernöjd med, men jag får nackspärr när jag kör bana pga att den låga pannan gör att jag måste vrida nacken maximalt bakåt (och baksidan på hjälmen hamnar rakt in i ryggpuckeln). Så nästa hjälm ska abslout ha bättre sikt uppåt. Vilken av XR1100 och X-spirit 2 bör jag välja med tanke på detta?

är samma visir på både XR-1100 och X-Spirit II så det är nog hugget som stucket! Det var en stor del dom la tid på att förbättra när de konstruerade hjälmarna, just sikten! I mina gamla X-Spirit hade man kanten på Pinlocken precis i synfältet upptill vilket kunde vara ganska irreterande stundtals.. Detta är något de ska ha åtgärdat nu dock!

Kan inte svara för 1100:an, men X-Spirit 2 har ett mycket bättre synfält än 1000 hade. Ingen mer nackspärr alltså.
Sitter mycket bra på mig iaf.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...