Shoei X-Spirit III och super naked?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Nästa säsong är skall jag köpa en ny hjälm den min befintliga börjar bli gammal och sliten. Jag använder just nu en Shoei GT air som jag gillar men som har lite problem med vinden. Så nu skall jag titta på en annan hjälm. Jag gillar Shoei märket och är därför lite intresserad av en Shoei X-Spirit III och undrar om någon har erfarenheter av denna i samband med en super naked hoj.

Shoei X-Spirit III marknadsförs mer för super sport hojar men samtidigt fokuserar den mycket på bra aerodynamik vilket är tacksamt när man kör super naked.

Så det jag undrar är om någon som kör med Shoei X-Spirit III och kör en naken hoj som kan svara lite för om den hjälper, om det kan vara en bra kombination och dina egna erfarenheter.

Jag har en lite större ruta på hojen men jag är osäker om det spelar någon roll för hjälmens skull.
vzrhcpj.jpg
 
Precis köpt en x-spirit 3, men har av uppenbara skäl inte testat den ännu :) Kan återkomma med synpunkter till våren, om du inte redan har köpt en då...
 
Jag hade en X-spirit II och III. Hade II:an ca 3 år och det var det bästa hjälmen jag haft. Efter slitage bytade jag till en III:a. Det fungerade jättebra men passformen var något ändrad så den pressade en del på min panna. Körde med den ca 200mil och tycker den fungerade riktigt bra förövrigt än förändrad passform. Har nu en Schubert SR2 och den är mer högljud eller släpper in mer brus/vindljud.
På Shoeijen hade jag dragskyddet och "noseguard monterat. Kör en Superduke.
 
Ett tag hade tjejen och jag Shoei XR1100, och hon fick problem med turbulens när hon köpte ny hoj, så hon klurade på om hon skulle köpa en annan hjälm, men när jag körde den så hade jag inga problem alls, så det är inte bara själva hjälmen det sitter i, det är otroligt mycket annat som också spelar in. Jag är tex 2 dm längre, och betydligt bredare över axlarna, så luften rör sig helt annorlunda.
 
Det där är en svår fråga som hänger på mer än bara kombinationen hjälm och hoj. Förarlängd och sittställning till exempel.

Jag kör med X-Spirit II och XR-1100, min erfarenhet är att vindbruset beror på hur jag sitter på hojen. På min ER-6:a får jag vindbrus om jag sitter vanligt och avslappnat. Om jag sträcker på mig eller kurar ihop mig blir det nästan helt tyst för vinden går under/över hjälmkanten.

Lösningen?

Ta en provtur med hjälmmodellen på din hoj. Troligen kommer vinden att träffa dig på samma sätt...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top