Shoei Raid bra eller dålig?

Det kanske bara är jag som är dum i huvudet men hur knäpper man Raid II?

Remmen fladdrar ju bara i vinden och piskar på hjälmen... (Det sitter någon slags plastbit i änden som jag antar har någon funktion?)

//

Jag köpten Raid-2 sommaren -05 pin-lock var med i kartongen.Passar mig perfekt och har aldrig immat,inte ens vid minusgrader (körde november ut) eller vid ösregn.

Om du använder nässkyddet så måste du även ha dragskyddet. Annars blåser det fan i ögonen. Imman fixar du genom att köpa ett pin-lockvisir. Nackdelen med det är att om du kör bana eller jävligt aktivt så kommer övre kanten av pin-lockvisiret i synfältet när du ligger över tanken.

henkeBoy skrev:
1224152 Hej!
Köpte en Shoei Raid igår men nu börjar jag tvivla på mitt köp.
Det jag tvivlar först av allt på är vikten (1500g).
Sen ska den tydligen imma igen ganska lätt enligt några recensioner på bikes hemsida.
Skulle uppskatta lite råd av någon som har testat hjälmen.

Funderar på att köpa en xr1000 med spegelvisir. Prutat till mig ett pris hos handlaren på 3600kr.

Är det en bra hjälm?

Mr Helmut skrev:
2427260 Funderar på att köpa en xr1000 med spegelvisir. Prutat till mig ett pris hos handlaren på 3600kr.

Är det en bra hjälm?

Jag är helnöjd med min xr1000.

Nackdelen med pinlock är att solljus bryts konstigt när detta används detta så sikten försämras avsevärt i motljus, men mot imma är det kanon!

Last edited:
Har en xr1000 som trycker emot pannan ganska hårt efter lite snabbåka.
Är väl dock mitt huvud som inte passar till hjälmen.

Mr Helmut skrev:
2427260 Funderar på att köpa en xr1000 med spegelvisir. Prutat till mig ett pris hos handlaren på 3600kr.

Är det en bra hjälm?

Klart nöjd.
Med whisper strip kit så blir den skapligt tyst även i högre farter.
Ingen imma med pinlock.

RAID II:an =

1. Lätt
2. Bekväm
3. Pinlock ger total imfrihet

Ljudnivåan är dock väldigt hög samt du måste ha skallen "frammot" - vrider du den bara litet åt sidan tar vinden tag ordentligt i hjälmen (designen).

Lucius skrev:
2427334 RAID II:an =

1. Lätt
2. Bekväm
3. Pinlock ger total imfrihet

Ljudnivåan är dock väldigt hög samt du måste ha skallen "frammot" - vrider du den bara litet åt sidan tar vinden tag ordentligt i hjälmen (designen).

håller med, kör också med RAID II och är nöjd. Men som Lucius säger är vinden lite besvärlig ibland.... vet ej riktigt vad göra åt det. annars sitter hjälmen som gjuten... har strl S.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back