Shoei, olja och Arrow-fråga

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Tre blandade frågor som kanske borde vara under annan rubrik men provar här.

1. Har en Shoei XR 1000 som är 8 år gammal nu till sommaren. Den är vårdad, aldrig tappad och förvarad "by the book". Behöver man byta pga åldersskäl? Finns det någon oberoende utredning som säger när det är dags för att byta hjälm pga ålder?

2. Har ett Arrow-system på hojen. Hade Leovince på en tidigare hoj, på den kunde man lätt plocka ur "insatsen" längst bak genom att skruva ur en insexskruv och sedan dra ur "röret". Det gör man inte så lätt på en arrow eller...

3. Kan man fylla på lilla flaskan ( får plats under sadeln) med den stora flaskan (MOTUL road+). Har provat med tveksamt resultat. Förslag på lösning?

WP_000169.jpg
 

Bifogat

  • WP_000169.jpg
    WP_000169.jpg
    225.4 KB · Visningar: 163
1. Har en Shoei XR 1000 som är 8 år gammal nu till sommaren. Den är vårdad, aldrig tappad och förvarad "by the book". Behöver man byta pga åldersskäl? Finns det någon oberoende utredning som säger när det är dags för att byta hjälm pga ålder?
Detta är en mycket svår fråga att svara på därför den förutsätter som utgångspunkt att alla hjälmar är lika.
Dvs livslängden för alla hjälmar är lika lång.
Och man kan alltså genom test på ett fabrikat och en modell och en årgång av det fabrikatet avgöra livslängden för alla hjälmar.
Har hjälmen ett hölje av glasfiberarmerad plast så talar mycket för att det håller än idag.
Min 2a hjälm med hölje av glasfiberarmerad plast köptes i slutet på 1960-talet, användes av mig, var med om ett antal vurpor bland annat med huvudet in i ett träd och när jag slutade köra hoj så övergick den till en släkting som än idag använder den vid skridskosegling på vintrarna. Och den ser ut som den gjorde när jag använde den för 40 år sedan.
Man kan också se på segelbåtar av glasfiberarmerad plast. Hur många år håller de ihop innan kölen och en bit av glasfiberbotten blir kvar på kajen när man lyfter båten på våren för sjösättningen?
Då återstår fyra saker:
Skal av plast utan glasfiberarmering , inredningen av "skumplast, bandet runt hakan, visirglaset.
Alla dom här kan vara gjorda av en rad olika plaster. Med längre eller kortare livslängd.
Några av mina erfarenheter:
1) En halvmånformig plastprofil av ca 4mm tjock PVC plast, i princip ett rör med 100mm diameter uppsågat på längden till två halvmånformig plastprofiler tålde NYTT att man la profilen på fabriksgolvet och körde den över med truck. Dvs helt utplattat, återgick sedan till ursprunglig form, såg helt oskadad ut. TVÅ ÅR senare räckte det med att köra på profilen med en vanlig städmaskin av den typen de har på varuhus för att plasten skulle splittras.
2) Klätterrep, av nylon, sådana som används i alperna, testades av Mats Olofsson som en del av hans examensarbete i gymnasiet. Dels nya rep, dels ca 10 år gamla använda rep. De gamla hade ungefär halverad hållfasthet.
SLUTSATS:
Är hjälmskalet av glasfiberarmerad plast är det inte troligt att hållfastheten försämrats märkbart. För då skulle vi varje år läsa om båtar som havererat för kölen har slitit ut ett hål i botten.
Inredningen av plastskum, hakbandet och visiret kan ha förlorat mycket av ursprunglig dämpning, styrka.
Men bara för att jag har två exempel ovan, plastprofilen och klätterrepen som inte klarat åren så bra, så betyder det inte att det är så med din Shoeihjälm.
Själv skulle jag (fegis som jag är) skaffa en ny hjälm till mig för inspirerad körning, banåkning, touring och allt annat. Och behålla den gamla hjälmen som "gästhjälm" för t.ex. EN stilla tur till stranden för att se solnedgången.
Vid upprepade turer har också gästen visat sig väl värd en ny **** eller ***** hjälm hos Sharp. Tycker jag. Annars hade det ju inte blivit upprepade turer.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ll&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=4
 
Last edited:
Hej,

Det sitter en seg-ring (låsring) som håller fast DB-killern. Du behöver antingen en segringstång eller en näbbtång med "spetsig" käft, så nyper du ihop ringen så den klättrar ur sitt spår, och DB-killern är lös!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top