Shoei NXR - rejält med brus

d0ff3

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2015
Ort
Umeå
Hoj
-
Har handlat min första hoj och en NXR med den.

Problemet är att jag tycker det är enormt mkt vindbrus! Kan jag ha missat något med hjälmen eller kan det vara fel på den? Eller är det normalt att i princip inte göra motorn längre vid 100kmh?! Har en cbr600. Sjukt störande IAF... :gnissla
 
Har oxå en NXR och jag tycker den är riktigt tyst. Har iofs inget att jämföra med då det är min första hjälm sen moppeåldern. Har du stängt visiret ordentligt? :)
 
Visiret har väl justerskruvar? Se till att det tätar ordentligt.
 
Problemet är ditt huvud (d0ff3ś huvud)
Huvudet glappar på sidorna i hjälmen. För det ska var tyst måste huvudet sitta så tight som det gör med ett par hörselkåpor över öronen.
Det vanliga är att man säger att det är hjälmen som är kass men det är ju två saker som måste passa för det ska bli tyst, huvudet och hjälmen som måste sitta som ett huvud i hörselkåpor.
Den vanliga lösningen på oväsendet är öronproppar. Finns på apoteket. Med flera ställen.

(Jag har en KBC hjälm. Med den på mitt huvud är det helt tyst. Men jag använder den inte för jag pallar inte mer än 1 timme innan KBCn måste av pga av trycket mot sidorna på min skalle. Det gör ONT helt enkelt.)
 
Hjälmen sitter helt klart tight...! Ska kolla efter justerskruvar. (Är det in fästningen av visiret på hjälmen alltså - på sidorna?)
Kört med öronproppar men tycker ändå att det är väl högt att inte ens göra motorn över 100?!
 
Är du ovan med dessa hastigheter, dvd ny på hoj?

Kan isf vara den enkla förklaringen att det låter som fan att köra hoj :). Testa öronplugg!
 
Har själv en NXR och måste säga att den är väldigt tyst. Har haft flertal hjälmar tidigare, Shoei, Araih bla..

Men upptäckte nu då jag bytte hoj, från R1 till Tuono att det blev tystare i hjälmen. Beror på körställning så det spelar också in...
 
har en soumy excel sitter riktigt tight, men med den så måste jag ha hörselproppar över 70. Min andra HJC sitter inte alls så tight men den är helt ok i ljud. Fick förklarat för mig att det hade med att det var så mycket ventilation i soumy hjälmen. Men jag använder alltid hörselproppar måste höra min frus klagosång när jag kommer hem......
 
På min nxr trillade ena pinlock-pluppen av. Jävlar i min låda vilket oväsen det blev!
I övrigt är det den tystaste hjälmen jag har haft.
Är problemet att du inte hör motorn eller att det brusar i hjälmen?
 
Hjälmen sitter helt klart tight...! Ska kolla efter justerskruvar. (Är det in fästningen av visiret på hjälmen alltså - på sidorna?)
Kört med öronproppar men tycker ändå att det är väl högt att inte ens göra motorn över 100?!

Beroende på hur mycket din hoj låter kan det vara helt normalt att vindbruset dränker ljudet från den för dig i 100 km/h...
 
Jag skulle säga att det är ganska normalt.
Om jag cruisar efter landsväg i 100 och uppåt så hör jag inte motorn utan bara vindbrus.
Och då har jag en av marknadens tystaste hjälmar. Schuberth C3 pro.

Dock är det stor skillnad mellan olika hojar beroende på sittställning och hur hög ruta man har.
På min förra hoj, en TDM med Vario touring ruta så var det betydligt mindre vindbrus än jag har på den VFR jag kör nu beroende på att det är en betydligt lägre ruta.

Däremot hör jag motorn rätt bra när jag drar på lite.

ska man köra längre sträckor i farter över 100 så är öronproppar en bra idé. Ljudnivån från vindbruset i dom allra flesta hjälmar på dom allra flesta hojar är betydligt över dom nivåer där man riskerar att orsaka hörselskador.
Plus att det är rätt tröttande på längre körningar.
Riktigt täta öronproppar då är superskönt. då kommer man fram utvilad och skön. Nackdelen är ju som sagt att man inte hör så mycket motorljud men det tar jag gärna mot att jag kan fortsätta ha hörsel.
 
När jag köpte min NXR så hade visiret på ena sidan inte hamnat i rätt spår och det brusade riktigt mycket men efter att den hamnat rätt så blev det riktigt tyst !
 
Finns väl ingen hjälm i världen som dämpar tillräckligt för att slippa öronproppar.
Möjligtvis om man glider runt i city men då åker man inte hoj.

Vet ej hur bra denna tabell stämmer men den fanns på någon sida om mc och hörselproppar.

Hastighet Þ Vindbrus Þ Max. exponeringstid
100 km/h Þ 94 dB Þ 15 minuter!
120 km/h Þ 98 dB Þ7 minuter!
140 km/h Þ 102 dB Þ 3 minuter!
160 km/h Þ 106 dB Þ 90 sekunder!
 
Jag tror det är turbulensen från din ruta som får din hjälm att bullra. Pröva att ställa dig upp i motorvägsfart och se om ljudnivån sjunker. Så är det för mig, och jag är väldigt trött på bullret vid lite längre resor trots att jag använder formgjutna hörselskydd av toppkvalitet. Blir naket vid nästa byte :)
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top