Shimsat kortet

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Nu vet jag inte hur det stavas men någon har shimsat (?) mitt kort.

Fick fakturan på mitt First Card idag och där hade detnoterats 4st köp.

080701 Wok & Shushi Sollentuna 138:-
080702 Pizza Hut Kungens Kurv 425:-
080708 Allmetal Machine & T Slacks Creek Aud 2.500,00 14.783,18:-
080709 Allmetal Machine & T Slacks Creek aud 2.177,00 13.035,65:-

De två första känner jag till, men jag har inte handlad de två andra posterna.

Jag reklamerade genast detta till First Card givetvis, men jag undrar vad man ska göra nu?

Bör jag försöka ta kontakt med firman och fråga vem som kan tänkas ha gjord dessa inköp?

Jag menar så många beställningar som jag antar har levererats någonstans i Sveriga kan dom ju inte göra varje dag.
Man kanske kan få se en faktura kopia?
Borde inte vara så svårt att få fram etfersom jag har både datum och summa?

Har någon annan råkat ut för detta?
Vad bör jag göra?

Länk till kontaktuppgifter:

http://www.yellowpages.com.au/bi/allmetal-machine--tool-sales-slacks-creek-qld-4497702.html

Kan väl vara läge för en liten pålisanmälan kanske? Även om de inte lyfter ett finger så är det ju aldrig fel att ha en dokumenterad anmälan...

Skimmat kort tror jag det kallas.
Polisanmäl och kontakta First card borde ju räcka.

Skimmat kort tror jag det kallas.
Polisanmäl och kontakta First card borde ju räcka.

Jag fick mitt kort på SWEDBANK skimmat och det var småbagateller i sammanhanget men VISA kräver (i mitt fall) att det först polisanmäls samt att banken får göra en anmälan om felaktigt belastat kort till VISA. 2 år senare har jag fortfarande inte fått tillbaka ngt. :(

Har du lämmnat ut kortnumret på nätet i samband med något köp?

Sen fanns det väl någon skum krog i stockholm som åkte dit för att dom skimmade kort för något år sedan?

Informationen från skimmade kort säljs/byts på nätet så att det inte ska vara lika lätt att se vart kortet har skimmats.

Kontakta de där "Allmetal Machine & T Slacks Creek" och se vad som köpts och till vilken adress det var tänkt att levereras. Kan vara en ledtråd i rätt riktning om inte annat......

Jag polisanmälde, anmälde det till min bank och de spärrade kortet. Banken betalde tillbaka summan som jag polisanmält samt gjorde en utredning där de själva fick tillbaka pengarna från företaget där kortet använts.
Skönt med en bra bank (Länsförsäkringar).

Shimsa är något som den händige motorcyklisten gör ibland.
Men det har oftare med ventiler och sånt att göra än med plastkort.

Jag fick mitt kort på SWEDBANK skimmat och det var småbagateller i sammanhanget men VISA kräver (i mitt fall) att det först polisanmäls samt att banken får göra en anmälan om felaktigt belastat kort till VISA. 2 år senare har jag fortfarande inte fått tillbaka ngt. :(

Hade de någon förklarning varför de inte betalade tillbaka pengarna?
och får man fråga hur mycket du blev av med? :confused:

Hade de någon förklarning varför de inte betalade tillbaka pengarna?
och får man fråga hur mycket du blev av med? :confused:

Nä, det är tydligen polisen som måste göra den utredningen klar först innan pengarna kan betalas ut.
1000.- men jag ansåg att om jag inte hade anmält detta så hade det blivit mer strul (jaja...jag trodde då) om det hade hänt igen. Banken höll med mig i resonemanget och polisen likaså.
Nu blev det strul likt förbannat. :huvet

Jag har råkat ut för samma sak, även det med first card.

De bad mig bara speca vilka inköp / poster jag inte hade gjort/köpt så slapp jag betala. Klart.

Varför äter du på pizza hut för 425 kronor?

Nä, det är tydligen polisen som måste göra den utredningen klar först innan pengarna kan betalas ut.
1000.- men jag ansåg att om jag inte hade anmält detta så hade det blivit mer strul (jaja...jag trodde då) om det hade hänt igen. Banken höll med mig i resonemanget och polisen likaså.
Nu blev det strul likt förbannat. :huvet

Ah, alltid trist att förlora pengar men det hade ju kunnat vara värre än 1000:-
Fast hade banken var smidiga så hade de ju bara satt tillbaka summan, för dem är det ju piss och ingenting.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti