Shimsa ventilerna, CRF 450

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Honda
Har nu renoverat toppen till min CRF 450 -04. Så nu ska nya shims för ventilerna dit. Så hur mätar man så jag får rätt shims. Har formel´n att räkna ut de nya shimsen men i den formeln där ingår de gammla shimsens tjocklek. Så hur gör jag? Äre bara å ta de gammla shimen och montera och mäta å räkna ut?

Mät upp med de gamla och se vad som fattas.

Exempel:

1. Du har ett befintligt 250 shims. Det glappar 50 och spelet skall vara 10 så är det ett 290 (10-50=40 250+40=290) som skall dit.

2. Du har ett befintligt 250 shims. Det glappar 5 och spelet skall vara 10 så är det ett 245 (10-5=-5 250-5=245) som skall dit.

Nu vet jag varken shimstjocklekar eller vilka spel det skall vara på din hoj men där har du principen. Ofta så kan man bolla runt med befintliga shims och slipper köpa nya då spelet skall hålla sig mellan två yttervärden (exempelvis 5 till 10 eller 10 till 15)

Okej. Nu har jag flera shims. Så vi säger att jag har ett 220 shims. Kan då jag använda det till alla fyra ventiler. Allstå först mätar jag en ventil, sedan flyttar jag shimset till andra ventilen osv. Det borde ju gå?

Ja, det ska ju gå. Men det blir ju ett jäkla skruvande av o på med kamöverfallet. Det är ju bättre o iaf lägga dit shims till alla ventiler o hoppas på att spelet blir för stort på alla så du kan mäta ut vilket shims som blir rätt.

Dock är det sällan (eller aldrig) jag fått det att stämma helt 100 från vad jag först mätt ut. Alltid ngn shims som fått bytas igen för att det ska bli rätt. Jag hade dock turen att inse detta redan innan jag började o köpte en komplett shimssats redan från början. Kostar en slant men har i mina ögon varit värt det.
Har man en schyst handlare så kan dom ju låta dig låna hem deras sats över helgen.

F.ö. så har jag o dom flesta jag vet kört med lite större spel än vad boken rekomenderar (vilket jag tror varierar lite beroende på årsmodell). Men mellan övre föreskrivet värde & 0,20 på insug o det samma fast 0,30 på avgas.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år