Shiftlight

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Hur bygger man en shiftlight till en tzr?
Hur ska man koppla sladdar o dyl?

Är ju trött på o glo på varvmätaren varje gång man ska ut på 90 väg eller motorväg. :gnissla

Kan nån snäll människa inne på forumet hjälpa mig? :)

Solid snake skrev:
Hur bygger man en shiftlight...QUOTE]

Borde gå o fixa med en två 555or.. hmm... annars får man programera en enchipsdator... men det borde gå med två 555or, den ena genererar pulser med bestämd frevens, sen får man ta en upls från CDI-boxen, och jämföra dom på nått sätt med en 555a, det borde gå, vet inte exakt hur, men det ska nog gå med några logikkretsar om man funderar lite...

Men det är förmodligen rätt krångligt, och förmodlgen svårare än du tror... ? Eller är du haj på el?

Shifter

Solid snake skrev:
Inte speciellt, det var därför jag frågade. :tungan
E du bra på el? :va

motospeed har shiftlighter.
Smurfa in på deras sida och leta..

Solid snake skrev:
Inte speciellt, det var därför jag frågade. :tungan
E du bra på el? :va

Jo precis, det va därför jag svarade med :D
Skapligt, har iaf lyckats bygga ihop ett larm så en del kan jag allt... men... jag är ju ingen mästare direkt, kan bara bygga lite enklara saker osv, med lite hjälp knåpa ihop mer avancerade saker.... Men bra, nja, på väg att bli kanske... :hihi

Det bästa för dig borde ändå va o köpa nått färdigt sett... Borde väll finnas...

EDIT: Titta nu va snäll o duktig jag va :D

Gå in på http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm#shift och kolla, där är en byggsatts! den funkar för din hoj med...

Gå in på http://www.jetronic.se och klicka dig vidare om du ska beställa... Den skulle ju funka kanon!

Last edited:
går att köpa en shiftlight från persåkers som man kopplar via tändspolen,vet dock inte hur det funkar på en tvåtakt,ger väl dubbelt så många impulser antar jag.Men då finns det ju förvisso en modell för snöskotrar,borde funka.Ring o hör,göran får en ju alltid att skratta så det är värt samtalet iaf.

borde gå med en LM3914 och en kondensator(omvandla pulståg till spänning), då får du en fin skala på 10 lysdioder som stiger när varvtalet ökar

ktmjacke skrev:
går att köpa en shiftlight från persåkers som man kopplar via tändspolen,vet dock inte hur det funkar på en tvåtakt,ger väl dubbelt så många impulser antar jag.Men då finns det ju förvisso en modell för snöskotrar,borde funka.Ring o hör,göran får en ju alltid att skratta så det är värt samtalet iaf.

Nu undrar jag vad man ska ha en shiftlight till skotern m?? Hur ofta växlar du på den?! :arsele :D

Har planerat att bygga shiftlight ett bra tag. Ska använda en frekvens/volt-omvandlare och en komparator. F/V-omvandlaren ger en utspänning som är proportionerlig mot varvtalet och komparatorn tänder en lampa när utspänningen från omvandlaren passerar ett annat inställt värde.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8