Shiftlight (växellampa)

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag undrar lite över om man skulle kunna bygga en egen shiftlight och om det är väldigt komlicerat?
Hade tänkt typ 2 eller 3 stycken LED:s (grön, gul, röd) eventuellt en två/trefärgad LED.

Varvräknaren på min hoj är elektronisk och jag tänkte att kanske kan koppla lampan till den kabeln, kan man göra så och kan man i så fall fortfarande använda varvräknaren och den visar rätt?

Vad för slags signal får varvräknaren tro? pulser? olika spänning? eller något annat?
 
Larco skrev:
Jag undrar lite över om man skulle kunna bygga en egen shiftlight och om det är väldigt komlicerat?

Det blir nog ganska avancerat om du inte hållt på med sånt förr.
 
PollySmurf skrev:
Låter som att det skulle kunna bli rätt så avancerat :)

varvtalsmätaren fungerar nog med olika spänningar.

de skulle inte jag gå o fiffla med, o ändå studerar jag elektronik...
 
weeeiii skrev:
varvtalsmätaren fungerar nog med olika spänningar.

de skulle inte jag gå o fiffla med, o ändå studerar jag elektronik...

Den kanske reagerar med varvet på generatorn?? (den sitter ju på vevaxeln)
Menar... tja.. hur mkt ström generatorn skickar ut? :va
 
Det borde ju betyda att om man kopplar in dioder/lampor till varvräknaren ifall den är styrd av olika spänningsnivåer så borde ju dioderna dra strömmen och få varvräknaren att visa fel...

Men ifall _det_ inte är fallet så borde man kunna använda zenerdioder med olika backspänningar, t.ex. UDZ = 1.5V, så släpper den förbi spänning när man matar den med över 1.5V... Lite krångligt att hitta rätt nivåer och sånt skulle jag tro :D

U=Spänning
D=Diod
Z=Zener

Min största gissning är dock att det inte kommer visa rätt på varvräknaren pga spänningsfallet över -dioderna...

Skickar med ett schema på min teori... Tror dom med lite humm på elscheman förstår den :rolleyes:
 

Bifogat

  • hmm.jpg
    hmm.jpg
    9.7 KB · Visningar: 109
RED_LiME skrev:
Det borde ju betyda att om man kopplar in dioder/lampor till varvräknaren ifall den är styrd av olika spänningsnivåer så borde ju dioderna dra strömmen och få varvräknaren att visa fel...

Men ifall _det_ inte är fallet så borde man kunna använda zenerdioder med olika backspänningar, t.ex. UDZ = 1.5V, så släpper den förbi spänning när man matar den med över 1.5V... Lite krångligt att hitta rätt nivåer och sånt skulle jag tro :D

U=Spänning
D=Diod
Z=Zener

Min största gissning är dock att det inte kommer visa rätt på varvräknaren pga spänningsfallet över -dioderna...

Skickar med ett schema på min teori... Tror dom med lite humm på elscheman förstår den :rolleyes:
Aj ånderständ. :EDIT, borde väll bli som du säger dock, att varvräknarn visar fel...

Är det inte smidigare att köpa en färdig? shiftlight sägs va rätt onödigt, men visst, kanske kan va en kul grej, vill du byggga själv? Va det de som va meningen? ISF förstår jag, är ju skitkul att göra grejjer själv.
 
Shiftlight kostar över 1000 spänn martin.. Så kan du fiffla ihop nåt kan du nog sälja bra.
 
Ska fundera på saken :D

Har man kunskap så borde det gå. Kan bygga ihop ett MC-larm för under 100-lappen som fungerar så shiftlight borde väll med gå, hehe
 
Mitt eget larm är helt färdigt, det ligger framför mig nu, ska sätta i det idag tänkte jag.

Det andra jag snackade om va bara en prototyp som kom fram när jag satt o lekte...
 
Sätta dubbla signalgivare? Om man tar en till, vad det nu är fär något som ger RPM mätaren signal, och kopplar in på samma sätt så funkar ju RPM-mätaren med den ena och shiftlightsen med den andra? Inga jävla spänningsfall innan RPM-mätarn iallafall :D Men VAD styr RPM mätaren?
Borde forska vidare om detta..
 
Om det är tillräckligt intressant skulle jag kanske kunna ta upp försäljningen av elektroniska varvräknare alt. shiftlights, lite beroende på tillverkningskostnaderna lär priset hamna runt 2-300kr/st för enbart shiftlight
 
RED_LiME skrev:
Sätta dubbla signalgivare? Om man tar en till, vad det nu är fär något som ger RPM mätaren signal, och kopplar in på samma sätt så funkar ju RPM-mätaren med den ena och shiftlightsen med den andra? Inga jävla spänningsfall innan RPM-mätarn iallafall :D Men VAD styr RPM mätaren?
Borde forska vidare om detta..

Men då blir det en paralellkoppling väl?
Jo.. men... jo iofs så kanske de hade funkat.. om shiftlightsen tar lika mkt ström som RPM-mätaren. :va

EDIT: Läste fel, dubbla SIGNALGIVARE! :D Trodde du menade två sladdar från samma givare. Men tror du inte det kan bli lite jobbigt att hitta en likadan givare till och installera och ställa in den?
Och föresten, det kan ju vara cdiboxen som styr varvmätaren! :tungan
 
Last edited:
mja det är ganska simpelt skulle jag vilja säga :D
varvräknaren får troligtvis en puls/varv från CDI:n.
den pulsen matar man till en mikroprocessor.
den i sin tur styr några lysdioder.
eller varför inte en LCD-diplay för att visa exakt RPM? ;)

hur enkelt får det blir? :D

jag har iaf kunskapen att göra det, men att nåt funkar i teorin är ju en sak. har tyvärr ingen hoj att testa på :( skulle underlätta en del ;)
 
VikHe skrev:
mja det är ganska simpelt skulle jag vilja säga :D
varvräknaren får troligtvis en puls/varv från CDI:n.
den pulsen matar man till en mikroprocessor.
den i sin tur styr några lysdioder.
eller varför inte en LCD-diplay för att visa exakt RPM? ;)

hur enkelt får det blir? :D

jag har iaf kunskapen att göra det, men att nåt funkar i teorin är ju en sak. har tyvärr ingen hoj att testa på :( skulle underlätta en del ;)

Du får gärna testa på min hoj :tungan
Bara du inte tar sönder den :)
 
PollySmurf skrev:
Du får gärna testa på min hoj :tungan
Bara du inte tar sönder den :)

hehe :)

håller på att leka nu bara för att typ.. har en fläkt som ger RPM-signal
och.. det funkar då iallafall :) så får man göra när man inte har signalgenerator :(
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top