Shell V-power oktan höjare

vad går v-power på?
hur mycket skydd ger de igentligen?


en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare?:) hört rykten om de

Nej, skulle inte tro att det är mer lättantändligt.

Högre oktan betyder att bränslet kan stå emot högre tryck utan att självantända. Därför kan man ställa in motorn för mer förtändning eller ha ett högre kompressionsförhållande utan att den spikar.
 
Så att alla förstår, ju högre oktan ju mer svårantändligt.

Högre oktan lämpar sig bara för motorer med högt komp/överladd för att motverka spikning (självantändning).
 
Stämmer bra, den faran har man normalt inte i vanliga fordon, 95 oktan funkar utmärkt i de absolut flesta fall.

Jag märker ingen skillnad på 95 eller 98 oktan i en R1a tex.

Så den högre oktanen är just svårantändligare så att motorer med som nämnes hög kompression eller tubomatning ska ge sitt bästa och inet behöva antingen då spika eller justera om tändningen och förlora effekt.

När det gäller 2 taktare så har de ofta ganska låg kompression då de ju har portar i cylinderloppet så jag tror knappast nån dundersoppa skulle ge nåt.

Dessa CBR 125or går tammefasen fortare varenda gång nån pratar om dem, det skulle var kul att GPS mäta en får jag säga.
Det visas de mest löjliga filmer på youtube där man ser dem gå typ 150 ungefär, det verkar ju mycket troligt med den effekten.

Sen när man ser tester av oberoende ja då är det andra siffror som kommer upp minsan.
 
Blanda ihop 30% Metanol och 60% isopropanol, sedan slänger du i blandningen i 10/1 förhållande med bensinen så kommer du köra ifrån din kompis.

Sen kommer du få byta motor men va fan XD

Högre oktan är mer svårantändligt och kan ge mera effekt om du mappar om motorn för det.
Jag märker pyttelite skillnad i min Skyline när jag skiftar mellan 95 och 99, dock är det en rätt så trimmad turbomotor
 
133 på GPS, nu blommar löken, vad är det för anorektiker som kör egentligen?

Om hojen i fråga här som är långsammare är helt ny är det ju möjligt tat den vill köras in lite, det är iofs inte vanligt med japshojar, men man vet ju inte, med en 50-100 mil under bältet så kan den säkert gå något fortare på marginalen.

Men qallvarligt varför snackar tester osv om dryga 120 i toppfart men det är rena moppefuckosiffrorna från diverse ägare? jag menar man behöver säkerligen en 25 hästar för att nå 135 ärliga i en lätt helkåpehoj altså utan att man åker i nåt sug efter nån utan på plan jäkla mark bara.

Exemplet jag tänker på här är den första RG 125 gamma, den gör ca 150 på mätaren men det är nog inte mycket mer än 135 eller så, den är väldigt liten och lätt, däför ett bra exempel.

Nu går det givetvis att bygag effektivare kåpor osv, men kan man verkligen vinna så pass mycket fart utan att öka effekten?
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top