Shell V-power oktan höjare

adde9400

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Hoj
Ingen
Hej, jag har en honda cbr 125. Och just nu kör jag på 95 bensin den sämsta alltså. Min kompis har en exakt likadan hoj och kör på Shells V-power bensin. Och hans hoj gör typ 10-15 km/h snabbare än min.

Är det bensinen som gör detta ? eller kan det vara något lurt med min hoj ??

popcorn_1190914118_53402.jpg

v-power ger ju typ 5 hästar om du har 200 eller vad de va,
så ne de e de inte, bestycka om din förgasare och ställ in hojen bättre :)

Är det inte insprutning på den?

Och svar till TS om det nu skulle vara en seriös fråga:

Nej, det gör ingen skillnad på din 125:a.

Hej:)

Pröva o tanka 99 V-power så får du se:)
Om kompisens går snabbare så är det säkert fel på
din hoj,eller har han trimmat utan att du vet om det:D

Din hoj kanske har 125 amerikanska kubik vilket är ca 91,5% av 125 europeiska kubik. Alla vet ju att 1 yard är 0,915 meter. Det går relativt enkelt att kolla genom att kränga en kondom över ljuddämparen och mäta avgasflödet på resp hoj. OM du har amerikanska kubik så kan du konvertera till europeiska med ett chips trim.

Om toppfarten skiljer beror det nog på att han sitter på ett mer aerodynamiskt sätt bakom kåpan.

Annars är det väl bara att prova med att köpa samma bensin som han.

En av er väger mer än den andra?? Den ena är positiv i nedförsbackar, den andra på rakor... :D

Mer oktan gör bara skillnad om man ställer tändingen på gränsen till knackning.

Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.

Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.
Det har blåst 6-10 sekundmeter sista dagarna, mao 21,6-36kmh, sånt påverkar mer än man tror.

Ok,så du menar att det är felet ? att jag får så mycket motvind så den går typ 15-20 km/h söligare ? jag fick hojen i tisdags. Har väl blåst ganska mycket ända sen dess.

Absolut. Om du kör riktigt fort ökar motvinden ordentligt, då kan den bli rätt långsam.

så de var därför ja inte kunde varva ut 7an idag?
tyckte väl de gick segt på vägen tillbaks

körde på mätarn i 140 sen tillbaks 120-130

sjukt!

fast även om dom har större yta på sidan än mopeder så tyckte ja dom inte fångades av vinden så farligt i sidled

Dom äldre CBR 125 har förgasare och de senaste har insprutning för att klara euro III avgaskraven.

För att säga det igen:
V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.

För att säga det igen:
V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.

vad går v-power på?
hur mycket skydd ger de igentligen?

en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare?:) hört rykten om de

Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”