Shell olja blir vit/gul i KTM

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Köpte Shells 4T olja helsyntet när allt annat var stängt idag men fick ett konstigt resultat. Hade haft loss topp och bytt kolv m.m och la silikon som vanligt. När jag startade hojjen och körde 10 minuter ungefär så såg jag att oljan färgades vit/gul...

Är det oljan det är fel på eller har jag klantat mig och inte tätat riktigt ?
För säkerhetsskull så tog jag loss allt på nytt och la om silikonet, samma resultat.

Mmm vad jag misstänkte också..därför gjorde jag om allt igen.
Frågan är om jag dratt topplockspackningen. Bytte ju den när jag bytte kolv sist och har bara startat den några gånger sen dess.

Startar dock jättebra och går skitbra också, inga konstiga puffljud osv. Den har väl spruckit vid vattenkanalen bara isåfall..

Ingen aning som varit med om detta - då det INTE varit ett sådant fel ?

Titta efter hur kylvattnet ser ut. Ser det klart och fint ut, så är det med all säkerhet kondensvatten som blandar ut sig i oljan. Det försvinner (kokar bort) iså fall när du varit ute och kört en rejäl sväng så motorn blivit ordentligt varm. Helt normalt och hur vanligt som helst, framför allt den här kalla årstiden.

Är kylvattnet å andra sidan åt det mer grumliga/bruna hållet så har du antagligen ett läckage någonstans.

Nej, kylvattnet såg vanligt ut. Hade isär allting inklusive toppen idag, hittade lite "brännmärken" vid vattenkanalerna på packningen - men den hade inte gått av.

Byter den och köper annat silikon och klämmer dit det. Feltemas trötta silikon lossnar med fingrarna när jag rör på det nästan, så brukar det inte vara :(

Biltemas röda tub motorpackning på tub som klarar 300+ använder jag till mycke o det fungerar fint :) men vist när de har torkat är det nästan bara dra fingret över så e de bort men drar man ihop det medans de inte torkat o torkar under press så har de fungerat bra för mig alla gånger utom när jag råkat ha vatten/fet/bensin på anlägningsytan.

Jag startade hojjen efter c:a 1h (efter jag lagt på silokonet och dratt fast allt).
Tidigare har det inte varit några problem med andra silikonfabrikat iaf...

Men när jag tog loss ventilkåpan denna gången så kunde jag få bort nästan allt jättelätt med fingrarna...

Mmm vad jag misstänkte också..därför gjorde jag om allt igen.
Frågan är om jag dratt topplockspackningen. Bytte ju den när jag bytte kolv sist och har bara startat den några gånger sen dess.

Topp-packning monterar man bara en gång, har man väl dragit fast toppen en gång så ska packningen inte återanvändas.
Silikon hör inte hemma på en topp-packning, blir det inte tätt utan så är det dags att plana topp/cylinder.

Självklart var det till ventilkåpan jag körde silikonet :)
Har tidigare återanvänt toppackning flera ggr med bra resultat - men kanske inte denna gången.

Vissa fel gjorda: en bricka till topplocksbult saknades, silikonet gick loss VÄLDIGT lätt jämfört med tidigare silikon

Efter byte av topplockspackning + nytt silikon (ej biltema) så löste sig allt. Packningen såg trots allt lite bränd ut vid vattenkanalerna. Kylet känns märkbart kallare också.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back