SH-Gbg är för P-avgifter på MC ?!?!

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jodå, dyker definitivt upp nästa gång. Dumheter måste bekämpas.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hur är det med dom som har satt kadborrfäste på sina regskyltar och tar bort skylten vid parkering. Har ni fått någon påföljd?
 

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Hur är det med dom som har satt kadborrfäste på sina regskyltar och tar bort skylten vid parkering. Har ni fått någon påföljd?

Ingen aning men vet däremot en som drog en påse över sin skylt.
Tydligen får inte P-lisan röra påsen! :ajjabajja
Hon stod å vänta på att han skulle åka(och eventuelt ta av påsen), för att kunna bötfälla honom. Han körde där ifrån med påsen på och drog av den ett kvarter bort.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla,
Känner mig också lite fundersam... Vi var ju färre än vi hoppats på på Gustaf Adolfs Torg den 27/6.

Hade alla semester? Eller är vi i allmänhet lite för lata och flata för att göra oss hörda? Förväntar vi oss att "någon annan" skall göra jobbet, så att vi själva slipper anstränga oss? Ledsen, men det funkar inte!

Politikerna väntar ut oss, de väntar på att vi skall tröttna. Och blir vi inte fler nästa gång (29 augusti) så kanske de får rätt? I så fall får vi fortsätta att leta lediga p-platser, försöka krångla med p-biljetter och allt det där som vi inte vill göra.

Skall politikerna få vinna? Jaså, inte? OK, då ses vi den 29 augusti - fler och ilsknare än någonsin! :)


PS: Idéer om nästa möte? Maila till info@mcparkering.se. Det är enkelt att tycka en massa på nätet, att det krockar med det ena eller det andra. Men häng på och engagera er så blir det ännu bättre! Det är ett strålande alternativ till att klaga! ;-)

PS 2: VI MÅSTE BLI FLER som jobbar aktivt! I dagsläget är vi ett mindre antal som jobbar aktivt med detta. Det funkar inte i längden. Vill du vara med och hjälpa till? Maila till info@mcparkering.se så får du kallelse till mästa möte.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skall politikerna få vinna? Jaså, inte? OK, då ses vi den 29 augusti - fler och ilsknare än någonsin! :)

Nu är det ju inte direkt någon kamp mot politiker som förs genom att ställa sig på anvisad parkering och betala för sig... (Jag personligen hade skrattat åt motorcyklisterna som går samman och faktiskt VISAR ATT FÖRSLAGET FUNGERAR med att motorcyklar ska stå på anvisad parkeringsplats!)

Efter första träffen på Heden så fanns det förhoppningar, men när man tittar på effekten av träffen så var den minimal. Visst, ett roligt jippo.. men inget mer. Parkeringsplatser finns det gott om i Göteborg, men tyvärr har vi blivit förslappade och snåla. Gå från parkeringen i 10min eller ställa sig i ett "dyrt" P-hus är många helt ointresserade av (inkl mig själv).

För att Göteborgarna ska få en insyn på det VI (motorcyklisterna) kallar ett problem, dvs parkeringsutrymme, miljö mm, så måste en större massa beröras och vilja lägga sin tid samt ev pengar på detta. VI kan själva sprida informationen till närliggande, men för att nå den större massan behövs media.
Tyvärr så är protester likt utförda "Heden - Betala och föregå med gott exempel" eller "Gustaf Adolfs Torg - Ställa sig utanför tomma kontor och tro sig göra nytta" något som inte tar snurr, utan blir mer en vanlig träff för motorcyklister...

Var lite mer kreativa och VÅGA göra något som ställer till oreda i Svenssons vardag. Något som får Svensson att reagera och inse VARFÖR just NI/VI har skapat detta kaos. Det finns tex lagliga sätt att spärra av gator genom att skapa oändliga köer så att trafiken stannar. Ska ni göra något, gör det stort och ordentligt! Spärra av Tingstadstunneln nu första dagen på semestern... Få media att vilja sprida budskapet så VI når en större massa.

...
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Var lite mer kreativa och VÅGA göra något som ställer till oreda i Svenssons vardag. Något som får Svensson att reagera och inse VARFÖR just NI/VI har skapat detta kaos. Det finns tex lagliga sätt att spärra av gator genom att skapa oändliga köer så att trafiken stannar. Ska ni göra något, gör det stort och ordentligt! Spärra av Tingstadstunneln nu första dagen på semestern... Få media att vilja sprida budskapet så VI når en större massa.

...

Jaa! Gör nån civilolydnadsgrej så tror jag det lockar fler. Om hundra hojar får kedjehopp samtidigt i tunneln och blir stående därså blir det nog en reaktion iaf. Att stå på ett torg lockar nog inte så många.

Mer bus!
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Jaa! Gör nån civilolydnadsgrej så tror jag det lockar fler. Om hundra hojar får kedjehopp samtidigt i tunneln och blir stående därså blir det nog en reaktion iaf. Att stå på ett torg lockar nog inte så många.

Mer bus!

Om 100 epatraktorer ställer sig samtidigt i götatunneln (så du inte kommer fram till jobbet/skolan) för att de inte får stå och pimpa på Götaplatsen... Vill du döda alla i epatraktor då eller drabbas du plötsligt av djupa sympatier för deras unika pimp-problem på Götaplatsen?
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Om 100 epatraktorer ställer sig samtidigt i götatunneln (så du inte kommer fram till jobbet/skolan) för att de inte får stå och pimpa på Götaplatsen... Vill du döda alla i epatraktor då eller drabbas du plötsligt av djupa sympatier för deras unika pimp-problem på Götaplatsen?

Jag tycker att man ska hålla sig på sin sida av älven. Den som vill över får simma!:rolleyes:

Men det måste väl gå att få busa lite och samtidigt slå ett slag för en god sak. Tror det blir lättare att få ihop folk då.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Men det måste väl gå att få busa lite och samtidigt slå ett slag för en god sak. Tror det blir lättare att få ihop folk då.

Ja, få ihop folk blir säkert lättare.
Men det finns väl risk att det slår fel och skapar massa irritation mot gruppen istället för intresse för sakfrågan ifall det strular för mycket för dem som inte intresserade sig från första början.

Dela ut ett kärleksbudskap, sex brukar ju sälja bra :D
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
ja fick böter där dagen innan

Jo du har helt rätt ja tänkte precis som du gjorde då parkeringsfickan för hojjar var full så jag ställde mig precis brevid trädet där, och tänkte att hojen inte stod i vägen för någon... Men det tyckte inte P-lisan så idioten gav mig ändå 600kr i böter.:mad: Och även då stod det fullt av moppar å annan skit runt om med fullt synliga regskyltar men de hade fan inte fått någon böter.
Detta var dagen innan du tog de bilderna som du lagt upp här under.
Dagen efter skulle ja parkera där igen, och såklart var det lika fullt, men då stod det massa moppar å skit på mc parkeringen, ja vet att man inte får, men ja tog en rosa jävligt ful moppe och lyfte ur den utanför p-fickan så ja fick plats med min hoj.:tuttar
Tänkte fan inte få böter denna gången bara för massa moppar står i MC p-rutan. Dessutom spelar de ju ändå inte någon roll för tydligen lappar de ju ändå inte moppar även de har reggplåt.:va

Förresten hur är det om man tar bort regplåten när man parkerar, tillkallas polisen då? eller blir det bärgare, någon som vet hur det funkar!?
:va


Nu börjar allvaret synas, från deras håll i alla fall!

Skulle parkera bakom Palace, hade tänkt mig att ställa hojen vid sidan (bredvid de 2 röda utefter kanalen) då parkeringen var full....det är en outnyttjad plätt där man inte står ivägen för ngt som ni kan se på bilderna.
Har gjort det många gånger, det är ofta fullt eller trångt som faen på de vanliga mc parkeringarna i stan.
Som tur var kom en kille & hejdade mig, han skulle hämta sin hoj som stog rätt placerad.
Berättade att han fått 600 i böter dagen innan, han stog då där jag precis tänkt ställa mig...då såg jag att de andra 2 som stod där hade böteslappar.

Så nu börjar jakten på pengar, eller vad skall man säga....jag lär ju sluta handla i centrum om de skall hålla på med sånt här vansinne.

Nu måste det göras ngt...jag kunde inte vara med på förra protesten eller mötet, men i Aug måste vi visa vårt missnöje ordentligt :arsele

Är fullt medveten om att de inte står på gaveln av cykelstället som sig bör (eller gjorde innan)...men tidigare har uppenbarligen förnuftet fått styra på denna plats & tydligen så är det hellre fälla än fria som gäller nu.

Miljöbiten hänger jag med på, (bor själv i centrum) men mer & mer "upplevelser" bygger de i stan & mer & mer parkeringsmöjligheter för fordon förvinner eller försvåras...hur tänker man då...bygg allt ifrån museum till biografer etc på backaplan eller nåt annat ställe där folk kan parkera....de tänker tydligen utifrån sin egen verklighet där de åker taxi för våra skattepengar överallt. :mad:

Varför försvåra för tvåhjulingarna..vi cirklade ju inte innan lagändringen runt runt runt runt & letade parkeringar med en massa utsläpp som följd.

Gick runt en sväng o kollade, stod moppar med fullt synlig regskylt lite här & var...men inte några böter..kan vara en tillfällighet...skulle annars vara intressant att veta om detta är en offensiv mot just mc!?

Jag stod ju med bakhjulet utanför linjen, hade nån kommit förbi hade jag väl fått böter för det.....

Detta är ju inte hållbart...upp till kamp :hördu :D :kulspruta
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ja, få ihop folk blir säkert lättare.
Men det finns väl risk att det slår fel och skapar massa irritation mot gruppen istället för intresse för sakfrågan ifall det strular för mycket för dem som inte intresserade sig från första början.

Dela ut ett kärleksbudskap, sex brukar ju sälja bra :D

Ja! Sex! Vi har en nakenkortege givetvis. Helt näck förutom hjälm, handskar stövlar. Ryggskydd får också förekomma. Det kommer skapa rubriker.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Ja! Sex! Vi har en nakenkortege givetvis. Helt näck förutom hjälm, handskar stövlar. Ryggskydd får också förekomma. Det kommer skapa rubriker.

Nåt sånt kanske? Tur att inte sheriffen hälsade på oss under midsommar...
 

Bifogat

  • midsom.jpg
    midsom.jpg
    75.4 KB · Visningar: 45
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Fler mc-platser efter protester

I april togs alla gratis mc-platser vid cykelställ bort. Efter starka påtryckningar har Trafikkontoret nu tagit fram ytterligare tio gator i centrum som är gratis för hojar.
Det nya parkeringsreglerna för motorcyklar började gälla den 20 april.
Då bröt den stora kalabaliken ut. Demonstrationer på Heden och vid Götaplatsen. Trafikkontoret bombarderades med brev och GP fylldes med insändare.
- Vi trodde att det skulle bli reaktioner men inte så starka, säger Carina Abrahamsson på Trafikkontoret.

Det är lite märkligt att protesterna blev så omfattande med tanke på att det totalt finns 450 andra gratisplatser runt om i centrala stan på 71 olika gatuadresser.
- Vi hade möte med riksföreningen SMC, Sveriges motorcyklister, som hade förståelse för förändringen. Men alla var tydligen inte lika nöjda.

Trafikkontoret fick in drygt 50 brev och tog till sig kritiken. Från den 6 juli har ytterligare tio gator skakats fram med gratisplatser:
Arsenalsgatan, Erik Dahlbergsgatan, Köpmansgatan, Sankt Pauligatan, Slottsskogspromenaden, Storgatan, Södra Gubberogatan, Vasagatan, Vegagatan och Västgötagatan.

Men det kan bli ännu fler och alla som har kreativa idéer kan skicka in sina förslag till trafikkontoret@trafikkontoret.goteborg.se.
- Vi fick in påstötningar om platser vid Opera och Storan och det har vi fixat nu, säger Carina Abrahamsson.
Om gratisplatserna är fulla finns dessutom samma möjlighet som för andra trafikanter, att betala på en "vanlig" parkeringsplats.

Anledningen till nyordningen är att Göteborg stad vill ha regler som gäller i andra kommuner. Men det synkar inte helt, i Stockholm är det tillåtet att köra mc i bussfiler.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top