SH byter plattform fre 15 januari

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan! Kort förvarning.... :näsblod

På fredag, 15 jan, runt lunch eller eftermiddag tänkte jag byta plattform för Sporthoj över till en helt ny som heter XenForo. Det är så att vBulletin 4 som används idag är en produkt som inte längre utvecklas (10 år gammal). Därför har tid lagts under hösten att bygga om allt runt en ny forummjukvara.

Bytet sker även fast allt inte till 100% är klart. Men det mesta kommer fungera direkt, men även en hel del kommer vara nytt för såväl er som mig att administrera... :3freak

Har ni funderingar får ni gärna ställa dom här. När vi väl bytt forum, kan det startas en ny tråd där vi alla kan hjälpa varandra med tips att komma igång igen :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hejsan! Kort förvarning.... :näsblod

På fredag, 15 jan, runt lunch eller eftermiddag tänkte jag byta plattform för Sporthoj över till en helt ny som heter XenForo. Det är så att vBulletin 4 som används idag är en produkt som inte längre utvecklas (10 år gammal). Därför har tid lagts under hösten att bygga om allt runt en ny forummjukvara.

Bytet sker även fast allt inte till 100% är klart. Men det mesta kommer fungera direkt, men även en hel del kommer vara nytt för såväl er som mig att administrera... :3freak

Har ni funderingar får ni gärna ställa dom här. När vi väl bytt forum, kan det startas en ny tråd där vi alla kan hjälpa varandra med tips att komma igång igen :)

Trevligt och mycket hedrande att du tar dig ork och tid med detta forum. Eloge! :)

Fråga 1
Har jag samma inloggning på nya?

Fråga 2
Nä, har ingen mer just nu men tror att det blir bra med att rensa i medlemsmatrikeln som väl blir följden av detta.

Kör så det ryker :)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ser konstigt ut på min skärm med Crome, texten på trådrubrikerna blir vertikal, i trådarna därimot verkar det bli bra.

Nytt forum.JPG
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Gottigt Swedie! Jag har ju kikat på betan och det ser väldigt najs ut.

Tack för jobbet du lägger ner - som gammal mod och forumadmin så vet jag hur jävla mycket pyssel det är emellanåt.

:krama
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu kicka "kanske inte kan läsa sporthoj på lördag"-ångesten in på allvar. :galen
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Trevligt och mycket hedrande att du tar dig ork och tid med detta forum. Eloge! :)

Fråga 1
Har jag samma inloggning på nya?

Fråga 2
Nä, har ingen mer just nu men tror att det blir bra med att rensa i medlemsmatrikeln som väl blir följden av detta.

Kör så det ryker :)
Japp i migreringen så ska lösenord i krypterad form sparas om vid första inlogg till även nyare säkrare form.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om jag har glömt bort mitt lösenord. Går det att byta? (Kanske kan det om gissar några gånger)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Sporthoj stängs ned tillfälligt fredagen den 15 januari för att påbörja migrering och byte till ny plattform. Det kommer ta ca 1-2 dygn. Under tiden kommer sajten var mestadels helt nedstängd."

1-2 dygn?
Hur skall vi SH-junkies klara oss? Vi som är inne på SH fem gånger om dagen.

Finns det något detox-program? Samtalsgrupp hos ASH, Anonyma SH-ister?
 
Last edited:

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
hej på re alla. glad att swedie lägger ner arbete på detta. mycket bra forum. du är guld värd.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
"Sporthoj stängs ned tillfälligt fredagen den 15 januari för att påbörja migrering och byte till ny plattform. Det kommer ta ca 1-2 dygn. Under tiden kommer sajten var mestadels helt nedstängd."

1-2 dygn?
Hur skall vi SH-junkies klara oss? Vi som är inne på SH fem gånger om dagen.

Finns det något detox-program? Samtalsgrupp hos AH, Anonyma SH-ister?
frysskydd_1l_1271_kemetyl_t.png
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Stött på ett litet problem med senaste versionen av XenForo. Det är så att det svenska språkstödet är gammalt och är översatt på något sätt via script. Det skapar just nu layoutproblem.

Är det någon här som är hygglig på detta och har tid att ta en XML-fil, parsa ut textsträngar (sam behålla rätt taggar etc) och skicka dom till översättning hos Google? Slutresultatet må behöva lite justeringar av en människa.

PMa eller maila på swedie@sporthoj.com så tar vi det därifrån :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har valt att oavsett om språket blir på engelska inom forumet så kommer jag genomföra uppdateringen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kommer påbörja migreringen inom en timme för att veta allt är så klart det kan bli innan fredagens slut.

Sajten kommer sluta svara helt då det tas en klon av servern, samt port 80 kommer stängas av tillfälligt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top