SGI samt föräldrapenning, en jävla djungel

True. På något sätt känns det faktiskt bra att stå på egna ben. Även om det inte är så fett alla dagar.

Att betala skatt och sedan använda den försäkring man betalt in till är i min värld också att "stå på egna ben".

Alternativet hade varit att jag kunde struntat i att betala in 3% skatt under mitt liv och sedan inte kunnat ta ut någon försäkring.

Det fina med denna försäkringen är ju att man kan inte mygla sig till pengar, då får man gå till soss!

Att betala skatt och sedan använda den försäkring man betalt in till är i min värld också att "stå på egna ben".

Alternativet hade varit att jag kunde struntat i att betala in 3% skatt under mitt liv och sedan inte kunnat ta ut någon försäkring.

Det fina med denna försäkringen är ju att man kan inte mygla sig till pengar, då får man gå till soss!

Jag har betalat in den skatten sen jag började arbeta. Dock har jag plockat ut en väldigt modest lön sedan jag startade eget vilket innebär att jag får näranog ingenting i "försäkring", eftersom SGIn grundas på föregående år.

Tror jag har ganska dåliga utsikter att få loss cash från soss också faktiskt.

Jag har betalat in den skatten sen jag började arbeta. Dock har jag plockat ut en väldigt modest lön sedan jag startade eget vilket innebär att jag får näranog ingenting i "försäkring", eftersom SGIn grundas på föregående år.

Tror jag har ganska dåliga utsikter att få loss cash från soss också faktiskt.

Precis som hemförsäkringen. Man måste ha betalt den aktuella premien för att kunna plocka ut om kåken brinner ner (gud förbjude)

Nej, det är synd att säga :( Och hur fasen funkar det här med hur många dagar man ska plocka ut sen då? Jag skrev i 5 dagar och sen får man hoppas på det bästa...

Det funkar väl såhär:

Man plockar ut det antal dagar man vill. 5 dagar i veckan ger 1,5 år hemma med alla "lågpengsdagar" kvar. 6 dagar i veckan ger 1,25 år och 7 dagar i veckan ger 1 år. Typ.

Vi har lagt det på Tis, Ons, Tors, Lör, Sön. Då kan jag vara hemma en måndag då och då och kanske någon Fredag och då ta en av mina, lite mer värda, dagar.

Märker man att man får för lite cash kan man alltid ändra, fastän man lagt in begäran. Bra att veta.

/ Jens

Det funkar väl såhär:

Man plockar ut det antal dagar man vill. 5 dagar i veckan ger 1,5 år hemma med alla "lågpengsdagar" kvar. 6 dagar i veckan ger 1,25 år och 7 dagar i veckan ger 1 år. Typ.

Vi har lagt det på Tis, Ons, Tors, Lör, Sön. Då kan jag vara hemma en måndag då och då och kanske någon Fredag och då ta en av mina, lite mer värda, dagar.

Märker man att man får för lite cash kan man alltid ändra, fastän man lagt in begäran. Bra att veta.

/ Jens

Kolla det där med att ni inte tar ut på fredagen, men på helgen. I sann SH-anda vet jag inte riktigt vad jag talar om, men jag kommer ihåg att jag gick på en mina precis i början med det, något om att man inte bara fick ta ut på helgen om man inte tagit på fredagen.

Ta det med en nypa salt, det kanske var något ytterligare som pverkade min situation som inte påverkar er.

Kolla det där med att ni inte tar ut på fredagen, men på helgen. I sann SH-anda vet jag inte riktigt vad jag talar om, men jag kommer ihåg att jag gick på en mina precis i början med det, något om att man inte bara fick ta ut på helgen om man inte tagit på fredagen.

Ta det med en nypa salt, det kanske var något ytterligare som pverkade min situation som inte påverkar er.

Om man inte tar ut kontinuerligt så måste man det. Det är för att man inte skall kunna ta den i familjen med högre inkomst´s pengar på helgen utan att ta en Måndag/Tisdag med.

Haha, vilket jävla spektakel. Vi har bestämt att vi kommer ta ut mina dagar då de ger mest och jag kommer ta ut tisdag-torsdag-fredag-lördag-söndag, då bör det väl inte vara problem med fredagen eller?
Att det blir så länge om 1,5 år med 5 dagars uttag trodde jag inte men det är ju positivt, långsemester med andra ord :D
Tjejen kommer jobba 50% och ta ut resten i semester då hon har för mycket sparat och inte får ta ut allt i lön så jag kommer ju kanske jobba några dagar ändå när det krisar :bidragsfuskare Om inte annat så kommer jag jobba med huset på halvtid, och det kan ingen jävel säga nåt om :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT