SGI samt föräldrapenning, en jävla djungel

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, nu är det så att jag tänkte få betalt för att vara hemma med ungen men jag har inte orkat tagit tagit i den biten med försäkringskassan än men tycker att det börjar bli dags för det.

Jag har mailat dem men ej fått något svar än, dock ej prövat ringa än pga tidsbrist men någon här kanske har bra koll på läget så jag testar.

Jag har ett registrerat SGI från 2007 då jag hade enskild firma med FA-skatt och en registrerad årsinkomst på runt 270k om jag inte minns fel.
Nu har jag dock inte kvar denna f-skatt utan endast A-skatt samt 2 timanställningar samt "mitt" företag vars skatt inte betalas av mig *nej, inte firma dimma*.
Snurrigt, jag vet men vi struntar i den biten då det ej är väsentligt, man kan säga att jag har olika arbetsgivare helt enkelt. Som om man skulle köra taxi för flera åkare eller dylikt.

Så min fråga nu är ju denna: Om jag vill påbörja min föräldraledighet säg imorgon, kommer föräldrapenningen fortfarande grundas på mitt tidigare SGI eller ska det räknas om från senaste deklarationsår? Jag har suttit och läst fram och tillbaka på f-kassans hemsida nu i en timme men inte fan har jag blivit klokare av det.

Ja, ett samtal till vederbörande kan vara på sin plats men någon här kanske har varit i samma situation? Tex avslutat sitt egna företag varpå de har blivit med unge och sen planerat föräldraledighet?

Det räknas från föregående år så det är bra att vara så nära sanningen som möjligt när man har firma och redovisar SGI så man slipper få återbetalningskrav.

Det räknas från föregående år så det är bra att vara så nära sanningen som möjligt när man har firma och redovisar SGI så man slipper få återbetalningskrav.

What he said. :tummenupp

Däremot om tanten blir gravid med #2 innan #1 fyllt 18mån så får man behålla tidigare SGI.

Grundas inte SGI på de senaste 7 månaderna?
Det är nu Anders du ångrar allt svartarbete :)

Sitter i samma sits. Som ägare av "nystartat" AB med låg lön så blir man en riktig förlorare som föräldraledig kan jag ju upplysa dig om. Jag väntar med att plocka ut mina föräldradagar tills jag har en mer riktig lön. Fram till dess jobbar jag typ halvtid med full lön. Eller nåt.

Hade man däremot haft en enskild firma så går det bra att bara uppskatta hur mycket man skulle tjänat under perioden och få ersättning därefter. Helt puckat.

Grundas inte SGI på de senaste 7 månaderna?
Det är nu Anders du ångrar allt svartarbete :)

Sitter i samma sits. Som ägare av "nystartat" AB med låg lön så blir man en riktig förlorare som föräldraledig kan jag ju upplysa dig om. Jag väntar med att plocka ut mina föräldradagar tills jag har en mer riktig lön. Fram till dess jobbar jag typ halvtid med full lön. Eller nåt.

Hade man däremot haft en enskild firma så går det bra att bara uppskatta hur mycket man skulle tjänat under perioden och få ersättning därefter. Helt puckat.

Jag önskar att det hade varit mycket svartjobb, då hade jag sluppit fylla i dessa papper nu :död
Jag vet inte riktigt vart jag placerar mig då jag ej har företag längre, med andra ord borde de gå på föregående års taxering? Samtidigt så vill de ju ha den framtida inkomsten och föregående år har jag knappt tagit ut någon lön och kommande år kommer jag inte heller göra det.
Det bästa vore om jag gick till arbetsförnedringen och ställde mig som heltidsarbetssökande, då verkar det som att de går på senaste SGI ser det ut som på f-kassans hemsida :brinnerup

What he said. :tummenupp

Däremot om tanten blir gravid med #2 innan #1 fyllt 18mån så får man behålla tidigare SGI.

Aha, det gäller även mannen alltså? Jag har hört tjejen surrat om det där då det är en anledning att skaffa unge snart igen enligt henne (kvinnlig logik när den är som bäst :huvet) men att det gällde båda hade jag ingen aning om. Det kvittar iofs om jag har lågt SGI, hoppas man inte MÅSTE behålla samma...

Last edited:
När du säger det så blir jag osäker på om man faktiskt får behålla samma SGI som man... men man kan ju tycka det eftersom de vill att man skall dela på ledigheten 50/50 så det vore ju bra korkat om det inte gäller mannen också.

Men vad gäller jämställdhet så finns det inget som öppnar ögonen på en om hur det verkligen ligger till som att bli förälder... fan vad snett systemet är. Nästan så man funderar på att stämma staten för att vara diskriminerande mot oss pappor.

Snett sa Bull...

Nu ringde jag f-kassan, och döm om min förvåning när de ringde upp inom 20 minuter! Hade jag känt till att det var så enkelt så skulle jag ha gjort det för länge sen :D

Eftersom jag efter mitt senaste SGI ej har påbörjat en NY heltidsanställning (jag är timanställd i flera företag) så räknas jag fortfarande på samma SGI som tidigare. De skulle även räkna upp det efter konsumentprisindex *tror jag det hette* och jag kommer hamna på ungefär 300k istället för om de skulle beräkna på förra året då min inkomst var ungefär hälften av det :Bugar

Då jag har valt att renovera hus samt bygga stuga till oss så har jag inte plockat ut så mycket i lön men det lönar sig i slutänden ändå känns det som.
Så nu ska jag vara hemma med ungen och få någorlunda föräldrapenning.

Men sen var det ju det här med dagis :näsblod Jag återkommer med en ny tråd inom kort :D

Snett sa Bull...

Nu ringde jag f-kassan, och döm om min förvåning när de ringde upp inom 20 minuter! Hade jag känt till att det var så enkelt så skulle jag ha gjort det för länge sen :D

Eftersom jag efter mitt senaste SGI ej har påbörjat en NY heltidsanställning (jag är timanställd i flera företag) så räknas jag fortfarande på samma SGI som tidigare. De skulle även räkna upp det efter konsumentprisindex *tror jag det hette* och jag kommer hamna på ungefär 300k istället för om de skulle beräkna på förra året då min inkomst var ungefär hälften av det :Bugar

Då jag har valt att renovera hus samt bygga stuga till oss så har jag inte plockat ut så mycket i lön men det lönar sig i slutänden ändå känns det som.
Så nu ska jag vara hemma med ungen och få någorlunda föräldrapenning.

Men sen var det ju det här med dagis :näsblod Jag återkommer med en ny tråd inom kort :D

Kul, grattis.
Har faktiskt upptäckt att det normalt inte tar sån faslig tid att komma fram till FK.

Varför börja en ny tråd... är väl bara döpa om den här till "Anders frågor som nybliven pappa" :D

Och just det, har nog inte grattat till nytillskottet... GRATTIS. :tummenupp

Kul, grattis.
Har faktiskt upptäckt att det normalt inte tar sån faslig tid att komma fram till FK.

Varför börja en ny tråd... är väl bara döpa om den här till "Anders frågor som nybliven pappa" :D

Och just det, har nog inte grattat till nytillskottet... GRATTIS. :tummenupp

Sant, jag får döpa om denna. Sen vid tredje ungen döper jag om den igen till "Preventivmedel eller knipsa kulorna?"...

Tack så mycket, även om det inte är så mycket till nytillskott då hon snart är 9 månader :D
Edit/ snart 10 månader tydligen :brinnerup

Jag måste ju fan börja engagera mig i detta...

Ähh, det finns tid. Så tänkte jag. Sen glömde jag visst skicka in för att få de där första 10 dagarna. Suck :huvet
Inte likt mig att skjuta på saker och ting på det viset, men när det gäller det här så har det hamnat på efterkälken helt enkelt...

Just ja, efter årsskiftet tror jag dessutom att du får 30 dagar i samband med födelsen :tummenupp

Last edited:
Sant, jag får döpa om denna. Sen vid tredje ungen döper jag om den igen till "Preventivmedel eller knipsa kulorna?"...

Tack så mycket, även om det inte är så mycket till nytillskott då hon snart är 9 månader :D
Edit/ snart 10 månader tydligen :brinnerup

Ähh, det finns tid. Så tänkte jag. Sen glömde jag visst skicka in för att få de där första 10 dagarna. Suck :huvet
Inte likt mig att skjuta på saker och ting på det viset, men när det gäller det här så har det hamnat på efterkälken helt enkelt...

Just ja, efter årsskiftet tror jag dessutom att du får 30 dagar i samband med födelsen :tummenupp

Hehehe... bättre sent än aldrig som de säger. :D
Kanske var att jag såg det i nån dödgrävartråd...

Själv är jag banne mig beredd att knipsa kulorna eller nåt annat bestående redan nu... tänker inte skaffa fler än 2, frugan känner likadant.

Vad är SGI?
Varför vill man ha bidrag? :confused:
Vill inte folk klara sig själva längre? :va

Varför inte "Stora bidragstagartråden"?

:)

Du hade inte barn va? ;)

Vad är SGI?
Varför vill man ha bidrag? :confused:
Vill inte folk klara sig själva längre? :va

:)

SGI= Sjukpenninggrundande Inkomst. Det låter sossigt, jag vet.

Om du en dag skulle få komma till, och dessutom prestera mer än ett buskskott, så kanske tom du skulle bli farsa en dag. Har man då inte avsatt medel att leva av under tiden som föräldraledig kan ekonomin bli ganska ansträngd utan föräldrapenning (=bidrag).

Nåt skall man väl fan ha för att man sätter en ny skattebetalare till världen?

Kanske dax för dig att börja spara nu då om du tänkt gå på pappaledighet utan bidrag :D:D

Om du en dag skulle få komma till, och dessutom prestera mer än ett buskskott, så kanske tom du skulle bli farsa en dag. Har man då inte avsatt medel att leva av under tiden som föräldraledig kan ekonomin bli ganska ansträngd utan föräldrapenning (=bidrag).

Kanske dax för dig att börja spara nu då om du tänkt gå på pappaledighet utan bidrag :D:D

Precis. :tummenupp

Visst är det inget skoj att dra nytta av bidrag men då vårt samhälles ekonomi är uppbyggt för dessa bidrag så blir det lite tufft att göra på annat sätt.

Det heter ju inte bidrag. Det heter föräldraförsäkring.

Det är inget bidrag. Har man inte betalt in premie (skatt) får man heller ingen ersättning (utbetalning)

Enkelt Markus, du vågar nu skaffa barn, du kan skippa barnbidraget om du vill ;)

Det heter ju inte bidrag. Det heter föräldraförsäkring.

Det är inget bidrag. Har man inte betalt in premie (skatt) får man heller ingen ersättning (utbetalning)

Enkelt Markus, du vågar nu skaffa barn, du kan skippa barnbidraget om du vill ;)

Klart föräldraförsäkringen är ett bidrag. Betalar man skatt så får man bidrag. Eller föräldraförsäkring. Förutom jag då, som betalar skatt ibland men ändå inte får nåt.

Hur fan kan man kalla det försäkring undrar jag? Vad är det man försäkrar sig mot? Att bli med barn? Och sen när skadan är skedd så kompenserar försäkringsbolaget (=staten) ???

Klart föräldraförsäkringen är ett bidrag. Betalar man skatt så får man bidrag. Eller föräldraförsäkring. Förutom jag då, som betalar skatt ibland men ändå inte får nåt.

Hur fan kan man kalla det försäkring undrar jag? Vad är det man försäkrar sig mot? Att bli med barn? Och sen när skadan är skedd så kompenserar försäkringsbolaget (=staten) ???

Du försäkrar dig mot samma sak som du gör med en sjukförsäkring eller A-kassa eller inkomstförsäkring.

Du försäkrar bort inkomstbortfall vid föräldraledighet. Har du ingen inkomst och inte betalt in något får du söka bidrag, socialbidrag. Men inkomstförsäkring får du inte.

Så att det kallas försäkring är helt rätt, då det är just det. Men ingen frivillig sådan.

Du försäkrar dig mot samma sak som du gör med en sjukförsäkring eller A-kassa eller inkomstförsäkring.

Du försäkrar bort inkomstbortfall vid föräldraledighet. Har du ingen inkomst och inte betalt in något får du söka bidrag, socialbidrag. Men inkomstförsäkring får du inte.

Så att det kallas försäkring är helt rätt, då det är just det. Men ingen frivillig sådan.

Skit är vad det är. Får inte jag nåt ska ingen annan heller ha. Sådeså

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...