SF i Göteborg

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
Stunthoj i Göteborg

Jag har helt plötsligt blivit en återfallsknutte. Vid 34års ålder och 2barn... :kocko

Jag ska börja bygga på en Blackbird och tänkte höra om det finns några SF här i stan.
Jag vill ha lite tips:
Ny krona eller borra tex.
Fatbar vs. vanligt 22mm med fågelpinne.
Mätare, vad måste jag ha?
Besiktningsbar belysning?
Förlängning av hydraulslangarna??

Är det kanske fel cykel att bygga på? :confused: Tycker 165hk e rätt lagom på en "styr" cykel.

Last edited:
Jag tror iofs att du får bättre svar i SF-delen på forumet men anyhow, here goes.

Tror att det är en helt ok hoj att bygga på SF på. Finns ju redan en "färdig" från Honda (X-11an). Den är ju inte smidigast i stan kanske men helt ok. Borra styrkronan funkar bra, så länge man har koll på vad man gör och inte borrar rakt igenom förstärkningarna. Ev. måste du fylla undersidan med epoxy eller liknande för att få mothåll för bultarna.

Fatbar eller "vanligt" styre är nog mest en smaksak. Kanske att ett vanligt styre är bättre eftersom det förmodligen går sönder innan det hinner skada styrkronan. Fatbar är ju sjukt starka, tål att klotas med upprepade ggr :rolleyes:

Du måste ha permanentbelyst hastighetsmätare och (tror jag) indikatorlampa för blinkers och helljus.

Kan nog bli en rå fighter, men jag undrar om det är rätt hoj att bygga på.
Den är tung så in i helvete i min mening. Polaren hade en vanlig blackbird som han gjorde lite stoppies med medans jag fotade. Jag stod precis där han stannade och såg från sidan hur gaffelbenen flexade bakåt ca 4-5cm av vikten. Benen blev ju inte böjda eller så, men inte fan skall det flexa så mkt vid en stoppie? Framhjulet gick nästan i kylet. Dessutom spann den bara när han försökte koppla upp den, kan ju iofs vara förarfel. Skall man inte stunta med den så tror jag det blir helfränt :tummenupp

Tackar allra ödmjukast för svaren. Några stunt e det inte tal om, men lite bakhjul och kankske stoppie blir det.
Tänkte slakta CBS'en på cykeln också... Kan la inte vara så märkvärdigt? Lite nya fräscha stålspunna som man kan gömma lite snyggt.
Jag har kollat lite och jag tror faktiskt den kan bli grym. Inte lättast, men grym look och med rätt höjd på den så går det fort vid röljusen...
Man ska sänka bak, det e hemligheten....
Jag har haft 2st tidigare. Den ena gav 162 på slangen med Keihin och lite tillsnyggning i andningsvägarna.

Ok, belyst hast.mätare...

Tänkte lägga upp lite bilder på raset nån dag och lite när det händer saker. Det kommer inte gå fort, för det finns en familj också, och det inte uppskattat redan nu, när jag inte ens börjat.. he he. :tummenupp
Vad gör man inte för att börja leva igen. Jag brinner ju för hojar, speciellt lite ombyggda och TURBO!
ps. man kopplar inte upp en xx. Det e bara att gasa...

Last edited:
leffe6 skrev:
Tja, jag har inte belyst mätare, men den gick igenom bes ändå, så det beror nog lite på. (Dum)snål som jag är så byggde jag om originalmätaren och stoppade in den i ett avloppsör och borrade in lite lampor från ELFA. Fult, men funkis. Saknar dock varvisen lite, men vafan, man har väl absolut gehör för varvtal. :rolleyes:

Mitt bygge finns HÄR om du vill titta lite på hur min mätare och bygge ser ut.

Fast det enklaste och billigaste är väl iofs att ta en cykeldator och sen ta och bygga en liten diskret lampa som man sätter bakom mätaren som lyser framåt på mätaren. Sen kan man ju sätta lite blandade färgade smålampor som lyser bakåt, för blinkers å sånt. Om man tycker att det räcker med en lampa för blinkersen så kan man ta två dioder och koppla ihop sladdarna till blinkidikatorerna. Detta för att ingen smygström ska gå bakvägen och göra om blinkersen till varningsblinkers.

Om du inte fattar vad i helvete jag pratar om så förstår jag, det blev lite rörigt. Har du mer frågor så svarar jag gärna. Om jag kan förstås, det är ju långt ifrån säkert...

Snyggast är väl förstås en specialbyggd digital mätare, men de kostar ju en del. 1500 och uppåt. Fast då kan man ju få med varavmätare och tankmätare och annat godis. Skulle nog ha köpt en sån om inte frugan opponerat sig så hårt mot övriga MC-relaterade kostnader... :)

/Maja

leffe6 skrev:
Jag har helt plötsligt blivit en återfallsknutte. Vid 34års ålder och 2barn... :kocko

Jag ska börja bygga på en Blackbird och tänkte höra om det finns några SF här i stan.
Jag vill ha lite tips:
Ny krona eller borra tex.
Fatbar vs. vanligt 22mm med fågelpinne.
Mätare, vad måste jag ha?
Besiktningsbar belysning?
Förlängning av hydraulslangarna??

Är det kanske fel cykel att bygga på? :confused: Tycker 165hk e rätt lagom på en "styr" cykel.

Lite mera...

Bromsslangar tog jag med mig original till Nostalgia MC vid gasklockan så gjorde han nya längre stålspunna på ett par dar. Kostade runt 800 för tre slangar har jag för mig. Bytte inte bak, snål som jag är.

Vad gäller belysning så tjöpte jag ett E-märkt kromat lyse från Touringbutiken, om det är ett vanligt utan kåpa du är ute efter. Finns bara ett E-märkt stort runt lyse där. 800 pix.

Kronan fyllde jag med kemisk metall och borrade i. Raisers köpte jag från Luis(stavning?) i Deutschland. Kostade runt 800 med frakt. Allt kostar visst 800. Mysko. Sen slängde jag originalskruvarna och tog längre som jag drog rakt igenom kronan och satte feta brickor under. Annars tror jag inte att det håller. Styret är(var, jag böjde det...) ett 22mm alu crosstyre från Touringbutiken. 800/2 pix. :) Tror att det var bra att det var ett alustyre när jag körde ner det i en kohage och böjde det till en vev. Hade det varit ett stålstyre så tror jag att jag hade böjt kronan/gaffeln istället. Nu klarade sig allt sånt. Men du har kanske inte tänkt vurpa... :)

Fågelpinne! :yoparty

Ja, det var väl vad jag hade att säga. Lycka till.

leffe6 skrev:
Tackar allra ödmjukast för svaren. Några stunt e det inte tal om, men lite bakhjul och kankske stoppie blir det.
Tänkte slakta CBS'en på cykeln också... Kan la inte vara så märkvärdigt? Lite nya fräscha stålspunna som man kan gömma lite snyggt.
Jag har kollat lite och jag tror faktiskt den kan bli grym. Inte lättast, men grym look och med rätt höjd på den så går det fort vid röljusen...
Man ska sänka bak, det e hemligheten....
Jag har haft 2st tidigare. Den ena gav 162 på slangen med Keihin och lite tillsnyggning i andningsvägarna.

Tänkte lägga upp lite bilder på raset nån dag och lite när det händer saker. Det kommer inte gå fort, för det finns en familj också, och det inte uppskattat redan nu, när jag inte ens börjat.. he he. :tummenupp
Vad gör man inte för att börja leva igen. Jag brinner ju för hojar, speciellt lite ombyggda och TURBO!
ps. man kopplar inte upp en xx. Det e bara att gasa...

Efter vad jag hört så skall det räcka med att fimpa pumpen som sitter på framgafflen.

Annars sitter det ju en fördelningsventil under sadlen.(ovan bromsvätske behållaren)

Skall se om jag hittar något om det.

Farbron Fd X11:a ägare.

Last edited:
Hämtade hojen idag. Va i Västerås och vände... Nån sa att det regnade.
Inte märkte jag nånting??? :confused: Jag tog amfibiebilen XC70 D5 AWD. Fin att dra med. Automat också, skönt...
Hittat en gaffel på Ebay, men han verkar inte vilja sälja till Swedala. Nu vet jag iallafall vad som måste byta. Samtliga reglage, bägge kronorna och ett rör..
Med andra ord en komplett gaffel.

Nu sitter framlampa på, (Y.bulldog, billigt och bra) och jag skiter i om andra har det redan. ACEWELL mätare inkopplad.. ( idioter som vänder funktionen på olje och varningslampan, lyser bara med + matning) :kocko :kocko
Vet inte om jag ska ett fäste från varje gaffelben till lampan... Det räcker med ett, lyset sitter bra ändå.
Bild? :va
Tja, det kommer strax. Finns bild i SF tråden sedan tidigare...
Håller på och budar på en blå framskärm på Ebay. Titan tank, röd bakdel, och blå framskärm. Så har jag täckt in alla blackbird färger... :yoparty
Budade på ett Yoshi RS3, men den jävlen vill inte sälja till Sverige :mad: ... typ 2.500 för ett bättre beg.

Snart e det dax för bes. ska bara fixa fästen för blinker fram. :banana :banana :banana :fyllisar :fyllisar

Har hittat ett "av linkningskit", slakta CBS'en, till hojen i England. £75.... Fatta va billigt det e om man inte bor i svedala. frakt £10.
Innehöll 4slangar, 2 bak och 2 fram massa pluggar och banjosar... för ca 1000spänn. Var hittar man det i Sverige :confused:
Va tvungen att maila och fråga speciellt vad som ingick för att det va så billigt. :tummenupp

Last edited:
Vad är det för fel på att få återfall vid 34 år och 2 barn?
Exakt som jag. :tummenupp

MR Ed :Vad är det för fel på att få återfall vid 34 år och 2 barn?
Exakt som jag.

Inget fel alls. :tummenupp

Bilder på odjuret.......Ingen som har en framskärm?

Bifogat

• sommar 05 073.jpg
    sommar 05 073.jpg
    74.3 KB · Visningar: 61
  • sommar 05 074.jpg
    sommar 05 074.jpg
    76.6 KB · Visningar: 55
  • sommar 05 072.jpg
    sommar 05 072.jpg
    58.2 KB · Visningar: 50
  • sommar 05 076.jpg
    sommar 05 076.jpg
    48.3 KB · Visningar: 55
MrEd skrev:
Vad är det för fel på att få återfall vid 34 år och 2 barn?
Exakt som jag. :tummenupp
Eller som en lycklig gubbe till :tummenupp Kanske vintern (hemska tanke) kan locka fram: operation eXtrem MakeOver för "gammelronken" Naj, inte mig, hojen, eller jag mä kanske :)

Grattis skulle va kul att se bygget irl jag hade ju bl bird tidigare å saknar den ibland en underbar hoj som lär kännas ganska musklig i sf utförande långa armar osv :yoparty

Snigel skrev:
Grattis skulle va kul att se bygget irl jag hade ju bl bird tidigare å saknar den ibland en underbar hoj som lär kännas ganska musklig i sf utförande långa armar osv :yoparty

Musklig e la bara förnamnet...
Jävla Bulldoglyse som ger mig fel ljusbild. Bytt och provat med andra lampor,samma fel... Ska åka te Yamahacenter och skälla på dom.

Kul läsning Leffe! Skönt att höra att det finns ett liv efter barnafödandet. Ha en bra semester.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8