SF eller motard?

Om du inte är helt novis på att meka, gå på en 525:a. Roligare hoj och mindre vibrationer är en 660. Du kan också slänga på ett par endurofälgar och åka ut i skogen med den. :tummenupp Såhär till vintertid behöver du bara ett par dubbdäck sen har du roligt vinterhalvåret också! Ventiljustera får man göra relativt ofta (ca 10h), men det tar inte speciellt länge efter att man gjort det några gånger.

Mitt råd: Gå på en 525:a så får du en hoj som är ROLIG! :yoparty

Kanske en dum fråga (iofs min specialitet så :D ) men skiljer de sig mycket i fysisk storlek, 500orna och 600orna alltså. Är 187cm och väger över 100kilo så behöver något lite rejälare så att man inte ser ut som smurf på en dirtbike.

SF eller Motard är i alla fall helt besvarad. Tackar för alla svaren, Sporthoj.com är ju alltid lika fullt av hjälsamma kunniga männskor.

Antar att tråden kan stängas eller dumpas så kan jag starta en ny i Motard delen om just vilken Motard och fördelar och nackdelar mellan dem

Var själv inne på att byta min gixxer 1000 fighter mot en motard. Provade polarens Husaberg 650 2 ggr men blev inte så biten.
Vill man kunna åka lite längre och skönare så är nog en fighter ett bättre val.
Min är nerdrevad 3 kugg fram och upp 2 kugg bak. Med 160 hästar är det en skön känsla att kunna åka på bakhjulet på vilken växel som helst. Även på 6:an i högre farter. Motard är säkert jätteskoj efter ett tag men jag är mera för MYCKET hk!!!!

Lånar tråden lite... står i samma val o kval.. valet står mellan ktm 660 och honda hornet 600. Har varit inne på motard hela tiden men frågan är hur det blir att köra ihop men polarna som kör sporthoj. Blir de tråkigt att ligga o varva ihjäl en motard för att hänga med sporthojarna? En kompromiss kunde ju va Horneten då. För sporthoj blir de inte. Är mer för o busa än ligga o köra svinfort.

Kan väl tillägga att detta blir min första hoj. Mvh//johan

Beror väl på hur polarna dina kör med sina sporthojar, gillar du att busa och leka så är ju motarden perfekt men om dina polare brassar i helvete med sina gsxr1zx10cbr så får du ju svårt att hänga med på en Hornet 600 om du ska åka och leka med den ändå...

Nja dom kör Hornet 900, r6, och cbr 600 så de e ju inga monster hojar. Jag får la test köra igen o fundera lite mer..

Lånar tråden lite... står i samma val o kval.. valet står mellan ktm 660 och honda hornet 600. Har varit inne på motard hela tiden men frågan är hur det blir att köra ihop men polarna som kör sporthoj. Blir de tråkigt att ligga o varva ihjäl en motard för att hänga med sporthojarna? En kompromiss kunde ju va Horneten då. För sporthoj blir de inte. Är mer för o busa än ligga o köra svinfort.

Kan väl tillägga att detta blir min första hoj. Mvh//johan

Personligen hade jag köpt ktm alla dagar i veckan före horneten. Har provkört några Hornet innan jag bestämde mig för VFR som sedan byttes mot CBR'en, men min enda bestående känsla är att Horneten är ganska så tam.
Tycket till och med att min CBR 1000 RR var lite tam när man jämför med de andra litersraketerna och en 600 hornet är inte bättre. Lite signum för Honda om du frågar mig. Det är bra, riktigt bra, robust och pålitligt, men inte fantastiskt och lite tråkigt.

Men det är du som ska ha hojen och du som ska avgöra så gör så at du provkör allt minst 2 gånger, sedan är det upp till dig, men kolla KTM'en och så tycker jag du ska titta över ex. Speed Tripple eller kanske nya Yamaha fightern.

Lycka till :D

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...