SF dödar svensk film?

Jag såg trailern till ovan nämnda film sist jag var på bio. Första 10-15sek trodde jag det var en parodi på svensk s.k action, eller nån form av rolig reklamfilm. Sen har gubben mage nog & bli sur för att folk laddar ner filmerna, istället för att betala för dom, snacka om brist på självinsikt :lol

Har du sett filmen?

Jag tyckte den funkade på bio, inte så många svenska filmer som gör det men jag tycker att den gjorde det, jag hade gärna sett den i stora salongen och blev faktiskt förvånad över att den inte gick i en större salong efter att jag hade sett den.

Jag var tveksam till att se den men killen i kassan rekommenderade den så jag såg den.

Transformers + någon annan gick i de stora salongerna, den fick en dålig chans helt enkelt.

Last edited:
Har du sett filmen?

Jag tyckte den funkade på bio, inte så många svenska filmer som gör det men jag tycker att den gjorde det, jag hade gärna sett den i stora salongen och blev faktiskt förvånad över att den inte gick i en större salong efter att jag hade sett den.

Transformers + någon annan gick i de stora salongerna, den fick en dålig chans helt enkelt.

Instämmer!

Såg den på Bergakungen (i gbg) och förväntade mig en större salong då filmen var precis nyutkommen.

Jag och mitt sällskap tyckte mycket bra om filmen.

Jag körde en R6 över röda matten i Los Angeles för den här filmen. Gick på premiären som endast var för specialinbjudna, däribland skådisarna i filmen. Träffa även på Pamela Andersson och Kid Rock efter filmen. Fick prata några ord med Pamela. Vilken tanig grej det där var.

Det ni ! :D

//EDIT: eller vänta, det var Biker Boyz... jag var på.

Snacka nu inte skit om Transformers. Det är en grymt bra film, iallfall så länge de spränger saker.

Jag körde en R6 över röda matten i Los Angeles för den här filmen. Gick på premiären som endast var för specialinbjudna, däribland skådisarna i filmen. Träffa även på Pamela Andersson och Kid Rock efter filmen. Fick prata några ord med Pamela. Vilken tanig grej det där var.

Det ni ! :D

//EDIT: eller vänta, det var Biker Boyz... jag var på.

Apapap! Det där var ingen riktig edit. Du FULAR dig och far med OSANNING! Det blir rapport, vänta bara tills moderatorerna ger sig på dig... ;)

Lite tufft, hur kom du med på den? Jag hoppas käket ni fick var gott nog för att uppväga att både måsta se Biker Boyz och träffa Pamela. :hihi

Lite klargörande...

Märker att det behövs lite klargörande här.

Det "SF" som "man" refererar till är egentligen två olika bolag.

Svensk Filmindustri (SF) är ett produktionsbolag som dels spelar in egna filmer men till största delen samproducerar filmer med andra produktionsbolag.

SF BIO AB är den dominerande biografaktören i landet. Gruppen som sköter intaget av filmer har som uppgift att dels teckna avtal med filmdistributörer som Fox, Disney, Sonet m fl.

Själva förfarandet vid intag av film är lite komplicerat. Om man exempelvis vill visa film A måste du även visa filmerna B och C. Men för att visa film C måste du även ta in film G och Å. Detta gör tyvärr att det periodvis inte finns så många intressanta filmer på biograferna.

Slutligen anser jag personligen att ju mer marknadsföring en film har, desto sämre är filmen. Harry Potter och halvblodsprinsen är bara ett exempel på totalt skräp.

/Sweeney
Maskinist på SF Bio sedan XX antal år...

Märker att det behövs lite klargörande här.

Det "SF" som "man" refererar till är egentligen två olika bolag.

Svensk Filmindustri (SF) är ett produktionsbolag som dels spelar in egna filmer men till största delen samproducerar filmer med andra produktionsbolag.

SF BIO AB är den dominerande biografaktören i landet. Gruppen som sköter intaget av filmer har som uppgift att dels teckna avtal med filmdistributörer som Fox, Disney, Sonet m fl.

Själva förfarandet vid intag av film är lite komplicerat. Om man exempelvis vill visa film A måste du även visa filmerna B och C. Men för att visa film C måste du även ta in film G och Å. Detta gör tyvärr att det periodvis inte finns så många intressanta filmer på biograferna.

Slutligen anser jag personligen att ju mer marknadsföring en film har, desto sämre är filmen. Harry Potter och halvblodsprinsen är bara ett exempel på totalt skräp.

/Sweeney
Maskinist på SF Bio sedan XX antal år...

...nu blev svensk film genast mycket bättre...

Det är imponerande och mäktigt att se t.ex. Christian Bale genomgå rejäla förändringar inför olika filmer. Ett extremt fall är ju från the Machinist till Batman (väldigt få månader mellan att ena filmens inspelning tog slut till att nästa påbörjades)

Vad görs i svenska filmer? Möjligtvis byte av kläder, lägg till eller ta bort en mössa och halsduk :död

Anabola är imponerande och mäktigt?

Nope. Men många filmer, i alla fall numera, produceras för att släppas direkt på DVD men "råkar" hamna på bio. Typ alla Beck-filmerna... :D

så varför väljer SF då att ens visa skitfilmer som beck?

Anabola är imponerande och mäktigt?

Visar om inget annat att Amerikanska skådespelare är villiga att offra sig för rollerna de får. Inte som Peter Haber som är lönnfet or tråkig i alla sina filmer.

Last edited:
så varför väljer SF då att ens visa skitfilmer som beck?

Har inte läst avtalen så den exakta anledningen vet jag inte. Men jag kan tro att dom faktiskt drar så pass många besökare till biograferna att det är "värt" att ta in dom. Det finns trots allt besökare som gillar Beck-filmerna och självklart ska även dom få sitt. Likväl alla som tycker om pirater, komedier och annat.

Men man kan konstatera en sak med det svenska filmsystemet. Det är på tok för beroende av stödpengar från Filminstitutet. Den dryga tian man betalar via biobiljetten som egentligen ska gå till nya filmer på bio går inte ens en fjärdedel till det ändamålet. Drygt 75% av "biotian" går till produktioner som lanseras utomlands och/eller enbart på DVD. Beck, Wallander och dom andra skräpserierna är bara några exempel på det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT