SF dödar svensk film?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
– SF dödar svensk film

”Johan Falk”-regissören rasar mot biojätten
Den svenska polisfilmen om Johan Falk är chanslös mot amerikanska storfilmer på bio.
Nu rasar regissören Anders Nilsson mot SF – och menar att det är de som dödat hans film.
– De lovar amerikanska filmer att de ska få gå på stora salonger, vi svenska får inte samma chans, säger han.
Den senaste i raden av svenska storsatsningar heter ”Johan Falk – gruppen för särskilda insatser”. Men den halkar efter på biotoppen – i den senaste mätningen helgen 17–19 juli landade den sjua, efter att blott 5 411 sett den på bio.
Det får regissören Anders Nilsson att ilskna till. Han menar att raset beror på SF:s sätt att behandla filmen. Anledningen är att ”Johan Falk”-filmen flyttats runt på salongerna i landet, från stora till mindre salonger. Och från två kvällsföreställningar om dagen till bara en i vissa storstäder.
Inte samma chans
– Det här har blivit ett jätteproblem. SF lovar i avtal med amerikanska distributörer att de ska få gå på stora salonger.
– De dödar svensk film säger Anders Nilsson.
Regissören menar att dessa typer av avtal leder till att hans, och andra svenska filmer, inte får samma chans som de amerikanska.
– Trots att det varit fullt i Göteborg går den fortfarande på mindre salonger som bara tar 95 personer, hur ska vi då kunna få in mer publik? undrar Anders Nilsson.
”Jättelikt pussel”
Vd:n för SF Bio, Jan Bernhardsson, medger att de sluter avtal med amerikanska storfilmer med löften om stora salonger men avfärdar att de avtalen skulle skilja sig från de som görs med svenska bolag.
– Nej, vi kan bara bedöma av hur vi tycker det går och hur intresset ser ut. Det är ett jättelikt pussel vi ska lägga varje vecka av filmer och salonger och vi förlorar lika mycket på att inte sälja en biljett till Anders filmer som han gör, säger han.
Anders Nilsson menar att Johan Falk inte får samma chans. Trots att det varit fullt på vissa ställen får den inte större salong?
– Jag vet inte exakt hur det sett ut just där. Men sommaren är tjock då det kommer mycket storfilmer. Det är tufft och trångt om de stora salongerna, säger Thomas Runfors, informationsdirektör SF.

Hitta denna i allas vår älskade favvotidning.

Är någon förvånad över att biograferna inte släpper in svensk film i deras största o finaste salonger? Jag kan räkna upp alla svenska filmer som jag tycker är underhållande på en hand och då har jag minst två fingrar över!

Undra hur killen tänker när han släpper sin skitfilm och förväntar sig att få bättre visningar än säg Transformers eller Terminator!?

Genomsnittlig svensk film duger inte ens som bakfyllerulle på en söndag!

Svensk films största problem är sig själv och sin egna historik.
Även jag kan räkna svenska filmer jag uppskattar på en hand (eller mindre...).

Jag kan räkna upp alla bra svenska filmer på en hands tummar och ändå få minst en över...

Felet som jag ser det med svenska filmer är de satans dåliga skådisarna. Det är ju fan nästan alltid samma skådisar i varenda (kalkon)rulle och de är ju alltid så förbannat dåliga. De skulle inte ens platsa som C-skådisar i staterna. De som faktiskt ÄR duktiga får ju ofta jobb utomlands (Peter Stormare, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård osv osv).

Två svenska filmer som jag tycker är helt klart godkända är
Ondskan och Hamilton.

Felet som jag ser det med svenska filmer är de satans dåliga skådisarna. Det är ju fan nästan alltid samma skådisar i varenda (kalkon)rulle och de är ju alltid så förbannat dåliga. De skulle inte ens platsa som C-skådisar i staterna. De som faktiskt ÄR duktiga får ju ofta jobb utomlands (Peter Stormare, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård osv osv).

Två svenska filmer som jag tycker är helt klart godkända är
Ondskan och Hamilton.

Kan inget annat än o hålla med!

Felet som jag ser det med svenska filmer är de satans dåliga skådisarna. Det är ju fan nästan alltid samma skådisar i varenda (kalkon)rulle och de är ju alltid så förbannat dåliga.

Prova att först se "Sunes sommar" och sedan se Sunes pappa som kallhammrad hemlig agent/mördare i nästa film...

Rätt åt dem, död åt svensk filmindustri :mad: Eftersom de gör sånt skit som Beck och Wallander så är det rätt åt dem, de bidrar ju till att ge svenskarna ÄNNU sämre smak!

Sällskapsresan-serien får tumme upp. Resten kan lägga ner.

Prova att först se "Sunes sommar" och sedan se Sunes pappa som kallhammrad hemlig agent/mördare i nästa film...

Ja men det hjälper ju föga när resten av uppsättningen suger som fan. Men visst finns det duktiga skådespelare också. Alla gånger. Trist att det inte räddar filmerna när de andra håller en kvalité som närmast kan jämföras med cabaret-föreställningarna när man gick på mellanstadiet.

Nu blir jag förvånad att alla håller med. Så fort det går en Beck-film på tv hör man ju att folk tycker "dom är så bra" och liknande. :kräksmiley

Nu blir jag förvånad att alla håller med. Så fort det går en Beck-film på tv hör man ju att folk tycker "dom är så bra" och liknande. :kräksmiley

Aldrig träffat någon som öppet erkänt att en beck film är bra...Kanske bara Tv-folk som säger det?

Det är imponerande och mäktigt att se t.ex. Christian Bale genomgå rejäla förändringar inför olika filmer. Ett extremt fall är ju från the Machinist till Batman (väldigt få månader mellan att ena filmens inspelning tog slut till att nästa påbörjades)

Vad görs i svenska filmer? Möjligtvis byte av kläder, lägg till eller ta bort en mössa och halsduk :död

Aldrig träffat någon som öppet erkänt att en beck film är bra...

Det är med Beck som med melodifestivalen. Trots att alla ogillar skiten så sitter halva befolkningen som klistrade.
Eller som med sårskorpor, man vet att man inte borde pilla bort dem men nog fan är man där med naglarna ändå.

Smaken är som baken, men jag har oerhört svårt att förstå de som på fullt allvar hävdar att amerikansk mainstreamfilm ala Hollywood är bra, maken till standardiserat, idéfattigt och innehållslöst är svårt att hitta i andra länders filmer idag.....men man får på något sätt förståelse för hur folk kan lyssna på Rix FM, titta på Big Brother eller läsa kioskdeckare, lättuggat skräp säljer uppenbarligen. Vilket bla får svenska regissörer att försöka sig på att kränga sånt som "Johan Falk".....

Undra hur killen tänker när han släpper sin skitfilm och förväntar sig att få bättre visningar än säg Transformers eller Terminator!?

Genomsnittlig svensk film duger inte ens som bakfyllerulle på en söndag!

Att svenska folket vallfärdar till salongerna för att se filmer som Transformers istället för kvalitativa filmer, oavsett ursprungsland, säger mer om våra biobesökare än något annat.

Att diskutera smak och estetik i ett land där Foppa-toffeln säljer som smör är sålunda dödfött.

Anders Nilsson har tveklöst en poäng, men det är ju tyvärr inte enda orsaken, enligt ovan...

Rätt åt dem, död åt svensk filmindustri :mad: Eftersom de gör sånt skit som Beck och Wallander så är det rätt åt dem, de bidrar ju till att ge svenskarna ÄNNU sämre smak!

Instämmer. Död åt svensk filmindustri! Inte ens Arn-serien - den största svenska filmsatsningen genom tiderna höll måttet. Miserabla skådespelarinsatser. Läste de innantill hela gänget?

Jag såg trailern till ovan nämnda film sist jag var på bio. Första 10-15sek trodde jag det var en parodi på svensk s.k action, eller nån form av rolig reklamfilm. Sen har gubben mage nog & bli sur för att folk laddar ner filmerna, istället för att betala för dom, snacka om brist på självinsikt :lol

I Sverige tar vi skådespelare direkt från teatern eller snabbköpet.
Därav de sjukt dåliga och överdrivna insatserna.

Lägg sen till att det bara satsas på bestsellingdeckarserier från -76 så är receptet för högtravad skit komplett.

Ps.
Jag slutade fildela iom IPRED (jag vet jag är en tönt), köpt 30 rullar minst sen dess och 0st svenska.

Smaken är som baken, men jag har oerhört svårt att förstå de som på fullt allvar hävdar att amerikansk mainstreamfilm ala Hollywood är bra, maken till standardiserat, idéfattigt och innehållslöst är svårt att hitta i andra länders filmer idag.....men man får på något sätt förståelse för hur folk kan lyssna på Rix FM, titta på Big Brother eller läsa kioskdeckare, lättuggat skräp säljer uppenbarligen. Vilket bla får svenska regissörer att försöka sig på att kränga sånt som "Johan Falk".....

Jag vet att du tillhör den skara människor som älskar att fascineras av avarter av alla dess slag men speciellt inom musik och film.
Hollywood's mainstream är så populär tack vare; Bra skådisar, bra manus, pengar att genomföra stora projekt mm.
Och att kalla det idélöst är ett tecken på ett instängt hat mot amerikat inom dig, inget annat :banana Vad har de gjort, förbjudit tweedkavajer och gubbkepsar på banjospelande popmänniskor, eller vad är det som gör dig så upprörd?
Svensk film är populär för att folket har dålig smak och inget annat. Och ja, jag kan säga att de har dålig smak även om du påstår annat.
Men att dra in Rix fm, Big brother mm är ju pinsamt, det är bara ytterligare ett tecken på svenskarnas dåliga smak överlag. Rix fm raderas ur radion i bilen varje gång jag sätter mig där då tjejen tydligen inte lyssnar på mina order om att inget sånt skit ska sparas i radion :mad:

För att klargöra; Svensk film är skit, punkt. Japans film är oftast också skit även om en del påstår annat även om de inte vet varför. De gillar bara att klaga på amerikaniseringar av japsarnas manus.
Engelsk film är riktigt bra, punkt.
Tysk film, punkt. Behöver inte säga mer, idioterna gillar ju svensk film därborta. DUBBAD! :brinnerup

När jag blir diktator så är det första som står på min agenda att förbjuda samt bränna ALLA Beckfilmer. Därefter Wallander. Sen blir det alla uppföljare. Radera rederiet från allas minnen. Varuhuset likaså.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT